ochtend ritueel

Na een week keihard werken is deze oude column van mij op de site van Ria meer dan ooit actueel dus…… beter goed gejat dan niks geschreven !

Vanmorgen zat ik met een grote grijns van herkenning achter de computer door het mopje van Bingo . Het éérste dat ik s’morgens doe als ik op ben is de computer aanzetten ,en even snel nalopen of en waar er nieuws is.Vanmorgen was er dus dat mopje over een oudere vrouw die zichzelf voor de spiegel staand bekritiseerd en van haar man een complimentje verwacht . Ongenadig is het mopje als het gaat over ouder worden maar gelukkig gaat dat niet alléén voor de vrouw op , ook bij de mannen gaan de jaren niet echt ongemerkt aan ze voorbij . Ik schreef net “het eerste dat ik doe als ik op ben is de computer aanzetten ” maar o.k. dan bén ik dus al op! Vroeger was dat een kwestie van wakker worden en uit bed stappen , maar wij zijn ondertussen ruim 60 + ers en de tand des tijd knaagt stevig aan ons en dat is vooral bij het opstaan een tijdrovende bijkomstigheid .
De ogen gáán nog vanzelf open , dat wel , maar om ook wat te zien moet er bij Henk dan eerst een bril op , zolang ik niets hoef te lezen kan ik nog zonder en dat is in de vroege morgen een pluspunt . We komen nog wel zonder hulp van elkaar overeind maar het kost enige moeite alle ledenmaten in beweging te krijgen voordat we houterig en stram ieder aan één kant van de echtelijke sponde aan het ochtend ritueel beginnen .
We hebben ieder onze eigen pilletjes en pufjes die we broodnodig hebben om te kunnen functioneren . Bij Henk gaan het “uitneembare deel” van de tandjes erin ( ik weiger die van mij er langer uit te halen dan nodig is om schoon te houden dus lig dan ondertussen voor ) Dan kan de bril van Henk weer af en strompelt de één naar de douche en de ander naar de W.C.!
Als ik Henk aflos bij de douche gaat hij de rest van de “reserveonderdelen “aan brengen , de bril weer op en de hoorapparaten erin ! Tegen die tijd ben ik zover dat alle spieren door het warme water “het weer doen ” en ga kreunend en steunend aan de slag om de douche weer droog te maken …….. omhoog en weer laag …. omhoog en weer laag …brom ik terwijl ik de wisser langs de ruiten trek en diep door de knieën ga .Er komt vast een dag dat ik dan “laag ” blijf hangen en Henk me zal moeten komen redden maar ja , hij is 6 jaar ouder dan ik en het blijft dus afwachten wie er wie dan nog kan redden !Maar goed na al deze “inside information ” kunnen jullie zelf zien , wij ouwe knarren zijn nog aardig op de been alléén ……..het duurt alleen tegenwoordig ietsje langer eer het s’morgens zover is , en dan is er koffie……….

6 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. rietepietz
    Jan 19, 2006 @ 17:21:22

    gewoon doorgaan met ademhalen Leejo , kom je er vanzelf achter en ach , het heeft z’n voor en z’n nadelen natuurlijk .wél blijven lachen natuurlijk dat scheelt héél veel!

    Beantwoorden

  2. leejo
    Jan 19, 2006 @ 16:22:27

    Hahahaha
    Ik lach nu wel, maar ik moet zeggen dat ik als 50er toch wel dingen herken 😉 Maar ja ook ik hoop een 60er te worden en dan weet ik iig wat me te wachten staat.

    Beantwoorden

  3. rietepietz
    Jan 19, 2006 @ 15:06:23

    nee emmelinda , is volgens mij niet mopje over billen maar wél leuk . houden jullie te goed tot morgen ( ik ga natuurlijk niet al m’n kruit in één log verschieten . enneh… die reseve onderdelen glippen er héél geleidelijk in hoor .! doei Riet

    Beantwoorden

  4. Emmelinda
    Jan 19, 2006 @ 11:17:18

    Hihi is dat het mopje over die billen? Ik heb ‘m niet gelezen maar deze mop over die billen vind ik geweldig ghehehe.

    Hahaha ik zie je al zitten tijdens het ramen lappen. Knietjes op slot ofzo.
    Maar goed, ik kan wel lachen maar ik moet nog maar zien wat me nog allemaal te wachten staat ghehehe. Wie weet hoevee”l, zoals jij dat zo mooi beschrijft, reserveonderdelen ik nodig heb 😉

    Fijne dag vandaag! Groetjes 😀

    Beantwoorden

  5. rietepietz
    Jan 19, 2006 @ 08:44:14

    goeiemorgen Gerine , dankjewel voor het compliment maar eeuwig 20? , lijkt me knap vermoeiend en het 60+ zijn heeft toch ook wel voordelen al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen ! groetjes Riet

    Beantwoorden

  6. Gerine
    Jan 19, 2006 @ 08:40:26

    Hmm, ik geloof dan toch maar ik kies voor het eeuwig 20-er zijn… Ik heb nu ’s morgens al uren werk 😕

    Het is wel een gave om het zo te beschrijven :D.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

