Sebastian

Maandag is onze jongste kleinzoon Sebastian jarig , drie jaar wordt hij alweer en wat is het een leuke dondersteen ! Tenminste….. dat wás hij toen we hem verleden jaar rond deze tijd ruim een week om ons heen mochten hebben .Sebastian woont in de U.S.A en ons contact bestaat in hoofdzaak uit foto’s , kleine filmpjes en , ondertussen wat gebrabbel aan de telefoon .

Sebastian is laat met ( verstaanbaar ) praten en dát komt weer doorat hij drietalig opgevoed wordt .Spaans door zijn Colombiaanse moeder , Engels omdat dat nou eenmaal de voertaal is Amerika en Nederlands omdat onze zoon natuurlijk ook graag wil dat opa nog een babbeltje met hem kan maken , opa ( Henk ) spreekt uitsluitend Nederlands .

Mijn reisfobie maakt het onmogelijk één keer per jaar naar hem toe te reizen, niet alléén wegens de vlucht maar ik heb al eens eerder uitgelegd dat de lange autoritten, het me nergens op m’n gemak voelen als logee (misschien wel juist omdat iedereen zich graag voor me wil uitsloven) en de andere voeding die me daar allemaal te wachten staat, tezamen een onoverkomelijke barrière voor me zijn.

Dankzij de week in Nederland en  Berlijn verleden jaar heeft hij nu wel “een plaatje bij ” oma en opa en herkent ons aan de telefoon. Als er een pakje gebracht wordt staat hij al te springen “oma, opa ! ” Papa” Ruud stuurt de laatste tijd regelmatig wat “kunstwerkjes ” naar ons op, Sebastian kijkt toe hoe alles in de envelop gaat en wij maken een klein filmpje als we de envelop na ontvangst hier open maken.
Natuurlijk slaken we dan bewonderende kreten en zeggen hoe knap hij dat gemaakt heeft en besluiten met “dankjewel Sebastian.

We hoorden van Ruud  dat hij na het afspelen van het filmpje en ons bedankje heel parmantig zei “you are welcome” .

kunstbassie.gif

Oke, ik  mag  niet klagen, we hebben héél veel van, en met, onze drie (ondertussen bijna volwassen) kleinkinderen hier in Nederland mogen genieten, maar ja, een mens wil altijd meer hé!
Natuúrlijk  had ik ook die twee lekkere knullen, van nu drie en tien jaar, graag om me heen gehad .
Wennen…? Nee hoor dat doet het nóóit, eigenlijk wordt het alleen maar moeilijker als we ze weer een keer hier gehad hebben en wat is nou een kinder verjaardag zonder dat je een feestmuttsop moet  zetten en samen met de jarige een zooitje van de taart kunt maken ….. stevig bálen natuurlijk!

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Janny
    Apr 15, 2007 @ 11:26:50

    Zelfs hun huwlijk moeten missen: jammer Riet! Maar ook wel jammer dat zij zo aan die Apple vasthouden en je niet op die manier een beetje tegemoet komen.

    @ Janny
    Ik ben al érg blij dat daar begrip voor was , maar inderdaad , het is niet niks .Gelukkig dat ze de moeite hebben willen nemen me via de webcam mee te laten kijken , ik werd zelfs begroet nadat er door de ambtenaar gevraagd werd even te zwaaien omdat ik meekeek, écht kippenvel . Jammer dat ik niet even bij jou kan kijken , leuik dat je een reacitie achterliet

    Beantwoorden

  2. Ria / Cloggy
    Mrt 28, 2007 @ 00:27:20

    Hoi Hoi,

    hier is psp mieppie dan…
    ikke hard gewerkt.
    Heb vandaag zelf een brush gemaakt…
    Ga hem zo op mijn logje gooien.
    En ja kids die ver weg wonen is nooit fijn.
    en vooral met die speciale dagen.
    Dikke knuffel, liefs Ria

    Beantwoorden

  3. beetje greetje
    Mrt 26, 2007 @ 09:42:01

    Goeiemorgen lieve Riet,
    Van Harte gefeliciteerd met de kleine Sebastiaan!!!!

    dikke knuffel, Greetje

    Beantwoorden

  4. mama muis
    Mrt 26, 2007 @ 09:30:40

    gefeliciteerd met je kleinzoon oma Riet en dat ie later maar een reislustig manneke mag worden die om de haverklap in holland te vinden is en dan rondstruint in het zo gezellige huis van z’n opa en oma, waarvan de laatste altijd z’n favoriete maaltje kookt (hutspot met gehaktballen en ijs toe)!

    Beantwoorden

  5. sylvester
    Mrt 26, 2007 @ 02:44:14

    Van harte gefelicidinges natuurlijk, maar het lijkt mij een ramp om 3 talig opgevoed te worden, onze neefjes zijn 2 talig opgevoed en dat was al een probleem, komt ook door hun ouders hoor, oom en tante veranderen van taal zodra ze iets snel willen zeggen, gelukkig spreek ik engels net zo makkelijk als nederlands 😉

    @ Sylvester
    Volgens mij sneeuwd het nederlands bij m’n zoon ook wel een beetje onder .Spaans wordt ook in Amerika wel veel gesproken en is dus best wel nuttig.

    Beantwoorden

  6. tagrijn
    Mrt 26, 2007 @ 00:42:17

    Jammer dat ie zo ver weg is. Ik kan me dat echt voorstellen. Hebben jullie wel eens aan skype met een webcam gedacht?

    @ Tagrijn
    Daar ga ik maar eens een logje tegenaangooien want dat heeft toch meer haken en ogen dan iedereen zo denk.

    Beantwoorden

  7. Blondie Beauty
    Mrt 25, 2007 @ 15:06:26

    Nou dat is iets minder natuurlijk..maar ik neem aan ze zullen je leuke foto´s sturen of filmpje zodat je laters als je die krijgt er ook nog van kan genieten..en je toch een gevoel geeft dat je er een beetje bij was.

    Lieverd ik wens je een hele fijne …
    misschien morgen een beetje afleiding zoeken

    Liefs Blondie

    @ We hebben het “feestvakentje” gisteren al even op de webcam kunnen zien , vandaag gaan we maar weer gewoon ons gang .

    Beantwoorden

  8. Anoniem
    Mrt 25, 2007 @ 14:05:38

    hallo riet gefeliciteerd aanstaande maandag met sebastiaan voor ik het vergeet en ja het liefs hebben we ze de hele tijd om ons heen weet nog het aftellen van jou toen je kleindochter in de vs was er leek geen eind aan te komen en je ziet ze is al weer een hele tijd terug dus veel sterkte maandag wens jullie nog een fijne dag groetjes truus

    @ truus
    Ik denk dat ik , meer dan andere , moeite heb met dit soort dingen maar er is niets aan te doen 1

    Beantwoorden

  9. Belinda
    Mrt 25, 2007 @ 12:54:20

    Ja dat is niet leuk! Eigenlijk wil je je kinderen en hun kinderen weer, graag om je heen hebben. Maar ja dat gaat in dit geval dus niet.

    Van harte gefeliciteerd met Sebastian!
    *zet feestmuts op voor het jongste kleinkind van Riet* (zingen zal ik maar niet doen want dat wordt een traumatische belevenis voor hem) 😉

    @ Belinda
    Dat is zéker waar , ze mogen bést om de hoek wonen !
    Ik zing omdezelfde reden ook niet !

    Beantwoorden

  10. HUUB
    Mrt 25, 2007 @ 10:49:04

    jammer dat je er niet live kan zijn… maar toch van harte dan maar…

    @ Huub
    dankjewel!

    Beantwoorden

  11. Hanny
    Mrt 25, 2007 @ 00:57:53

    Heel jammer dat je niet bij de verjaardag van je kleinkind kunt zijn. Maar die feestmuts moet je natuurlijk opzetten en ook lekker met taart kliederen en dat alles op film zetten, zodat hij het kan zien. Waarom neemt je zoon geen webcam. Dat maakt de contacten toch veel persoonlijker. Direct zien (en eventueel spreken)?
    Het is jammer, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je familie, dat je niet durft/kunt reizen. Zo mis je best wel wat. Helaas het is niet anders en daar moet je mee leven. Dat is niet gemakkelijk voor je. Sterkte daarmee. Ik leef met je mee maandag!

    @ Hanny
    Het zou niet zo heel veel uitmaken als ik wél zou reizen, ook bij een jaarlijks bezoek blijft er veel dat je mist met een kind in het buitenland . Ik ben in ieder geval absoluut ongeschikt voor emigranten moeder .
    De webcam brengt niet écht uitkomst om meerdere redenen ga ik misschien tóch maar eens een logje over maken .

    Beantwoorden

  12. J@n.
    Mrt 24, 2007 @ 23:27:00

    Ik heb geen kleinkinderen, maar je moet er ook tegenkunnen.Maar goed ik kan er niet over meepraten.
    Groeten, J@n.

    @ J@n
    Wat je niet hebt kun je ook niet missen zegt men al weet ik niet of dát nou wel waar is . Misschien weet je dan eigenlijk alleen maar niet wát je mist .En ook daar gaat iedereen weer anders mee om.

    Beantwoorden

  13. beetje greetje
    Mrt 24, 2007 @ 22:25:50

    hoi lieve Riet, natuurlijk is dat helemaal niet feestelijk maandag!! Wel super dat tegenwoordig met filmpjes en internet toch veel contact gehouden kan worden he! Je kan bij wijze van spreken je feestmuts opzetten en met de webcam op je neus ‘happy birthday’ voor de kleine man zingen. (ideetje?)

    Ik kom je maandag zeker ff feliciteren Rietje!

    voor straks: welterusten, droom maar fijn!

    @ beetjegreetje
    Wij maken inderdaad met de camera wel eens dergelijke filmpjes , de webcam wert wegens het tijdverschil én hun meer dan drukke leven niet écht.

    Beantwoorden

  14. Annemarie
    Mrt 24, 2007 @ 22:15:30

    Zeker balen!
    Vervelend als je zulke ‘reisangst’ hebt… 😦 Waarom wonen ze eigenlijk in Amerika, of ben ik heel dom en heb ik wat gemist??

    @ Annemarie
    Nee natuurlijk is het niet dom , ik praat er niet vaak over juist omdat het een verdriet van me is waar ik weinig aan kan veranderen .
    Ruud is al in z’n studietijd naar de u.s.a uitgezonden , en er ongeveer 12 jaar geleden gaan wonen met zijn toenmalige Ned. vrouw.
    Hij is molecunair bioloog en destijds was de U.S.A verder met het d.n.a. onderzoek dan ned. dus interessanter.Ondertussen heeft hij een Colombiaanse vrouw , ook wetenschapster waardoor zij een reuze druk leven hebben .

    Beantwoorden

  15. fijnegozer
    Mrt 24, 2007 @ 19:12:34

    Dat is wel mooi dat die jongen 3-talig wordt opgevoed. en nou ja, dan zal ie iets later gaan praten, so what?. Nou trotse oma, le deseo feliz cumpleaños a su nieto.

    Beantwoorden

  16. mama muis
    Mrt 24, 2007 @ 18:51:50

    hey riet, ik kan niet anders dan met je instemmen…Tuurlijk is het balen als een stekker. Ik geef je daarom een hele dikke knuffel. KNUFFEL!!!! dik hè?

    @ mamamuis
    Dankjewel voor je troost , dankjewel!( die ene traan heb je niet gevoeld hé )

    Beantwoorden

  17. ilse
    Mrt 24, 2007 @ 17:33:51

    Nou, dat is wel sneu, ja, lijkt me een verdrietig gevoel.
    Toevallig denken wij er ook over om te emigeren. Het zijn nog maar dromen hoor. En onze jongens zijn al groot. Maar zelfs dan, denk ik wel eens, zal het voor onze ouders niet leuk zijn.
    Die boys van mij waaien zo uit over de wereld, die blijven niet in Nederland. Hun kids zullen ook wel abroad ter wereld komen. Dat worden heel wat reisjes in de toekomst. Maar of overgrootvader en – moeder dat nog kunnen ‘bijbenen’…..

    @ Ilse
    Het helpt wel iets als je zélf geen problemen hebt met reizen denk ik .
    Maar ook dan zul je vaak niet bij dingen kunnen zijn waar je dolgraag wél bij had willen zijn . Ik denk dat juist ouder wordende ouders zullen het niet makkelijk hebben met vertrekkende kinderen .Hun wereld wordt vaak kleiner en kinderen zijn dan hun ankers .
    Maar je hebt gelijk , ik bén verdrietig !

    Beantwoorden

  18. befana
    Mrt 24, 2007 @ 17:15:14

    Ja dat kan ik me voorstellen. Ik meot er neit aan denken dat een van mijn kinderen elders ging wonen. Wij willen zelf naar Italië, maar de kinderen houden ons tegen en Italië is maar 2 uur vliegen… Een van onze zonen denkt eraan naar Boston te gaan en wij zeggen tegen hem, dat hij het moet doen als het kan (maar het doet me pijn in mijn hart als hij zou gaan). Maar ik gun hem zijn eigen leven, maar een moeder blijft een moeder en een grootmoeder blijft een grootmoeder. Dus Riet maandag even je tanden op elkaar en drink een ranja op zijn gezondheid. Heb je een cam? Zodat je ook rechtstreeks kontakt met hem kan hebben?

    @ Befana
    Ruud werkt ook in Boston ,maar woont op ruim een uur met de auto.
    wegens het tijdverschil en de lange werkdagen blijft contact toch lastig.
    Het helpt ook al niet dat zij een Apple pc hebben waardoor dingen soms niet werken .Ik heb wel een webcam maar zij niet , soms sluiten ze dan de videocamera aan maar er zit zóveel vertraging in dat het slapstick wordt .Ik heb op die maniet wel hun huwelijk kunnen volgen , terwijl Henk met Inge dáár waren , dat was héél apart.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

