eet smakelijk

Ik ben goed thuis in spreekwoorden , bijvoorbeeld …; “wie verre reizen doet kan veel verhalen ” en dat zit ik hier dus ff waar te maken . Niet wanhopen ….. óóit heb ik niets meer te vertellen over onze “wereldreis” maar ik zou nog het wel en wee van de terugreis vertellen .
Wat zeg je……..? het eten ……..?
Uitgaande van de toevoeging “niet trendy maar gezellig familiehotel ”  zie je eigenlijk al een dampend bord met een kruimig aardappeltje en vers gekookte groente ,die  “de liefhebber” desnoods even lekker door elkaar kan husselen  met een kuiltje voor de jus in het midden, en een herkenbaar stukje vlees .
Lekkere kop soep vooraf , een overzichtelijk klein rijtje bestek naast het bord en alles losjes gedekt op een gezellig tafelkleedje …… nou niet dus !
Laat  het restaurant  nou juist weer wél trendy zijn , met een vracht bestek als tinnen soldaatjes naast en boven een ,kunstig tot een nog te lanceren raket  gevouwen, servet en een serie glazen waar artiesten als Mini en Maxi met gemak de 7de symfonie van Beethoven op kunnen spelen !
Met een omfloerste stem komt de ober informeren of we van het 4 gangen menu van de vrijdag gebruik willen maken of á la card willen eten .
We voorzien een kaart die zonder een complete encyclopedie niet te vertalen is dus kiezen heel laf voor het menu .
De collega  die “over de wijn  gaat” fluistert discreet dat er op het menu een voorkeuze vermeld is voor de wijn bij het voor- en hoofdgerecht ( á € , 9,75 voor de 2 glazen samen) maar dat hij met plezier de wijnkaart wil brengen .
champagnemuis.gif
We besparen hem de moeite maar  choqueren hem door voor Henk een pilsje en voor mij een bitter lemon te bestellen, hij neemt z’n verlies sportief en zet even later de bestelde drankjes  zorgvuldig  neer,… alsof ze  nitroglycerine bevatten .
Als het  hoofdgerecht wordt geserveerd op een groot vierkant bord (ongetwijfeld om kringen op het tafellinnen te vermijden)  waar zigzag bruine strepen overheen geklodderd zijn, het lijkt chocoladesaus waardoor ik al meteen weinig trek heb, maar het blijkt zurig te smaken.  Verder is het een beetje “raad het plaatje” want in iedere hoek ligt wel iets dat eetbaar moet zijn maar waar je geen naam aan kunt geven. Een klein puntje van iets dat het meest lijkt op Limburgse vlaai met oranje stippen,  2 piepkleine spierwitte worteltjes met een fel groen kroontje, een soort pannenkoekje wat ik voor in  krokant spul  gebakken aardappel puree houd, maar Henk voor een te dik pannenkoekje.
Onder een dikke saus verstopt, 2 schijfjes varkenshaas die zelfs een vegetariër geen schuldgevoel zullen  geven als hij ze per ongeluk doorslikt .
Tot m’n vreugde ontdek ik een ronde  klodder ongecamoufleerde spinazie, gewoon gekookt zonder poespas en om dat meteen weer goed te maken ligt er ook nog een halve tomaat gevuld met iets waar ik nu nóg nog niet achter ben !
Op samenzweerderige toon verteld de ober ons het geheim dat we óók van het salade buffet gebruik mogen maken, de rest schijnt dat niet te mogen horen want zelfs wij verstaan hem amper !
Ach , laat ik er maar over ophouden, we hadden de dag ervoor ergens onderweg in een restaurantje gegeten waar een soort keuze menuutje al voor € 9,95 door reuze vriendelijk obers snel opgediend werd .
Weliswaar maar drie gangen dus alleen een ( voortreffelijk ) soepje vooraf  en weinig toeters en bellen maar we hebben er verder smakelijk  gegeten , ook daar een salade bar die we echter niet hoefde te betalen als we daar géén gebruik van wilden maken .
In ieder geval stond  het verschil in  de rekeningen in geen enkele verhouding met de maaltijden !  € 29,50 of € 79,90 Voor dát verschil wil ik wel  een extra voorafje overslaan,  jij niet?
*     *     *
22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. VoorHetBlogGezet
    Mrt 12, 2013 @ 01:08:24

    Voor mij ook de gewone pot graag…

    Rietepietz zegt;

    Die indruk hád ik al;-) Doe maar gewoon dan doen we al gek genoeg toch?

    Beantwoorden

  2. datzalwel
    Mrt 10, 2013 @ 18:17:11

    Ik vind het wel leuk om van verschillense landen wat te proberen en meestal is me dat goed bevallen. Dikwijls is dat met vriendinnen en dan is de sfeer zo-wie-zo anders. Maar zo als jij nu beschrijft twee boontjes, als het dat al waren, en een knipmes dat is ook niet mijn ding. Ik dacht dat dat minimalisme voor veel geld een beetje voorbij was.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Misschien is het nú wel iets minder geworden ,dit logje is uit okt 2006, toch alweer bijna 7 jaar en een crisis geleden 😉

    Beantwoorden

  3. ram1955
    Mrt 10, 2013 @ 18:00:38

    Geweldig geschreven. Ik vind dit soort maaltijden ook belachelijk. Bovendien hebben manlief en ik al genoeg aan een voorgerecht en drinken nooit wijn.
    Ooit aten wij met zwager en schoonzus een peperduur maal en na een uurtje gingen de mannen boterhammen smeren. Nouveaux cuisine aan m’n ….

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel, dit soort dingen schrijven rolt er dan zómaar uit! Ik eet ook het liefst thuis ,dan hoeft Henk niet uit te leggen wat hij gekookt heeft zoals in dit soort restaurants blijkbaar meestal nódig is;-)
    Het is natuurlijk krankzinnig als je ná zo’n diner thuisgekomen weer honger hebt !

    Beantwoorden

  4. Trackback: nogmaals, eet smakelijk! | van koninklijk tot knettergek
  5. Carry&Kaylee
    Okt 31, 2006 @ 01:04:55

    ehhh het bekende stukje vlees??
    was het de HEMA worst whahah..

    nou lieve riet..ik zal het je even uitleggen..
    jacqueline had dus zn nep-ding.. je weet wel.. en die was gevuld met een drankje.. en dat ziet natuurlijk dan weer heel grappig uit..

    snapje dat we gelachen hebben whaha..
    het was echt superrrr gezellig..

    ja natuurlijk.. mijn ‘ware’ loopt ergens rond.. kun je me anders ef de weg wijzen?? haha..
    nee..ik kom mn wel een keer tegen.. en wat jij al zegt.. voor zolang geniet ik idd van mn meisje..

    een hele dikke kussss van ons xxx

    @ Carry
    Ik kan me er wel iets bij voorstellen Carry , zéker in combinatie met Flügel ! Enneh….mocht ik dé ware voou jou tegenkomen kom ik hem persoonlijk bij je afleveren !

    Beantwoorden

  6. loontjuh
    Okt 30, 2006 @ 20:25:30

    Tsja…die prijzen…fijne avond, liefs…

    @ Loontuh
    Gelukkig vinden we toch hier en daar nog wel betaalbare adresjes hoor!

    Beantwoorden

  7. quidam
    Okt 30, 2006 @ 17:01:54

    Ben het met je eens. Het is tegenwoordig niet leuk meer om uit eten te gaan. Schandalig duur en vaak ga je met honger weg, ik wel tenminste….

    @ Quidam

    Ik hoef gelukkig niet zo heel vaak , wat we wel wat vaker doen is ergens een lunch pakken en ook daar moet je soms zoeken om bijv. “gewoon een uitsmijter ” te bemachtigen al lukt dát toch relatief nog wel vaak .

    Beantwoorden

  8. Jan
    Okt 30, 2006 @ 16:23:56

    Riet, je moet boeken gaan schrijven. Kostelijk….

    @ Jan

    Volgens mij komt er wel wat meer voor kijken om een boek te schrijven maar ik heb er vaak erg veel plezier in om een beetje de draak te steken met m’n leventje , het leukste is dat er blijkbaar nog meer mensen plezier mee hebben , dat is een ergl leuk compliment .

    Beantwoorden

  9. Ria & Blessing
    Okt 30, 2006 @ 14:27:26

    Ha moppie, ik ben weer terug op stek!
    De English Invasion is naar huis.
    Ik ren ff wat logs af en jij bent de eerste!
    Dikke kus, liefs Ria

    @ Ria

    Fijn dat je er weer bent , we horen vast alles snel, ik ga je dus in de gaten houden !

    Beantwoorden

  10. Natazz
    Okt 30, 2006 @ 13:16:35

    Ik zou me doodongelukkig voelen in zo’n restaurant en waarschijnlijk ook verhongerd…

    @ Natazz

    Ik kan me gelukkig naar alle kanten wel “behelpen ” al zal niet iedereen deze maaltijd behelpen vinden , ik wel dus !

    Beantwoorden

  11. Belinda
    Okt 30, 2006 @ 12:34:06

    Ik ben geen grote eter dus ik kan wel genieten van wat kleine hapjes ipv een bord vol waar ik maar een kwart van op eet.
    Maar als de prijs daardoor gigantisch is, dan is voor mij de lol er al snel af!

    Het liefst eet ik Tapas (allerlei kleine Spaanse voorgerechtjes zonder poespas) en lekker met een borrel erbij. Goed betaalbaar en lekker eten!

    @ Belinda
    Ik ben een échte “Hollandse pot ” eter en ik herken ook graag wat er op het bord ligt maar ja , kom maar eens om een lekker sudderlapje in een restaurant met gewoon , gekookte andijvie en een kruimig aardappeltje ! Arme ik als ik buiten de deur moet eten !

    Beantwoorden

  12. paco
    Okt 30, 2006 @ 09:41:46

    ik haal wel chinees

    @ Paco
    Een griek moet ook smakelijk zijn volgens Sylvester maar ik eet nooit mens !

    Beantwoorden

  13. HUUB tabakspot ...master of the dots...
    Okt 30, 2006 @ 08:57:19

    ach ja, het mag wat kosten tegenwoordig…

    @ HUUB tabakspot
    Nou bij ons meestal niet hoor!

    Beantwoorden

  14. sylvester
    Okt 30, 2006 @ 06:12:21

    Doe mij maar een chinees of griek dan, maar niet op dit tijdstip hehehehe

    @ Sylvester
    Kan ik inkomen , zeker vroeg met Pluis op stap.Maar ik wist niet dat jij kannibale neigingen hebt!, een griek of een chinees……..smaakt dat een beetje?

    Beantwoorden

  15. befana
    Okt 29, 2006 @ 22:26:01

    Hebben ze in Valkenburg geen MacDonald? Nee, ik denk ook wel dat het zijn charme heeft om exclusief te dineren en dan kun je inderdaad ergens over mee praten. Maar of het ook gezellig was tussen de knipmessen te zitten, waaarschijnlijk werd er ook steeds geinformeerd of het wel smaakte…Ik vraag me trouwens af als je nee zegt, het smaakt niet, wat ze dan zouden doen..

    @ Befana
    lijkt me leuk om eens uit te proberen ,gewoon nee zeggen . Maar wat die Mac Donald betreft ….daar moet ik écht niet aan denken , bah!
    Maar in Valkenburg is inderdaad genoeg keus in het stadje voor een redelijke prijs maar daar moesten we de deur voor uit en daar hadden we die avond geen zin in.

    Beantwoorden

  16. Annemarie
    Okt 29, 2006 @ 20:22:04

    Echt wel…
    Damn dat is wel errug duur :S Kun je beter een patatje halen *gniffel*

    fijne avond!

    @ Annemarie
    Het kwam gelukkig niet helemaal onverwacht hoor ,we hadden gewoon geen zin om nog naar buiten te gaan en voor een keer is het wel te doen .We hebben dan samen wel vreslijk veel lol en dát is ook wat waard!

    Beantwoorden

  17. Leidse Glibber
    Okt 29, 2006 @ 20:01:53

    Dat is inderdaad een heel prijsverschil he.
    Waar wij gisteren aten ois het goed, knap gemaakt maar zijn ze wel normaal en vriendelijk en dat vind ik heel belangrijk.

    @ L.Glibber
    Ach vriendelijk waren ze er ook wel maar een beetje gladjes .Ik vond het erg leuk bedacht waar jij was maar inderdaad ook best pittig geprijst. Ik heb nooit zoveel over om buiten de deur te eten en drinken , vind alles thuis al sowieso lekkerder dus als ik dan óók nog veel moet betalen …..

    Beantwoorden

  18. Emmelinda
    Okt 29, 2006 @ 17:19:53

    Hahaha zulke etentjes zijn alleen weggelegd voor mensen die bij TNO werken ghehehe. Heerlijk wat een verslag. Ik hoop dat je er nog veel meer zult schrijven. Als het op is ga je gewoon volgende week weer op reis. Afgesproken? hahaha

    Fijne avond! Dikke knufff

    @ Emmelinda
    tja , helaas kwam ik dus wéér niet aan de terugreis toe , maar het wordt eigenlijk té gek zoveel logjes over zó weinig dagen !
    In februari is de planning , een weekje Duitsland in een gebied waar het zou kunnen sneeuwen ,das vragen om moeilijkheden natuurlijk .

    Beantwoorden

  19. Tagrijn
    Okt 29, 2006 @ 17:03:39

    Wat een supergeestig verslag! Nu hoef ik niet per se altijd te weten wat ik precies eet in een restaurant, als het maar lekker is. Maar ik haat van die tenten met die buigende punguins die op een afstandje staan te kijken of er niet nog wat wijn in je glas bij moet.

    @ Tagrijn
    Ik neem gewoon geen wijn dan hebben ze het nakijken !Maar ik heb altijd moeite met een Godsvermogen betalen voor eten dat ik eigenlijk liever anders klaargemaakt zou willen hebben , gewoon “op z’n moeders”

    Beantwoorden

  20. OmaTruus
    Okt 29, 2006 @ 16:31:52

    hallo riet net terug van mijn kleindochter de jeugd begon te komen wat een gekakel
    kreeg de hik lach toen ik je logje las maar eerlijk gezegd jij hebt aan 2 witte worteljes genoegg om om een logje te maken haha
    fijne avond voor jullie
    groetjes truus

    @ omatruus
    Heerlijk als je dan weer lekker naar huis kan hé! Hier is ook het hel zooitje nét weg .
    Ik had er zelf eigendelijk ook erg veel lol in vandaag maar ik zag het natuurlijk weer gebeuren !

    Beantwoorden

  21. MarionS9
    Okt 29, 2006 @ 14:02:01

    Oh, Riet, wat heb ik hier weer om gelachen.
    Ooit hebben wij in valkenburg het zelfde meegemaakt, de keer daarna zijn we gewoon een gebraden haantje met patat gaan eten, maar zo smakelijk als jij dat verteld, dat krijg ik niet voor elkaar hoor.
    Nog een fijne zondag, groetjes, Marion.

    @ Marion S9
    Ik had blijkbaar m’n dag , Henk zat het ook te lezen met tranen van het lachen over z’n wangen waardoor ik óók erg moest lachen en we samen nog gekkere dingen gingen beweren maar ja , het log was eigenlijk al weer erg lang dus dat heb ik er maar niet mee bijgezet !
    jij ook fijne zondag

    Beantwoorden

  22. Hanny
    Okt 29, 2006 @ 13:55:53

    Voel je je ook zo ongemakkelijk in dit soort restaurants?! Ik in ieder geval wel. Geef mij, bij wijze van spreken, maar gewoon de friettent, dan geniet ik veel meer.
    Het is natuurlijk wel een belevenis tijdens een weekendje weg en goed voor een log.

    @ Hanny
    Mijn idee , al die onzin om lekker voedsel zó te verminken dat je niet meer weet wat je eet. Ik snap niet wat er mis is als je kunt zien wat je eet!Maar inderdaad een logje is weer zó gevuld !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

