Berlijn 3

Het congres begint gelukkig pas donderdag zodat we de woensdag nog hebben om samen iets van Berlijn te zien .
Als ik al vroeg met Henk even een ommetje ” unter der linden ” maak zien we precies wat we nodig hebben , een dubbeldekkerbus met open dak , die om het kwartier begint aan een rondrit langs de bezienswaardigheden van Berlijn .
Met de ticket kun je de hele dag in en uitstappen waar je maar wilt en met een foldertje van de bus op zak gaan we kijken of de anderen ondertussen ook ontbeten hebben .
Ze zijn laat want ook de kinderen hebben lang geslapen na de vermoeiende reisdag zodat we nog even aanschuiven bij hun ontbijt om “de dag in te vullen “.
Het wordt inderdaad de rondrit die 2 uur duurt en waarin je op een koptelefoon in 4 talen ( natúúrlijk geen Nederlands ) kunt “horen wat je ziet ” .

Sebastian is na een kwartier in slaap gesukkeld , voor hem is rijden in wélk vervoermiddel dan ook het sein om in slaap te vallen in wélke houding dan ook .

We besluiten dus een keer rond te gaan en pas daarna bij het grote park dat we zagen uit te stappen
Santiago luistert aandachtig , ook hij is een kind dat weinig problemen geeft omdat hij tot voor 2 jaar enigst kind was en zichzelf goed kan vermaken .
Toch heeft Henk een groot probleem met de kinderen en wel met de namen , Sebastian en Santiago worden door hem meestal verbasterd tot Sansebastian , iets waar ze beiden op reageren , lekker efficient dus .
Berlijn is een groene stad zien we vanuit de bus maar er wordt ook veel gebouwd wat op sommige plaatsen wel wat rommelig is .

We verlaten de bus zodra we voor de tweede keer het grote park bereiken zodat de kinderen even kunnen ravotten , we maken een doorsteek om aan de andere kant de bus weer op te pikken waarbij we natuurlijk de verkeerde richting nemen en anderhalf uur later pas de plek bereiken waar we naar op zoek waren ,tong op de hielen , honger en dorst !
Donderdag wordt het menens , voor het eerst de hele dag samen met de kleintjes op stap , het gesjouw met kleine kinderen en alles dat je daarbij nodig hebt zijn we al voor de tweede keer ontwend dus we kiezen voor gemak en nemen een taxi naar de ZOO .

Het is een geweldige dag met aan het eind van de middag een duik in het zwembad van het hotel .
Sebastians schaterlach weerkaatst door het zwembad dat onderdeel uitmaakt van een “kuurachtig ” complex hetgeen blijkt uit 2 in witte badjassen en handdoeken verpakte “mummies” die langs de rand van het zwembad blijken te slapen .
Mummie 1 , een manlijke , lijkt duidelijk geergerd door het kinderplezier en beent met grote stappen weg terwijl mummie 2 op zijn wenk achter hem aan komt . Hun probleem, denk ik , want een zwembad is volgens mij een plek om te zwemmen en om rustig te slapen heeft het echtpaar beslist een luxe hotelkamer tot hun beschikking .
Voor mijn vinger blijkt het zwemwater toch nog wat te veel en het topje ziet er al snel behoorlijk verfrommeld uit maar o.k. , het is ondertussen toch tijd om te eten !

Om te voorkomen dat Sebastian weer in slaap valt in het wagentje ,en dan tot laat in de avond rondloopt, eten we in het hotel ondanks dat we al gezien hadden dat je voor de daar berekende prijzen érg langzaam moet eten wil je dat eruit halen .
We werden ter plekke lid van de blauwe knoop omdat het assortiment glazen op tafel al aangaf dat een glaasje wijn daar niet bij A.H. wordt ingekocht en we dáár geen belachelijke bedragen voor willen betalen .Santiago is in opperste verbazing als hij mij op de vraag van de ober” welke wijn hij mag serveren ” hoort zeggen dat we geen alcohol drinken en graag een tonic willen , jammer hij spreekt Engels natuurlijk !
Het voorgerecht komt op een knoepert van een diep bord en als ik mijn bril opzet ontdek ik zowaar een rondje van 3 cm midden in het bord met wat “gemorste “spettertjes van iets dat ik , net als het rondje , niet heb kunnen herkennen .
Voor Sebastian komt er één aardbei die kunstig in 3 plakjes gesneden is met wat drupjes sap.
In snel tempo verdwijnt zijn voorafje dat waarschijnlijk ook een vermogen kost waarna hij een plastic beestje aangeboden krijgt ( hetgeen hij bij het verlaten van het pand N.B.weer in moet leveren ) om hem zoet te houden.
Met het wegwerken van , de man , 5 asperges en 4 cm. steak in het rond hebben we ondanks het voorafje geen probleem .
Gelukkig hadden we in de ZOO een stevige lunch gehad en het meer dan royale ontbijt voor de volgende ochtend in het vooruitzicht !

12 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Quidam
    Mei 14, 2006 @ 10:34:34

    Beantwoorden

  2. sarah
    Mei 13, 2006 @ 21:32:51

    hoi hoi,
    Wat een prachtige fotos,wat schattig die slaaphouding,hihi..
    en wat een lekker eten ook!!
    belachelijk zulke mensen die zich ergeren aan kindergelach,er niets mooiers dan lachende spelende kinderen!
    wij wouden eigendlijk picknikken vandaag maar dat ging dus mooi niet door..zucht..
    maar ja je kunt niet altijd alles hebben,

    Ik heb trouwens weer een nieuwe logje gemaakt..mijn nieuwste log met info over huilbaby’s.Mischien ken jij iemand met een huilbaby en heeft diegene wat aan mijn informatie en mijn link.
    kom jij ook ff kijken?
    Als je wilt klik je dan weer ff op mijn “stem” button ,blieeft?

    liefs Sarah en kleine Jordi

    Beantwoorden

  3. rietepietz
    Mei 13, 2006 @ 17:13:59

    @ kamerplantje ,
    We hadden verder inderdaad niet te klagen over de porties en hadden na 3 dagen een fijn “stekkie”gevonden , dicht bij het hotel en voor een schappelijke prijs een heerlijk maaltje .

    @ Belinda
    Nou het was niet slecht ,maar we aten later met dubbel zoveel mensen ergens anders voor ongeveer net zo veel geld maar wél lekkerder !

    @ quidam
    Ja natuurlijk kunnen kinderen best wel eens lastig zijn en irritant jengelen maar wie kan zich nou aan een vrolijk spelend kind ergeren ? zal wel een zielig directeurtje geweest zijn die zijn vrouw als een hondje commandeerde , hij weg … dan moest zij ook mee . droevige figuur dus .

    Beantwoorden

  4. Quidam
    Mei 13, 2006 @ 16:40:04

    Kinderen slapen in alle houdingen, weet ik uit ervaring 😉
    wat een leuk geschreven verhaal weer, wat een mutsen aan dat zwembad hahahaha
    jammer van dat eten in het hotel, ik herinner mij Berlijn een stad waar je hele grote borden met eten te verwerken krijgt/kreeg
    Vanavond maar een wijntje nemen dan? 😀

    Beantwoorden

  5. Belinda
    Mei 13, 2006 @ 16:00:28

    Wat een kind die Sebastian!! Zoals die in zijn buggy voorover in slaap is gesukkeld! Hahahaha

    Tja.. Haute cuisine… Maar ik hoop dat -ondanks de kleine hoeveelheid- het toch enorm lekker was (of viel dat ook nog tegen?)

    Een fijn weekend!
    😀

    Beantwoorden

  6. Kamerplantje
    Mei 13, 2006 @ 15:06:31

    heerlijk riet dat je terug bent met je verhaaltjes wat kun je toch smakelijk vertellen over smakelijk normaal hebben de duitsers toch grote porties dacht ik?en wet een leuke fotos ik wens je een fijn wekend en moederdag groetjes omatruus

    Beantwoorden

  7. rietepietz
    Mei 13, 2006 @ 14:14:13

    @ marion S9 ,
    We hebben dit keer gewoon met geld ons gemak gekocht en het is heerlijk dat we dat ook konden doen ! Normaal zijn we niet zulke “big spenders” maar dit keer had het duidelijk een functie “dingen makkelijker maken ” .fijn dat je ook plezier beleefd aan m’n verslag . fijn weekend en liefs Riet

    Beantwoorden

  8. MarionS9
    Mei 13, 2006 @ 13:08:06

    Wat een heerlijk verhaal weer, hoe kan je het allemaal onthouden.
    Dat krijg je in zo’s chig hotel he, groot bord, je moet met je lakense bril zoeken wat er op ligt, en je betaald je nog scheel ook.
    Maar jullie genieten en dat is de hoofdzaak.
    fijne dag nog, liefs, Marion.

    Beantwoorden

  9. rietepietz
    Mei 13, 2006 @ 11:52:08

    @ Ria,
    We hebben zó ons best gedaan er niet téveel van te verwachten , we zijn natuurlijk toch vreemd voor de kids , maar misschien wel daardoor was het allemaal reuze gezellig .

    @ Bianca,
    ja natuurlijk blijf ik bij je langskomen en ik ga dus je weblog link vervangen door de punt .ik moet er nog meer vervangen en ben daar als gewoonlijk weer niet zo snel mee .

    @ Natazz,
    Gelukkig ging dat voor het ontbijt niet op .
    De kids worden gék van alle namen want zélfs de gewone naam klinkt totaal anders als die door de Spaans sprekende moeder /de nederlands sprekende vader/of de engels sprekende daycare dames wordt uitgesproken

    Beantwoorden

  10. º-Natazz-º
    Mei 13, 2006 @ 11:13:13

    Ik heb je vorige verhaal ook even gelezen, jeetje wat ken je dat heerlijk vertellen, ik zie het in gedachten allemaal voor me. Geweldig.

    En het is zo hoe duurder het hotel hoe minder vreten je krijgt. hihi.

    En ik vind die foto van de jongste wel heel leuk, ik snap niet dat Henk hem niet gewoon Bas heeft genoemd.

    Fijne zaterdag
    liefs Natazz

    Beantwoorden

  11. Bianca
    Mei 13, 2006 @ 10:45:21

    Goedemorgen Riet.ik heb weer genoten van je verhaal heerlijk zo als jij dat opschrijf.Maar die foto’s van je kleinzoon is ook geweldig.Lekker slapen wie doet hem wat.Maar ik ben verhuist zoals je weet maar ik hoop wel dat je bij me langs blijft komen.Biancaonline is weg bij weblogland.Ik ga verder onder punt.nl
    Ik wens je een fijn weekend en veel zonneschijn.
    Liefs Bianca 😉

    Beantwoorden

  12. Ria & Blessing
    Mei 12, 2006 @ 23:59:57

    Slim hoor om een goede lunch te nemen…
    Wat een leuke fotos zeg van die slapende puk.
    Het klinkt erg knusjes jullie vakantie!
    En het is heerlijk voor ons om terug te lezen.
    xxx Liefs Ria
    😛

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

