bijsluiter

Henk heeft al een poosje last van zijn schouder als hij iets met zijn arm omhoog moet doen.
Na een bezoekje aan de huisarts moet er een foto gemaakt worden waaruit blijkt dat er, weliswaar enige slijtage te zien is maar niet genoeg om zoveel last van te hebben.
Een echte diagnose komt er bij het tweede bezoek voor de uitslag niet uit, althans Henk heeft geen antwoord op mijn vraag wat er dan wel loos is en dat kan dus zowel aan de arts als aan Henk liggen omdat Henk het vaak moeilijk vindt het “potjeslatijn “samen te vatten. (Bij ernstige zaken ga is dus altijd mee want door zijn slechte gehoor mist hij vaak veel )

Er komt wél een behandelplan al weten we dus niet waarvoor, of liever waar tegen, behandeld gaat worden!
Omdat de huisarts wél iets hoorde kraken krijgt Henk voorlopig 6 behandelingen fysiotherapie terwijl hij ook een “kuurtje Diclofenac ” krijgt, een  ontstekingsremmende pijnstiller die nog kort geleden in de actualiteit was.
We kennen het middel dat Henk weleens gebruikt als zijn rug hem in de steek laat en we wéten dat het rotzooi voor je maag is maar het heeft altijd snel effect om hem weer op de been te krijgen waardoor het maar kort geslikt hoeft te worden.

Dit keer gaat het doosje pilletjes , als altijd voorzien van een bijsluiter, vergezeld van een grote brief over de bijwerkingen.
Alsof iemand die normaal de bijsluiter niet leest nu wél deze brief gaat lezen !
Behalve dat is er nog een doosje maagzuurremmers  bij, deze moeten geslikt worden om de kwalijke bijwerkingen te neutraliseren, ook dit doosje is voorzien van een bijsluiter maarrrr…… er zijn tevens 6 velletjes aan elkaar geniet en op naam gestelde info bij over de maagzuurremmers.

Bij even vluchtig nalezen blijkt al dat de arts  zijn patiënten waarschijnlijk graag iets vaker ziet , de mogelijke bijwerkingen liegen er niet om en zijn waarschijnlijk niet minder riskant dan de bijwerkingen van Diclofenac bij een kort gebruik , gaat Henk niet nemen dus deze zooi.
Of eh…… zullen we nog een pilletje gaan halen tegen de bijwerkingen van het pilletje dat de bijwerkingen van het pilletje tegen moeten gaan?

pil-1.gifpil-1.gif

15 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. jacqueline
    Mei 24, 2007 @ 10:12:35

    ja Riet…ik was afgelopen week ook op een dergelijke manier onderde pannen… ik kreeg van de tandarts antibiotica en vervolgens een allergische reactie, waarvoor ik ook weer aan de pil moest. Er is ook een boek van een franse schrijver die geeft een gratis spreekuur, met vervolgens aan iedereen medicijnen en een vervolg afspraak. Nu dan weet je hoe de arts zijn beroep in stand houd!

    Beantwoorden

  2. sylvester
    Mei 21, 2007 @ 03:16:33

    Ik kreeg die “diclofenac” ook en kon daarna naar het ziekenhuis met een maagbloeding, troep is het.

    Beantwoorden

  3. HUUB
    Mei 20, 2007 @ 10:57:42

    ja medicijnen tegen hoofdpijn met als bijwerking… hoofpijn…???

    @Huub,
    Ja óók dat komt voor , krankzinng genoeg natuurlijk.

    Beantwoorden

  4. quidam
    Mei 20, 2007 @ 09:48:08

    De diclofenac is een vreselijk medicijn, het maakt gaten in je maag, waar je pas later last van krijgt. Ik vind het de smerigste troep die er bestaat. Ik weet als je pijn hebt, wil je alles wel slikken. Maar hier zou ik toch heeeel goed over nadenken

    @ Quidam
    Wij zijn altijd héél matig met medicijnen slikken!De meeste kwalen gaan vanzelf weer over . Diclofenac komt alleen voor kort gebruik in aanmerking , op de lange termijn is het puur gif.

    Beantwoorden

  5. geertje
    Mei 19, 2007 @ 22:43:37

    Waardeloos voor jullie Rietepietz!
    Hoop dat de medicijnen en fysio snel werken, pijn is geen pretje.
    Zelf slik ik ook veel pijnstillers, maar bijna altijd panadol plus; het meest veilig.
    Maar bij erge pijn of ontstekingspijn is dat niet altijd afdoende.
    Sterkte!

    @Geertje
    Gelukkig valt de pijn best mee , er zijn véél erger dingen ! Maar bedankt voor je medeleven .

    Beantwoorden

  6. mama muis
    Mei 19, 2007 @ 22:07:59

    hoi riet, ik heb even niks te melden over dit onderwerp, wat raar is want je zou er een boek over kunnen schrijven.. misschien ligt het daaraan. oja, sterkte met je schouder henk!

    @ Mamamuis
    Het trof mij ook dat er in toaal 7 vellen papier tegenaan gegooid werden om de bijwerkingen te beschrijven , wáánzin natuurlijk .Gelukkig heeft Henk niet de hele dag pijn maar alléén bij “verkeerd gebruik’van de arm .

    Beantwoorden

  7. Anoniem
    Mei 19, 2007 @ 17:21:55

    hallo riet leef al zo lang met pijn heb het idee dat het bij mijn leven hoort heb al veel verschillende medicijnen geprobeerd maar dan word ik zo dazig is het net of ik mezelf niet ben dus ben ik heel zuinig met pillen en ja als je de bijsluiter leest krijg je het spaans benauwd hoop dat je man snel opknapt fijne avond truus

    @ Truus
    Dat klopt , je knapt écht niet op van pijnstillers , soms is het écht nodig maar de artsen zijn er best makkelijk mee!

    Beantwoorden

  8. Belinda
    Mei 19, 2007 @ 14:45:34

    Die bijsluiters kunnen je behoorlijk in verwarring brengen!! Zelf kan ik geen pilletjes slikken (of het moeten wel hele kleintjes zijn) dus als ik aan de pillen moet dan wordt het Leiden (euh Westland) in last!

    Soms kan je beter last hebben van de kwaal dan van de vele bijwerkingen van het middel dat moet ‘helpen’ bij de kwaal dus ik vind de keuze van Henk (en jou) zo verkeerd nog niet!

    @ belinda
    Ik heb altijd heimwee naar m’n oude arts van vroeger , een nuchtere vent die niet meteen met een pot pillen klaar stond maar de tijd voor je nam .

    Beantwoorden

  9. J@n.
    Mei 19, 2007 @ 11:29:42

    Met de uitspraak in de reactie van Befana kan ik het niet eens zijn, daar heb ik zelf het bewijs van ondervonden.Mijn advies aan Henk bij die therapie is om te zorgen dat hij niets doet, waarvan hij zelf denkt dat het niet goed voelt. Ik wens jullie alletwee een prettig weekend.
    J@n.

    @ J@n
    Henk was wel tevreden over de eerste behandeling ,na de eerste keer heb je wél altijd meer pijn dan daarvoor maar dat schijnt er bij te horen .Natuurlijk kan ook dáár weleens iets bij fout gaan we moeten helaas tegenwoordig mondig zijn om heel te blijven .

    Beantwoorden

  10. Befana
    Mei 19, 2007 @ 10:37:39

    Ik lees bijsluiters altijd, maar het probleem van al die kwaaltjes die je erbij kunt krijgen, krijg je koude rillingen van. Maar nu wil het feit, dat de fabrikant dat verplicht is op te schrijven al is er maar 1 keer een geval genoemd. Dus lijkt het meestal erger dan het is. Maar ik hoop dat henk baat heeft met zijn therapie, want daar kan volgens mij geen bijwerkingen van komen.

    @ befana
    Klopt wel een beetje , als je ook maar énige hypochondrische neiging hebt ga je de boot in met die bijsluiters.
    Je hebt gelijk dat het bij kort gebruik meestal niet zo’n vaart loopt , je wilt niet wéten wat Henk al binnenkreeg in de tijd dat hij een half jaar chemokuur had en daar is hij ook aardig doorheen gerold .

    Beantwoorden

  11. fijnegozer
    Mei 19, 2007 @ 09:47:50

    Ik geloof dat je soms de bijsluiter beter niet kunt lezen. Ze praten je daarop allerlei angsten aan. En op het laatst ga alles nog daarwerkelijk voelen ook. Hoe dan ook wens ik Henk van harte beterschap. Want dat vind ik momemteel het belangrijkste. Maar krijgt hij die pijn in z’n schouder niet van teveel biertjes hijsen? Dan overbelast je je schouder natuurlijk ook met steeds weer dezelfde beweging.

    Beantwoorden

  12. J@n.
    Mei 18, 2007 @ 23:13:58

    De bijsluiter kun je het beste maar niet te serieus nemen,want bij hoofdpijntabletten kan de bijwerking wel hoofdpijn zijn, waar blijf je dan?
    Prettig weekend, Riet.
    J@n.

    @J@n
    We weten er álles van , als je half jaartje chemokuur doet zoals Henk 6 jaar geleden lijkt het middel vaak erger dan de kwaal . Hij heeft dat héél redelijk doorstaan en van alle bijwerkingen maar heel matig last gehad gelukkig.

    Beantwoorden

  13. Hanny
    Mei 18, 2007 @ 19:49:09

    Het is net of ik mijn eigen verhaal lees. Ik kreeg er zelfs na een paar dagen, toen de pijn niet verminderde, valium bij. De diclofenac heb ik opgemaakt. De maagzuurremmers heb ik helemaal niet gebruikt, want ik heb nooit last van mijn maag. En de valium heb ik ook snel weggegooid.
    Als je alles goed doorleest, dan word je alleen al ziek van de medicijnen. Kunnen de heren/dames farmaceuten nu niets menslievenders bedenken dan al die rotzooi?
    Wens Henk sterkte met zijn schouder. Ik hoop dat hij snel van zijn klachten af is.

    @ Hanny
    Wij zijn altijd al matig en voorzichtig met medicijnen , het voordeel daarvan is dat kleine hoeveelheden goed helpen . er gaan járen voorbij zonder dat er zelfs een paracetamol in huis is.
    De fysio, was niet erg optimistich over “snel” er blijkt een ontstoken spier of pees te zijn die lastig zit en vaak langdurige behandeling nodig maakt . Gelukkig heeft hij alléén pijn als hij juist die spier gebruikt maar heeft niet de hele dag door pijn .Hij kan dus sommige dingen niet zonder pijn doen , dat is lastig maar minder erg dan de dag en nacht pijn .
    Fijn weekend.

    Beantwoorden

  14. marion
    Mei 18, 2007 @ 10:46:04

    Hoi, Riet,
    je komt er niet onderuit, om die rotzooi te s likken, ik kan er van meepraten.
    Slik al weken pijnstillers en hoop ze eerdaags af te bouwen.
    Bijsluiters lees ik pas als ik ergens last van krijg, je schrikt je lam als je die dingen leest.
    Beterschap voor henk, groetjes, marion.

    Beantwoorden

  15. beetje greetje
    Mei 18, 2007 @ 09:32:23

    Goeiemorgen Rietje… ja, het is wat, al die pillentroep he? Ik slik bij sportblessures nogal makkelijk een advilletje of panadol plusje en daar zit ibuprofen in en dat blijkt ook helemaal niet zo onschuldig te zijn!

    Fijn weekend, het weer wordt weer ietsje beter geloof ik!

    liefs, greetje

    @ beetje greetje
    Beetje opletten kan zéker geen kwaad , je went makkelijk aan medicijnen .Ik gebruik zélf vrijwel nooit pijn stillers , het laatste dat ik gebruikte was vorig jaar 2 nachten 2x een halve paracetamol toen ik met een afgerukt en , zo goed en zo kwaad dat ging weer aangenaaid ,vingerkootje in het ziekenhuislag .
    De pijnstillers stapelde maar als je weinig slikt help een kleine hoeveelheid al gauw.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

