zomergroe(n)ten

Van tomaten naar bonen is in komkommertijd natuurlijk maar een héél kleine stap.  Ja komkommertijd, je weet wel , de tijd dat er geen écht nieuws is  en de journalisten zich meestal moeten behelpen met “broodje aap”verhalen  of het opblazen van futiliteiten .
Nou zou ik nóóoooit  een futiliteit  opblazen  tot een log van 500 woorden het is bij mij gewoon altijd komkommertijd…..  maar  een journalist  moet natuurlijk  ook eten op tafel zien te krijgen.
Wij hebben die zorgen niet , bij ons groeit het eten vanzelf  sinds we in april een zakje speciebonenzaad in een klein bakje in de serre zaaiden.
Onder het warme serreglas groeide daar al heel snel stevige plantjes uit  die we in mei op het balkon met de voetjes in een heel grote pot te zetten.  Je zág ze van kleur verschieten  en de schrik zat er goed in toen de vorst eroverheen ging.
boontje2Ik zou zwéren dat ik hoorde murmelen “boontje komt om z’n loontje, wij geen warmte …dan jullie geen boontjes” , waarna ze  spontaan alles slap lieten  hangen !
Ergens half juni waren ze de schrik een beetje te boven  en besloten alsnog  zich moeizaam aan de stokjes  omhoog te trekken die we uit pure bonenliefde  voor ze in  de aarde gestoken hadden .
In juli werd het nou juist weer veel te warm en zuchtten de plantjes onder de brandende zon in een poging om de heerlijk geurende bloemetjes waaruit de boontjes ontstaan  niet te laten verdrogen . Je ziét ze denken “als het zó moet doppen ze hun eigen boontjes maar “! Daar  halen wij smalend de schouders over op…specieboontjes hóef je helemaal niet te doppen  !

boontje3Eind juli willen we de plantjes dan uiteindelijk maar uit hun lijden verlossen, kopen we gewoon zélf wel wat boontjes , maar wat blijkt als we eens wat beter kijken …….
Ja zeker …. er hangt een boontje ….  dat heeft zich ongemerkt toch tot een bescheiden , al dan niet Heilig, boontje kunnen ontwikkelen óndanks  de barre omstandigheden. En als ik nog wat verder kijk zien we er zelfs nog méér……  ik mag een bóón zijn als ik zelfs niet een  paar “normaal formaat” bonen zie hangen.
boontjeOke… helemaal normaal zijn ze nou ook weer niet , ze zijn een beetje krom, maar op  de rest van het uiterlijk afgaande toch heel duidelijk sperziebonen!

Dat belooft  wat voor “de  pluk”  al zal “de export” er niet aan te pas hoeven komen om ons van de overtallige bonen af te helpen …… het zijn er welgeteld 12 ……….
Invriezen dan maar ?   Als we volgend jaar wéér zo’n geweldige oogst hebben komen toch al aardig in de buurt van een complete bonen maaltijd…. !
Nooit weg  in  komkommertijd !boontjes4

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. cornma
    aug 01, 2013 @ 11:31:20

    Toch geen slecht resultaat voor een eerste oogst. Niet zo veel, maar met spekjes en champignons kun je de boel toch leuk opwerken tot een mooie eenpersoonsmaaltijd. Aardappeltje erbij, stukje vlees en klaar is Rietepietz. Of je de maaltijd zelf nuttigt of aan je dierbare echtgenoot voorzet, is aan jou. Volgend jaar doe je het gewoon andersom. Heeft in ieder geval één van jullie iets om naar uit te kijken.

    Rietepietz zegt;

    Ach met dit mooie weer kropje sla erbij en we hebben allebei een extraatje, we moeten natuurlijk allebei te eigen teelt proeven ;-) Volgend jaar letten we beter op wanneer we ze buiten zetten ;-)

    Beantwoorden

  2. Suske
    aug 01, 2013 @ 08:16:54

    ze zien er lekker uit, alleen de hoeveelheid moet dringend aangepast worden wil je je familie hiermee verassen.

    Rietepietz zegt;

    Ja daar zeg je me iets ! Volgend jaar in de herhaling en dan maar hopen op beter weer.
    De groei zat er dit jaar binnen goed in maar na het overzetten naar “ijsland” ging het helemaal fout !

    Beantwoorden

  3. roadlaura1969
    jul 31, 2013 @ 19:04:48

    En heerlijk dat ze zijn je proeft echt de sperziebonen , wij hebben laatst een flink portie gekregen van Ger zijn ouders heerlijk !

    Rietepietz zegt;

    En natuurlijk hélemaal zonder verdelgingsmiddelen gegroeid , maar ja, het was wel héél weinig hoor.Voor je goed en wel kon proeven was het weg;-)

    Beantwoorden

  4. ♫ Mel☺dy ♫
    jul 31, 2013 @ 17:54:46

    Wauw….helemaal geweldig, wat een doorzettingsvermogen (van die boon *grijns*)
    ja ja ook van jullie, rustig maar….*geeft R&H schouderklopjes ter geruststelling*
    En dan nu maar lekker smullen…..jammieeeeeeeeeee

    Rietepietz zegt;

    ja niet te gelóven hé!, Ik gaf er geen cent voor aanvankelijk! Als ik eerlijk ben hebben we ze best een beetje uit het oog verloren toen we zagen hoe triest het erbij stond! Wij hadden vanavond dus 2 soorten groenten op tafel , luxe hé!

    Beantwoorden

  5. corryjohan
    jul 31, 2013 @ 17:18:30

    Eet smakelijk! Boontjes uit eigen “tuin” (of die van de buurvrouw smaken geweldig.

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel, het was een halve portie ,dus toch een leuke aanvulling bij de maaltijd. Experiment geslaagd ;-)

    Beantwoorden

  6. Petr@
    jul 31, 2013 @ 13:21:54

    Ik word weer hoopvol door je logje over de boontjes. Ik heb een tomatenplantje staan die ik eigenlijk al had opgegeven, want alleen maar blaadjes. En zie, nu zitten er 2 bloemetjes in die hopelijk tomaatjes gaan worden.
    ik geef hem nog even het voordeel van de twijfel!

    Rietepietz zegt;

    Zéker doen, bijna álles heeft een enórme oplawaai gehad van het lange en koude voorjaar .Maar de warmte heeft dan toch weer voor een groeispurt gezorgd. We moeten alleen maar géén eters uitnodigen want een grote oogst zit er niet meer in .Maar wél leuk om toch nog iets van de groei mee te krijgen !

    Beantwoorden

  7. isis45
    jul 31, 2013 @ 12:04:40

    Hé, je hebt er tenminste nog iets aan over gehouden. Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. Je kan ze altijd nog roerbakken met andere groente.

    Rietepietz zegt;

    We zijn kleine eters en houden ook van een bos wortelen over , gaan we dus heel luxe een maaltijd met meerdere groentesoorten maken;-)

    Beantwoorden

  8. hanscke
    jul 31, 2013 @ 10:19:31

    Het is een lekker logje geworden. Ik kijk uit naar de oogst van de echte hollandse boontjes. ze smaken toch echt veel beter dan die dingen uit Marokko of Senegal. Alleen, je ziet ze niet zo veel meer. Net als de doperwtjes worden ze al heel snel ingeblikt. In Frankrijk heb ik nog wel lekker een keer verse doperwtjes kunnen kopen.

    Rietepietz zegt;

    Ze zijn er wel hoor maar meestal reteduur, Op onze zaterdagmarkt kan ik altijd hollandse kasboontjes kopen , nog steeds duur maar we zijn geen grote eters en “wat je opeet is niet weggegooid” zeg ik dan maar. De buitenlandse boontjes koop ik néver, dan maar géén boontjes .Maar gelukkig heb ik hier nog 2 groenteboeren én de markt en zolang ik het kan betalen eet ik dus Hollandse boontjes ……. al moet ik ze zélf telen;-)

    Beantwoorden

  9. Blog Zonder Naam
    jul 31, 2013 @ 10:09:16

    Als we jonge konijntjes of kalfjes hebben is altijd de eerst vraag: Jullie eten ze toch niet zelf op? Gek dat men dat wel bij zelf ‘geteelde’ wel dieren vraagt en nooit die leven van plantaardige afkomst. Stel je voor dat iemand tege je zou zeggen: Je zelf geteelde bonen…. Die eet je toch niet zelf op! Dat is zielig!
    Ik zou ze in ieder geval niet in de draaizeef doen om bonensoep van te maken….

    Rietepietz zegt;

    Het is raar maar waar , henk toch écht z’n bedenkingen of je deze boontjes wel kunt eten! Een beetje alsof je ze eigenlijk in een vaasje op tafel moet zetten. Ik eet sowieso geen “jonge en of aaibare kleine dieren” ,dus geen kalfsvlees, geen konijn en geen kip . Zo hypocriet als als de pest smul ik dan weer wél van gewoon runs of varkensvlees maar zou daar toch moeite mee hebben als ik het beest zélf gefokt zou hebben. mensen zitten vreemd in elkaar. Ik zóu mezelf vegetariër kunnen “denken”dus ik denk maar niet ál te veel over dit soort kwesties;-)

    Beantwoorden

  10. Hartelijke Hot Hulk
    jul 31, 2013 @ 09:59:31

    Niet invriezen?????????????????
    Lekker mee laten doen met de rest uit de supermarkt of de groentenboer.
    Invriezen is compleet heiligschennis!
    En kost ook veel te veel.

    Rietepietz zegt;

    Oke… beloofd, ik vries ze niet in @
    Groenten bij de supermarkt dát is pas heiligschennis ;-) maar ja een heleboel mensen hebben niet meer het geluk een groenteboer op loopafstand te hebben, ik heb er zelfs nog 2 !

    Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    jul 30, 2013 @ 23:11:07

    Je was dus helemaal in de bonen met je bonen :-)

    Rietepietz zegt;

    Ach… wat moet je ánders in komkommertijd;-)

    Beantwoorden

  12. Mrs. T.
    jul 30, 2013 @ 23:07:51

    Ik houd van boontjes! Heerlijk!

    Rietepietz zegt;

    Ik ook maar dan wél van de heerlijke Hollandse boontjes en niet die enge dunne toestanden!

    Beantwoorden

  13. terrebel
    jul 30, 2013 @ 22:32:44

    Een heerlijk komkommertijd-logje!

    Rietepietz zegt;

    Volgend jaar misschien eens proberen komkommers te kweken… is nog véél toepasselijker natuurlijk;-)

    Beantwoorden

  14. Rebelse Huisvrouw
    jul 30, 2013 @ 22:07:24

    Tja, het is geen grote oogst, dat is waar. Maar misschien zijn ze wel extra lekker??!!?

    Rietepietz zegt;

    We zullen er geen obesitas aan oplopen denk ik ;-) maar toch een leuk experiment !

    Beantwoorden

  15. powerpointgreetje
    jul 30, 2013 @ 21:25:09

    leuk geschreven Riet..
    Dat was een zeer rijke oogst hihihi….
    fijne avond verder.

    Rietepietz zegt;

    Na de slechte start viel het nog réuze mee ja ! We hadden al helemaal niets meer verwacht!
    Welterusten voor straks !

    Beantwoorden

  16. Marion
    jul 30, 2013 @ 20:51:10

    Ze zien er heerlijk uit, misschien iets voor je achter kleinzoon zijn eerste hapjë?
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Voor z’n eerste hapje komen ze al te laat ,hij eet ondertussen al bijna álles. Het zou misschien nog wel nét te veel zijn voor hem. Toch eens wegen hoeveel het bij elkaar is ……..het is maar zo’n 70 gram , vette bek;-) XXX

    Beantwoorden

  17. gewoonhanny
    jul 30, 2013 @ 20:26:37

    Wie het kleine niet eert ….
    Geweldige oogst heb je dit jaar.
    ‘Gewoon’ lekker eten. En dat ze krom zijn? So what. Je maag ziet echt niet dat ze dat waren.

    Rietepietz zegt;

    We zijn kleine eters maar dit is zélfs voor ons toch niet genoeg om samen van te smullen , maar misschien komt er nog wel meer aan , het kán best even bewaard worden want ze zijn natuurlijk “kakelvers” ;-)

    Beantwoorden

  18. datzalwel
    jul 30, 2013 @ 20:21:49

    Leuk hé! Nieuw leven..ik vind het ook al prachtig dat hier de aardbeienplanten enige vruchten voortbrachten. Bij een boer zouden de tranen in de ogen springen maar voor mij alsof ik ze zelf gemaakt had. Ocharme.

    Rietepietz zegt;

    O ja léukkkk , je brengt me op een idee! Aardbeien zijn ook op een klein oppervlak wel te “kweken” we hebben hier alleen véél vogels die waarschijnlijk de aardbeien snellen in de gaten hebben dan wij zelf;-) Toch blijft het altijd leuk om te zien hoe alles groeit, daar heb je gelijk in!

    Beantwoorden

  19. J@n.
    jul 30, 2013 @ 16:57:08

    Ze zien er smakelijk uit en je verhaal is ook kostelijk!
    Jij weet van niets nog wel iets te maken.

    Rietepietz zegt;

    Nou éigenlijk doen die sperzieboontjes dat , je stopt er zo’n wit boontje in, bijna niets , en er komt een héle plant mét sperziebonen uit ;-) Maar ik mag graag een beetje raaskallen en nu er zoveel met vakantie is de spoeling dun dus doe ik extra m’n best ;-)

    Beantwoorden

  20. Marja
    jul 30, 2013 @ 16:51:47

    Ik vind ze prachtig en samen met de boontjes uit dit logje vormen ze een unieke maaltijd. Eet smakelijk.

    Rietepietz zegt;

    We zijn zúlke groente telers (maar niet heus) dat henk zich afvraagt of je die boontjes wel veilig kan eten…… NB geen geen gif aan te pas gekomen ;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 38 andere volgers

