wilde ballen?

deballen2
Nou ja ik róep maar iets want ik weet niet écht wat dit voor moet stellen.  Er zou een verband kunnen zijn met “het wild breien”  én het “strandwalfestifal” dat dit weekend  de oude dorpskern van Rijswijk op de kop gaat zetten.

Vorig jaar werden vrijwel alle bomen ingepakt in  “wild gebreide armoedige lappen”  en hingen die nog wéken in slordige doorweekte slierten langs de bomen.
Het lijkt toch niet héél ver gezocht  dat men nog wat restjes wol over had van vorig jaar  en zich dit jaar stortte op  “wilde ballen” !

Al ruim voor er tekenen van  de festiviteiten te zien zijn  hangen er aan de meeste bomen al groepjes gebreide ballen  aan de bomen “hun ding te doen”  wát dat ding dan ook mag zijn!
Als grote klonten  gekleurde zwammen klitten ze aan de bomen , mij in complete verwarring brengend  omdat ik  misschien wel een belangrijke kunstuiting niet  lijk te begrijpen.

Hélp…. wie praat me bij en weet waar déze rage nu weer vandaan komt …of eh…. zijn het wat overtallige , groter gegroeide,  wuppies van de AH die                                                                             zich als “hangballen” presenteren
de ballen!
 

 

 

 

19 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. hanscke
    sep 16, 2013 @ 12:08:01

    Ik houd heel erg van breien, maar dat wildbreien spreekt mij niet zo aan. Ik vind dat de wereld er maar slordig uit gaat zien met die wildgebreide produkten. Voor mij mag het wel stoppen. Dat versieren van de bomen buiten dan. Het moet dan maar vervangen worden voor een binnenhuisversiering als het dan zo nodig tentoongesteld moet worden.

    Rietepietz zegt;

    Helemaal mijn idee, ik brei ook graag maar dit is allemaal een beetje zinloos en zelfs storend. Maar ja , tegenwoordig is er van álles kunst te ,pindakaasop de vloer bijv., en er zijn dus mensen die graag breien en ook wat aandacht willen.

    Beantwoorden

  2. Leidse Glibber
    sep 15, 2013 @ 22:13:49

    Het kan inderdaad een vervolg op het wildbreien zijn.

    Rietepietz zegt;

    Dat móet haast wel, er zijn vást een heleboel restjes wol overgebleven vorig jaar!

    Beantwoorden

  3. Rebelse Huisvrouw.nl
    sep 15, 2013 @ 13:07:26

    Hahaha, het staat wel vrolijk op de een of andere manier! Nee, mooi is het niet maar misschien is het alvast in aanloop naar kerstmis en dat soort dingen? De pepernoten liggen ten slotte ook al in de winkels!!

    Rietepietz zegt;

    Het was een aanloopje naar een “festival” maar door alle tentjes die er opgezet werden zag je “er de ballen niet van” ;-)

    Beantwoorden

  4. cornma
    sep 15, 2013 @ 12:33:43

    Ach, die arme bomen. Zoiets doe je toch niet? Ze hadden er beter wat pindakaas op kunnen smeren, hadden de vogeltjes er nog plezier aan kunnen beleven.

    Rietepietz zegt;

    Geen gezicht hé, ze zijn ondertussen door de regen en de wind al harstikke vuil en verfrommeld. Inderdaad, pindakaas lusten de vogeltjes wel én het schijnt ook kunst te kunnen zijn als je het op de vloer smeert ;-)

    Beantwoorden

  5. RenéSmurf
    sep 14, 2013 @ 20:30:27

    ja, een nieuwe rage is geboren, als de bladeren gaan vallen gaan mensen de bomen breiwerkjes aandoen! Op naar een warme herfst!

    Rietepietz zegt;

    Van wild breien had ik wel gehoord , van dit nog niet! Maar wat niet is kan nog komen;-)
    OT,Ik kan niet op jouw site komen sinds gisteren

    Beantwoorden

  6. Melody
    sep 14, 2013 @ 20:00:03

    geen idee wat dit is….. misschien een opvolger voor die brei-toestanden door iemand die of niet breien kon./wilde of niet over zoveel wol beschikte en dus maar pompoenen maakte?

    hoe dan ook, wel een fijn weekend natuurlijk.

    Rietepietz zegt;

    Misschien komt er nog een artikel in het plaatselijke weekblad want het zijn er teveel voor een “een persoonsactie “

    Beantwoorden

  7. powerpointgreetje
    sep 14, 2013 @ 12:21:27

    hoe komen ze er toch op, vind het oer en oerlelijk….
    Wens je ene heel mooi weekend toe Riet,
    lieve groetjes Greetje

    Rietepietz zegt;

    Ik vind het óók niet mooi en het slaat nérgens op!
    gaat goed komen met het weekend, dankjewel en jij natuurlijk ook een fijn weekend!

    Beantwoorden

  8. Leo's mening
    sep 14, 2013 @ 09:46:05

    Geen idee wat dit is, want ik ben het in de afgelopen weken elders in het land of daarbuiten niet tegengekomen. Is het niet iets specifieks voor jullie regio???

    Rietepietz zegt;

    Nee volgens mijn niet iets regionaals, maar waarschijnlijk een clubje vrouwen met “het lege nestsyndroom” die wat “om handen” willen hebben ,ik weet bést wel nuttiger bezigheden!

    Beantwoorden

  9. Marion
    sep 14, 2013 @ 09:21:35

    Te gek voor woorden,
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Al die wol hád natuurlijk wel voor iets beters gebruikt kunnen worden, dikke wollen truien zijn weer hélemaal in!
    XXX

    Beantwoorden

    • Suske
      sep 14, 2013 @ 13:21:42

      dit gaat mijn petje te boven. Volgens sommige mensen uit mijn onmiddellijke omgeving zal dit te maken hebben met mijn “lage” opleiding. Ik heb geen kunstonderwijs genoten, dus zal dit de reden zijn dat ik er niets van snap.

      Rietepietz zegt;

      Volgens mij heeft het niet zozeer met opleiding te maken alswel met gezond verstand en volgens mij ben je dáár rijkelijk mee bedeeld;-)

      Beantwoorden

  10. gewoonhanny
    sep 14, 2013 @ 01:05:52

    Afschuwelijk om bomen zo te versieren. Een boom is een boom en die moet je laten zoals hij is. Maar als je het toch niet kunt laten, ruim dan in vredesnaam die troep op en laat dat opruimen niet aan anderen over.

    Rietepietz zegt;

    Helemaal mee eens, ik ben benieuwd hoeveel weken deze zooi er nú weer blijft hangen.

    Beantwoorden

  11. datzalwel
    sep 14, 2013 @ 00:08:42

    Laten we niet proberen de natuur te versieren, daar zorgt ze zelf wel voor op een manier die wij niet kunnen benaderen. Een gat gegraven door een kunstenaar en dat kunst noemen omdat die er voor gestudeert heeft????? Laat hem/haar heel vlug de subsidie terug betalen.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Daar zeg je iets héél zinnigs, de natuur is mooi genoeg van zichzelf.
    Het is mij ook vaak een doorn in het oog hoeveel geld er uit de subsidiepot naar ónzin projecten gaat.
    Wie het zo mooi vindt zou daar zélf voor moeten betalen.

    Beantwoorden

  12. J@n.
    sep 14, 2013 @ 00:05:26

    Sorry rietepietz, maar van kunst heb ik nog nooit iets begrepen.

    Rietepietz zegt;

    Nou daar hoed je je niet voor te verontschuldigen hoor , kunst is ook niet zo mijn ding al zié ik wel eens heel mooie dingen die kunst zijn. Het één sluit het ander niet uit, maar dit is gewoon rommel!

    Beantwoorden

  13. roadlaura1969
    sep 13, 2013 @ 21:23:42

    Ooo soms is het ook oerlelijk en wat met die regen dat gaat toch hangen ?
    Wat een Balachelijke vertoning ;-)

    Rietepietz zegt;

    Inderdaad “ballachelijk” ;-) ze dachten natuurlijk” we kunnen wel een balletje opgooien” maar voor mij hoeft dat écht niet!

    Beantwoorden

  14. Blog Zonder Naam
    sep 13, 2013 @ 21:16:42

    Nou…. deze “ballen” heten pompons. Makkelijk te maken voor versieringen, bijvoorbeeld bovenop een ijsmuts, of om wollen diertjes van te maken. Je maakt ze als volgt: Neem twee stukjes karton en teken daar bijvoorbeeld met een jampotje een grote cirkel op. Knip deze cirkel dan uit en maak ook in het midden een cirkel en dat knip je ook uit zodat je twee rondjes met een gat hebt.
    Dan de wol om deze kartonnen rondjes draaien. Dit moet je zoveel mogelijk keren doen dus niet te snel stoppen. Daarna knip je met een schaar alle draadjes stuk door tussen de twee kartonnetjes te knippen. Neem dan een stukje wol van vijf cm en knoop dat stevig tussen de twee kartonnetjes. Dan kan je het karton verwijderen en alle draadjes netjes verdelen. Het weghalen van het karton gaat het makkelijkste door er een knip in te geven waardoor je hem eraf kan vouwen.
    Misschien moet je hier en daar wat draadjes op lengte knippen en klaar is je pompon.
    Maar nu de hamvraag…… wat doen ze in die boom?????
    GEEN IDEE!!!!!
    Joost mag het weten: Dus Joost…… HELP!!!!!! Geef ons antwoord!!!

    Rietepietz zegt;

    Klopt, zover rijkt mijn kennis nog nét. Ik heb ze vroeger inderdaad ook welgemaakt voor aan de kindermutsjes of aan carnavalkleding.
    Om ze aan bomen te hangen is nooit in mijn hoofd opgekomen maar dat ligt vást aan mij!
    Leuk dat je er even “het patroontje” bij hebt gezet want onder jongere mensen dan ik is dat toch niet meer zo vanzelfsprekend paraat.
    Ik ben bang dat Joost mijn site niet bezoekt;-)

    Beantwoorden

  15. Marja
    sep 13, 2013 @ 21:06:17

    Dit is wat ik heb gevonden. Veel plezier in Rijswijk. De ballen!

    TEXTIELMARKT BIJ RIJSWIJK TEXTIEL BIËNNALE 2013

    Nog tot en met 27 oktober 2013 is in Museum Rijswijk voor de derde maal de Rijswijk Textiel Biënnale te zien. Op zondag 15 september wordt van 13.00-17.00 uur een grote textielmarkt georganiseerd op het voorplein van het museum en in de Oude Kerk tegenover het museum. Hierbij zal ook HZG aanwezig zijn met een stand. Wij ontmoeten u graag!

    Over de tentoonstelling
    Twintig internationale kunstenaars tonen hier de ‘state of the art’ van de beeldende kunst van textiel. In hun werken is een poëtisch evenwicht te zien tussen hedendaagse technologie en traditioneel handwerk. Beproefde textiele technieken als weven, quilten en borduren, gecombineerd met fotografie, video en digitale technieken leiden tot een hedendaagse beeldtaal. Opvallend is daarbij de grote betrokkenheid van een aantal van hen bij maatschappelijke thema’s: een krachtige boodschap verpakt in zacht textiel.

    Rietepietz zegt;

    Ja klopt, allemaal in combinatie met het strandwalfestival, maar ja , die harde boodschap …..van die zachte ballen in de boom zie ik toch zo 1,2,3 de harde boodschap niet…. eh… misschien een oude opgedroogde “hondenboodschap” onder de boom ?

    Beantwoorden

  16. Hartelijke Hot Hulk
    sep 13, 2013 @ 21:04:31

    Het zijn niet de mijne!

    Rietepietz zegt;

    Niet…? daar snap ik nou “de ballen niet van”;-)

    Beantwoorden

  17. Mirjam Kakelbont
    sep 13, 2013 @ 20:44:30

    Dit is wel een heel bijzondere eh…presentatie. Van wát weet ik alleen niet. Als ik een boom was, zou ik het niet pikken :D

    Rietepietz zegt;

    Ben ik hélemaal met je eens , ik zou óók denken “de bállen voor ze” !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 30 andere volgers

