de tijd stond stil 2

De wekkerradio die de geest gaf, zoals je in het vorige log kon lezen, liet niet alleen létterlijk de tijd even stil staan maar ook figuurlijk.
Ik moest even denken  aan bijzondere reden waarom  ik die radio zo’n drie en dertig jaar geleden kocht.

Fl. 39,50 kostte hij en dat was destijds ongeveer een derde van het bedrag dat we per maand “verwoonden” dus een fiks bedrag voor “een grapje”!
In die tijd was er veel aandacht voor overbevolking, ( ja ,dat mocht je eind jaren 60 nog gewoon zeggen zonder voor racist uitgemaakt te worden) en wij hadden besloten dat ons gezin met onze “koningswens “, na  een prachtige zoon en dito dochter, compleet was !
Ook wij vonden dat Nederland best al vol was en dat, als we onze kinderen de beste kansen op een leefbare wereld wilde geven, we beter af konden zien van de “vier ” die we eigenlijk  hadden  willen hebben .

“De pil” bestond al maar was destijds nog zó zwaar dat het voor mijn gezondheid problemen opleverde  om op die manier aan geboorteregeling te doen .
Henk was zijn tijd al zover vooruit dat hij vond dat “het nu zijn beurt was” en overwoog sterilisatie!
Ik zie m’n mannelijke lezers nu nóg meteen naar een zekere plaats grijpen dus zéker in die tijd was daar moed voor nodig!
Zo konden we het aan zijn ouders niet eens vertellen omdat zij, als goed katholiek , zéker in gewetensnood zouden komen.
Mijn schoonmoeder had bijv. de angst dat men na een dergelijke ingreep  “gestraft zou worden ” en zou geen rustig moment meer hebben .

Toen de ingreep inderdaad had plaatsgevonden zogen wij dus een ,”fikse steenpuist op een lastige plek” uit de duim ….. niet zo’n gelukkige formulering nu ik dat zo nalees, die de paar dagen dat Henk thuis was en niet écht makkelijk zat goed kon verklaren .
Ik zie jullie denken …. komt  die radio nou nog……? Ja zéker!

Ook in de  “onderontwikkelde landen “( ja zo heette dat toen ) werd destijds aandacht besteed aan overbevolking, waarbij  honger en armoede veel kindersterfte meebrachten .(helaas niéts  verandert ondanks alle goede bedoelingen )
Men probeerde dus de mannen over de streep te trekken voor sterilisatie door ze een transistorradio cadeau te geven na de ingreep !
Jullie snappen nú wel dat ik niet achter wou blijven ……….

                                duim.gif

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Ria / Cloggy
    Jun 26, 2007 @ 22:12:54

    Wat een kanjer die Henk van jou.
    Hij was idd. zijn tijd ver vooruit.Deze radio heeft ie dan ook wel verdient zonder een tegenprestatie!
    Enne. wat ben jij goed met animaties geworden he!
    Groetjes, liefs Ria

    Beantwoorden

  2. Floor
    Jun 26, 2007 @ 21:02:59

    Hahahaha, nou, wel dapper van Henk hoor! Ik vind hem een kanjer dat hij het gewoon aandurfde! Je zou ze de kost moeten geven, de mannen die niet durven. 😉

    Beantwoorden

  3. fijnegozer
    Jun 26, 2007 @ 17:41:46

    Ha Rietje ik kom jou en je mannetje even een fijne avond wensen. Zomaar eigenlijk. Had ik gewoon ff zin in dus.

    Beantwoorden

  4. mama muis
    Jun 25, 2007 @ 23:15:35

    ha, mooi verslag van een tijdsbeeld en een moedig besluit van man… geen wonder dat die radio wel een paar cent mocht kosten 🙂

    @ mamamuis
    Ik blijk ondertussen oud genoeg te zijn om in de sfeer van “de goeie ouwe tijd” te schrijven .We zijn eigenlijk altijd een beetje “de tijd vooruit “geweest maar volgens mij verlies ik nu een beetje de grip , er gebeurd steeds meer dat ik niet begrijp!

    Beantwoorden

  5. J@n.
    Jun 25, 2007 @ 18:33:29

    Was dit dan het doekje voor het bloeden begrijp ik.
    Ik heb het nooit laten doen, heb er wel aan gedacht, maar daar is het bij gebleven, maar ik had ook niet zo’n prachtcadeau in het vooruitzicht.
    Nee, eerlijk gezegd, ik was te laf.
    Groeten.J@n.

    @ J@n
    Soms zijn er te weinig “problemen ” om deze grote stap te zetten .
    Of je te laf was kan ik niet beoordelen maar ik weet dat het voor véél mannen een té grote stap is /was. Ik heb het dan ook altijd érg gewaardeerd dat Henk het als vanzelfsprekend zag !

    Beantwoorden

  6. Befana
    Jun 25, 2007 @ 18:26:21

    Wat moet Henk nu doen, om nieuwe wekkerradio te krijgen. Ik neem toch aan dat je hem deze niet zomaar geeft.

    @ Befana
    Hij heeft hem dit keer gewoon zélf gekocht , in de loop der jaren is er nogal wat “gesneden” bij hem dus op “de restanten” ben ik zuinig !

    Beantwoorden

  7. Loontjuh
    Jun 25, 2007 @ 15:47:29

    Leuk verteld weer, hihi…een muzikale groet, liefs.

    @ loontjuh
    ook in het onderwerp zat muziek dus.

    Beantwoorden

  8. fijnegozer
    Jun 25, 2007 @ 14:10:40

    Mooi verhaal weer Rietepietz, zo komen we nog ‘ns wat te weten he.

    FijneGozer
    Nou ja , niet méér dan ik wil natuurlijk én met de goedkeuring van “het slachtoffer” !

    Beantwoorden

  9. tagrijn
    Jun 25, 2007 @ 00:09:43

    En wat zou je er nu voor krijgen? Een PC? Want die van mij begint een beetje raar te doen. (De PC bedoel ik…)

    @ Tagrijn
    Ik ben bang dat jij niet meer tot “de doelgroep” behoort Tagrijn .

    Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    Jun 24, 2007 @ 14:41:25

    Ja dat is typisch iets voor jou om dan voor henk een transsistor ( nou ja wekker)radio te kopen.
    Moet opeens terugdenken aan 27 jaar geleden toen mij hetzelfde is gebeurd.Ging bij mij volgens een nieuwe methode, één sneetje ipv twee, er stonden een stuk of zes assistenties en naast mijn bed vol bewondering te kijken naar deze nieuwe methode.
    Hoor nog iemand tegen me zeggen als je het interessant vind is het echt mooi om te zien hoor.
    Ik richtte mijn hoofd iets op, maar het was schijnbaar te mooi voor mij want viel gelijk flauw bij het zicht op zoveel moois hahahahahaha.

    @ L.Glibber
    En heeft het jou verder hélemaal niets opgeleverd? jij had toch zéker wel een radio verdiend .Ik heb altijd bijzondere waardering voor de mannen die dit voor hun vrouw willen doen !

    Beantwoorden

  11. Belinda
    Jun 24, 2007 @ 13:02:06

    Hahahahaha en voor die beloning zou je je wel een paar keren willen laten ‘helpen’.

    Doet mij gelijk herinneren dat ik Jan eindelijk zo ver had ‘om zich te laten helpen’. Ik met camera gewapend mee de behandelkamer in maar de arts vond het toch niet zo’n goed idee om ‘de ingreep’ op de gevoelige plaat te leggen voor het nageslacht. Je snapt het niet hè, bij bevallingen wordt niet anders gedaan! 😉

    @ Belinda
    Whahaha, dát vind ik een goeie !

    Beantwoorden

  12. paco painter
    Jun 24, 2007 @ 11:15:08

    Zeker een aparte wending

    @ Paco
    ik denk dat Henk de énige westerling is die voor deze ingreep een radio ontving!

    Beantwoorden

  13. Annemarie
    Jun 23, 2007 @ 23:02:14

    Muwhaha…. aparte wending *gniffel*

    Hihi, sorry weet ff niks anders uit te brengen dan dom gegniffel, haha.

    Annemarie
    Ik gniffel hier ook een beetje hoor!Ik vond het z’lef destijds wel een goeie grap en Henk kon er ook wel om lachen !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

