Wat dácht je!

Ja natúúrlijk ben ik met m’n hoofd toch een klein beetje in Nijmegen . Wie éénmaal  in de Nijmeegse vierdaagse heeft meegelopen zal daar áltijd een speciaal plekje voor houden in z’n hart!
startbewijsIn 2008  ondernam ik het 4 daagse avontuur , warm gemaakt door logmaatje Ria die me jaren eerder óók al in het log-avontuur had gestort. Op de foto hebben Ria en ik net het startbewijs gehaald , een kwestie van geduld hebben want de rijen zijn lang!
Ik koester de herinnering aan 4 dagen “verbroedering” die bijna nérgens zo sterk te vinden is als juist tijdens die wandeltocht.
Natuurlijk zit ik voor de buis bij de verslagen aan het eind van de dag en ben er dan in m’n gevoel een beetje bij.
Ieder jaar vraagt er wel iémand waarom het zo beruchte virus ,  dat iedere loper  na één keer meelopen  te pakken heeft, bij mij niet toegeslagen heeft .
En dan leg ik maar weer uit dat alle gedoe eromheen me tegenhoudt, het vervoer van en naar de start bijv. omdat je als nieuweling nóóit huisvesting in Nijmegen vindt. Daarbij ben ik óók nogal kieskeurig bij wat ik huisvesting noem.
De sanitaire voorzieningen onderweg , goed dat ze er zijn maar….  het blijft behelpen met die chemische toiletten en héél veel mensen …jakkes.
Luxe probleempjes… ik wéét het , maar ook het lopen met 40.000  mensen op een flinke kluit  is behalve oergezellig  ook vermoeiend en toch ook weer niét de manier hoe ik het liefst wandel.

Maar zucht…..  als ik dan zo zit te kijken wil ik er toch éigenlijk weer bij zijn, net als maatje Ria (van voor het blog gezet) die nu  al voor de 10de keer meeloopt. Een mega prestatie want ze heeft een reumatische aandoening en bovendien loopt ze de 40 km terwijl ze  sinds kort (op grond van haar leeftijd),  aan  30 km  genoeg zou hebben.
Nee nee, ik zet haar hier niét in het zonnetje,ik kijk wel uit,  in Nijmegen  hebben ze op het moment méér dan genoeg zon en dat maakt het best warm om te lopen.  Maar de dames, Ria loopt met 2 vriendinnen dit jaar,  zien er opperbest uit op de foto die ik van haar site gekaapt hebt, ze zitten daar tijdens hun eerste rustpauze in Bemmel !  TOI TOI TOI  dames , ik duim voor jullie !
trio 4daagseEn eh…. wie mijn 4daagse avonturen in juli 2008 gemist heeft kan natuurlijk in het archief alles terugvinden.

 

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. tagrijn
    jul 18, 2013 @ 20:50:07

    Ik zie het mij niet doen en heb grote bewondering voor mensen met een handicap die toch vier dagen lang hun pijn trotseren. Ik heb toevallig gisteren een uurtje op Evenementen TV zitten kijken. En dan zie je toch soms een gestrompel voorbij komen… Maar ze doen het wel en ik zit thuis op mijn luie gat.

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat iéder “normaal gezond” mens het kan volbrengen , maar je moet het willen én je goed voorbereiden. Ik zou wel eens een elftal duurbetaalde voetballers willen zien meelopen, dan weten ze óók eens wat afzien is.
    Ik volg het met belangstelling en als je dan ziet dat er iemand met een kunstbeen meeloopt , en iemand die járen in een rolstoel heeft gezeten heb ik daar héél veel bewondering voor.Die mensen laten zien dat menig mens méér kan dan hij/zij denkt …als de wil óf de noodzaak er maar is . Maar het is daar al druk genoeg dus gelukkig dat er óók gewoon mensen thuis blijven ;-)

    Beantwoorden

  2. cornma
    jul 18, 2013 @ 11:01:33

    Wat goed van jou, dat je hem ook een keer gelopen hebt. Ik vind het een te massale bezigheid, zou het, ondanks de buitenlucht, spaans benauwd krijgen tussen al die mensen. Ooit, in mijn jonge jaren, heb ik de vierdaagse van Apeldoorn gelopen en die was/is gelukkig een stuk rustiger en je loopt daar werkelijk in een prachtige omgeving.

    Rietepietz zegt;

    Dat is het ook, en hoewel ik nóg een keer meedoen niet helemaal uitsluit is het massale ook iets dat ik niet makkelijk vind. Aan de andere kant is dat wél “deel van het feestje” en is het gewéldig om het een keer “te ondergaan”.
    Het is krankzinnig om je onder te dompelen in de sfeer van ál die mensen die belangeloos aan de kant zitten om je aan te moedigen en op te peppen. met niéts te vergelijken. Normaal gesproken loop ik ook liever in de natuur zonder al die drukte maar …wáuw, wat wás het leuk om mee te maken!

    Beantwoorden

  3. Renesmurf
    jul 17, 2013 @ 23:00:47

    ja, ooit wil ik het nog eens meemaken, op de één of andere manier.
    Respect hoor, voor alle deelnemers, van vroeger en nu, en in de toekomst.

    Rietepietz zegt;

    Er tijn twee manieren, je gaat als toeschouwer óf als loper! En het maakt nogal wat uit voor de voorbereidingen of je op de éne dan wel de andere manier gaat ;-)

    Beantwoorden

  4. Rebelse Huisvrouw
    jul 17, 2013 @ 19:02:04

    Ik heb een enorme bewondering voor de mensen die hieraan meedoen. En het nog volhouden ook – wat een prestatie, ik zou het ze absoluut niet nadoen!

    Rietepietz zegt;

    Er lopen behoorlijk wat 80 plussers dus ik dénk dat het toch voor ieder redelijk gezond mens wel te doen is, mits men écht wil én zich goed voorbereidt. Het is écht onwijs leuk om een keer mee te maken,de sfeer is zó bijzonder! Er lopen lopen echt veel mensen mee waarvan je niet zou verwachten dat ze die 4 dagen ook uit zullen lopen . Mijn motivator van destijds zei altijd “uitlopen zit tussen de oren” en daar zit héél veel in!

    Beantwoorden

  5. roadlaura1969
    jul 17, 2013 @ 16:20:07

    Rietepietz een geweldige prestatie wat je hebt geleverd en ook mooi om hier Ria en haar vriendinnen een plek te geven met een respect volle ode aan Ria’s 10 x !

    Op Facebook af en toe gluren en het gaat goed , geweldig! Helaas 1 van haar maatjes is door de hitte gisteren bevangen, dus de dames lopen nu met 2

    Rietepietz zegt;

    Ach wat jammer voor de dames , ik heb geen face book en kan haar daar dus niet volgen en wil haar niet bellen omdat het al druk genoeg is om haar heen . Heel jammer maar als je niet goed tegen de warmte kunt is het áfzien.
    Ik zou niet eens gestart zijn dat jaar als het te warm was.

    Beantwoorden

  6. Boerin Zonder Naam
    jul 17, 2013 @ 14:20:58

    Een kennisje van me loop de vierdaags om zich te laten sponsoren voor een project in Egypte (http://www.woestijnroos.info) De woestijnroos is een centrum voor verstandelijk gehandicapte kinderen/jongeren in Egypte. Diana gaat er eens in de twee jaar heen om te helpen (haar vriendin Carolien heeft het daar opgezet) en sinds een paar jaar loopt ze jaarlijks de vierdaagse om geld in te zamelen.
    Ik zelf zou de vierdaagse niet uit (kunnen) lopen. In eerste instantie kan ik moeilijk van huis weg, ten tweede heb ik maandag 8 hectare hooi binnengehaald, en heb daarbij al drie blaren op mijn voeten opgelopen (door zwetende voeten in laarzen) en inmiddels zijn twee van die blaren open, dus….. liever even niet al te veel lopen!

    Rietepietz zegt;

    Je ziet inderdaad steeds vaker dat mensen van de loop een sponsorproject maken. Het is mooi dat je vriendin daar zelf regelmatig komt zodat ze weet hoe het bij elkaar gelopen bedrag besteed wordt. De enige sponsoring die ik in dat jaar deed was een euro betalen voor een heerlijk schoon “gewoon” toilet .Een wooneenheid voor verstandelijk gehandicapten stelden hun toilet gratis beschikbaar voor de lopers , een verádeming na al die chemische toiletten , met plezeir dus vrijwillig betaald.
    Ik denk dat ik je dat hooien niet nadoe , en dat met dit warme weer zeg, petje af hoor!

    Beantwoorden

  7. Petr@
    jul 17, 2013 @ 11:13:17

    Ik vind het zo knap! Ik weet niet of ik het vol zou houden.
    1 dag zou nog wel gaan maar 4! Petje af!

    Rietepietz zegt;

    Wie écht wil en zich goed voorbereidt gaat het alléén al op de sfeer halen, echt waar!
    Ik heb maar van één ding spijt en dat is dat ik dat jaar niet voor de 40km gekozen heb, dat zou me óók gelukt zijn achteraf gezien.
    Boven de 60 hóef je echter maar 30 km per dag en als nieuweling leek dat me ruim genoeg .Toch zou ik heel stiekem ooit die 40 km nog wel eens willen volbrengen;-)

    Beantwoorden

  8. isis45
    jul 17, 2013 @ 10:59:16

    Een collega van mij loopt al voor de 4e keer mee. En ja, zij heeft het ook altijd over dat virus. Ik vind het heel knap, maar zie het mezelf niet doen vanwege een aandoening in mijn benen.

    Rietepietz zegt;

    Toch is het niet zo dat er géén mensen “met een kreukje” rondlopen.Ik zag bij m’n eerste startdag iemand aan de start die met een raar krom been liep, mijn gedachte was “die wil de sfeer meemaken en loopt vandaag wat kilometers mee” ……. maar nee hoor, ook op dag 4 liep hij gewoon de rit uit! Er waren mensen die er een chemokuur voor hadden uitgesteld en ook mijn voeten zijn niet heel erg “je van het” , nog afgezien van het feit dat ik dat jaar pas op 1 april uit het gips kwam van een breuk in m’n voet. De 4 daagse is een kwestie van willen én door de sfeer gepakt worden dan lukt het meestal wel;-)

    Beantwoorden

  9. Marion
    jul 17, 2013 @ 09:49:41

    Ik kan me helemaal voorstellen dat je een soort heimwee hebt, dat zal nog wel een tijdje aan houden, Als ik ze zie dan denk ik, he, daar zou ik best bij willen zijn.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Het is gewoon een soort trance als je meeloopt, raar maar waar! Je zóu natuurlijk als toeschouwer kunnen gaan maar dat is óók hartstikke druk, heel Nijmegen zit vol dan. Wij gaan gewoon morgen lekker Kijkduin onveilig maken, dat is óók leuk hoor!

    Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    jul 17, 2013 @ 01:01:04

    Ik snap het helemaal dat je met je hart toch in Nijmegen bent deze week. Gelukkig maar dat er erg veel aandacht aan besteed wordt op tv.

    Rietepietz zegt;

    Er is ook veel op de regionale omroep Brabant te zien maar éigenlijk moet je er gewoon middenin lopen.

    Beantwoorden

  11. Mrs. T.
    jul 16, 2013 @ 23:46:48

    Ik zou in 1995 meelopen, maar kon helaas niet starten vanwege een botvliesontsteking die net een paar dagen van te voren de kop opstak. Ik heb toen manlief maar verzorgd, die wel liep.

    Rietepietz zegt;

    Ach wat jámmer….! Dan heb je al de voorbereidingen gedaan en dan kun je niet van start!Maar een botvlies ontsteking is geen lolletje dus dan wil je wel afhaken.Ik had geluk, ging in februari 2008 met een breuk in de voet het gips in, dat werd dus krap toen pas op 1 april het gips eraf ging maar dankzij m’n eerdere training en het meedenken van de gipskamer (men liet de enkel gipsvrij waardoor die niet al te stijf werd) kon ik ‘m toch uitlopen.

    Beantwoorden

  12. J@n.
    jul 16, 2013 @ 23:38:14

    Natuurlijk heb ik die toen niet gemist en net als toen kijk ik toch liever vanaf de zijlijn toe, ik heb het niet zo op die giga-evenementen.

    Rietepietz zegt;

    Als eenmalige belevenis (nou ja wie weet óóit nog eens) toch wel héél bijzonder. Maar ik ben het met je eens dat het wel héél massaal is. Eén van de dingen die me niet verslaafd maakte is wel dat 4 dagen tussen de meute lopen toch anders wandelen is dan lekker met Henk in de duinen of langs het strand wandelen .Niet met elkaar te vergelijken natuurlijk maar tóch zou ik best nog een keer mee willen doen.

    Beantwoorden

  13. Truus
    jul 16, 2013 @ 23:31:16

    Ik vind het een super knappe prestatie van al die wandelaars.
    Daarom, een applaus voor al die doorzetters! :-)

    Rietepietz zegt;

    Zoals Ria altijd zegt; het zit tussen de oortjes, iedereen die dat wil zóu het best kunnen ,maar natuurlijk is dit niet een ieders hobby, maar gewéldig om een keer mee te maken ;-)

    Beantwoorden

  14. powerpointgreetje
    jul 16, 2013 @ 20:59:41

    heeeeel erg knap van Ria, wat een prestatie, ook van jou Riet

    Rietepietz zegt;

    Nou Ria presteert natuurlijk véél meer dan ik destijds maar, zoals Ria altijd zegt,
    : “de vierdaagse uitlopen zit tussen de oren” en daar heeft ze wel een beetje gelijk in, ik denk dat iedereen het kán als hij/zij het wil!

    Beantwoorden

  15. Hartelijke Hot Hulk
    jul 16, 2013 @ 20:00:49

    Denk dat je heel slim bezig bent, Rietz
    Met deze temperaturen ? ? ?

    Rietepietz zegt;

    Zeker weten, ik heb een lastige bloeddruk en in 2007 vielen er 2 doden door de hitte. Ik had me ook voorgenomen niét te starten als het in 2008 óók zo heet zou zijn. Maar wie weet óóit nog eens!

    Beantwoorden

  16. Marja
    jul 16, 2013 @ 19:55:58

    Ik ben eerst even gaan lezen over je avontuur in 2008. Mens, wat ben je een kanjer. Ik begrijp dat je nu helemaal weet hoe het voelt om daar te zijn.
    We zullen voor alle wandelaars duimen. Zeker voor Ria en Bert van der Lans.

    Rietepietz zegt;

    In 2007 en 2008 gingen inderdaad veel logjes over de voorbereidingen én de 4 daagse zelf.Ook over de breuk in m’n voet die bijna roet gooide in mijn járenlange wens óóit een keer mee te lopen . Ik had het voor geen g;oud willen missen, wát een belevenis . Ik ga inderdaad voor álle wandelaars duimen en ben stiekem tóch een beetje jaloers !

    Beantwoorden

    • VoorHetBlogGezet
      jul 18, 2013 @ 22:11:54

      En wat hebben we dat jaar een onwijs leuke 4 daagse gehad! Ik denk zeker dat jij die 40 aan zou kunnen. Verstand op nul, de ene voet voor de andere en gaaaaaan! Je loopt uiteindelijk al je hele leven op die voeten alleen die week wat meer. Leuk logje heb je eraan vatsgeknoopt. Groetjesss

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 34 andere volgers

