V E T !!!

Zo’n logje als het vorige  suddert  natuurlijk nog even na en ik  realiseer  me dan dat  de heren in die tijd  zo hun eigen “haar toestanden” hadden , ach we waren  toch even in de jaren   50 / 60 dus dat kan nog wel  hé! .
De  toenmalige haar mode  voor mannen was de nachtmerrie van iedere moeder,  “de vetkuif”   die bággervette kussenslopen en overhemdboorden  tot gevolg had.  Niet zo vreemd want ……….,

brylcreamEen vetkuif was een haardracht die eind jaren ’50 en begin van de jaren ’60 zeer populair was. Hierbij werd het lange haar bovenop het hoofd naar voren en omhoog gekamd, soms met een losse krul op het voorhoofd.  De vetkuif werd in model gebracht door forse hoeveelheden Brylcreem, waarbij het van belang was een zogeheten kippekontje (aan de achterzijde tegen elkaar in gekamd haar) te creëren.

Even lekker door de haren van je vriendje woelen was er in die tijd niet bij, geen énkele jongen nam het je in dank af als je z’n zorgvuldig gekamde kuif in de war maakte, nog afgezien van het feit dat je meteen vieze  vette handen had. Zelfs Henk , die toch een heel milde jongen was , (en is)  werd kribbig als ik aan z’n haar kwam.

zwartwitjong_0001Uiteraard had Henk toen ik hem leerde kennen in 1958 (hij was toen 22) dus een beginnende vetkuif  al zat hij verder nog keurig  in het pak met overhemd en stropdas (de Beatles moesten nog bekend worden) .
Als ik eerlijk ben zie ik hem nog steeds het liefst in een kostuum al kan ik me voorstellen dat hij juist liever vrijetijdskleding draagt.
Na alle complimenten die ik kreeg over mijn “jonge foto” wil ik natuurlijk óók wel even laten zien dat ik met Henk óók niets te klagen had.
En ook deze foto wordt al  55  jaar gekoesterd  maar dan door mij ;-)

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. VoorHetBlogGezet
    jul 05, 2013 @ 12:40:52

    Jahaaaa dat herken ik ook van mijn oudere broers! Leuk koppie trouwens die Henk van jou.

    Rietepietz zegt;

    Ja ik wwet natuurlijk héél goed waar ik voor val!!!!!!

    Beantwoorden

  2. Truus
    jul 02, 2013 @ 22:47:22

    Dat zal inderdaad een smerige boel geweest zijn, die vette kuiven.
    Al is vettigheid in je haar smeren volgens mij nog steeds mode, vooral bij de heren. De haarlak van de dames zal ook wel een vieze boel zijn geweest, zeker als er een bui regen overheen ging. Geen wonder dat ze vroeger allemaal regenkapjes droegen. ;-)
    En ja hoor, op de foto is duidelijk te zien dat ook Henk er wel mocht wezen. :-)

    Rietepietz zegt;

    Nou de huidige spullen maken toch wel véél minder viezigheid dan die brylcream destijds.
    henk gebruikt trouwens allang niéts meer in zij haar. Ja vroeger was het echt vervelend als je haar verregende , na zo’n permanent werd je haar een kroeskop als het nat werd en liep je straal voor joker;-)
    Ja lekker ding hé!

    Beantwoorden

  3. Leo's mening
    jul 02, 2013 @ 11:56:06

    Als ik zie hoe ik er vroeger bijliep geloof ik het soms zelf niet. Idd met een kuif, opgekamd als een soort boeggolf, ingesmeerd met brillantine, geel spul dat zo vet als olie in je haar zorgde voor wat cohesie tussen de losse haren. Douches had je nog niet, wassen deed je in de tobbe. En die kon je na afloop extra uitsoppen vanwege het residue aan vet dat er in dobberde….

    Rietepietz zegt;

    Ach zó erg zal het nou ook weer niet geweest zijn Leo, er kwamen nog genoeg modegrillen die érger waren , je wilt niet wéten hoeveel mannen er verschut liepen met lang haar in de flower powertijd , ( inclusief Henk) want lang niet ieder haar is geschikt om lang te dragen ,bij vrouwen niet en al helemáál niet bij mannen!
    En dan heb ik het nog niet eens over de punktijd, met de grote hanenkammen en de vréselijke kleuren ;-) Maar inderdaad , de vetkuif was echt smerig vet !

    Beantwoorden

  4. datzalwel
    jul 01, 2013 @ 23:54:39

    Even door de verjaardag geen tijd gehad, en nu vlug twee logjes tegelijk. Jullie zijn een prachtig paar. Wat een mooie foto van een piep Rietepietz. Ik heb twee jongere broers en die waren van na de ‘vetkuiven :-) ” Ik ken ze natuurlijk wel en inderdaad die moeders hadden wat met hun kroost vroeger en toen ook nog zonder wasmachines e.d.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    De logjes horen ook eigenlijk wel een beetje bij elkaar door de foto’s van ons allebei uit dezelfde tijd. Bij jonge mensen zal “het haar” altijd wel een grote rol spelen je wilt natuurlijk indruk op elkaar maken. Maar de vetkuif heeft inderdaad maar een kort leven gehad ,door de opkomst van de Beatles sneuvel de zowel de vetkuif als het klassieke kostuum met stropdas !

    Beantwoorden

  5. Leidse Glibber
    jul 01, 2013 @ 20:53:29

    Leuk die oude foto’s. Zelf heb ik nooit brylcream gebruikt maar kwam dan ook net na de vetkuiventijd.

    Rietepietz zegt;

    Jij bent ook nog “een jonkie”, Henk is van ’36 en had dus in die tijd de perfecte leeftijd om met de “vetkuifmode”mee te doen. het heeft niet zo heel lang geduurd omdat de beatles ineens wee voor een héél andere haarmode introduceerde;-)

    Beantwoorden

  6. tagrijn
    jul 01, 2013 @ 20:27:09

    Ik herinner me de advertenties nog: Wat een haartje met zo’n bulgaartje. Een soort slaolie met een luchtje waarmee je haar in een plank veranderde. Nu was dat vroeger ook al, want dan haakten de oma’s kleedjes om over de stoel te hangen. antivet dus. Ik geloof dat die kleedjes antimakassar heetten. En makassar was dan natuurlijk die olie.

    Rietepietz zegt;

    Klopt als een bus, verschillende tantes van me gebruikten inderdaad die antimakasser.
    Maar mij is het best bijgebleven hoe smerig de kussenslopen er van werden , in “58 hadden de meeste mensen nog geen douche in huis ,er werd dus niét dagelijks haren gewassen! Ik denk dat de huidige gel iets minder vettige vlekken maakt;-)

    Beantwoorden

  7. Boerin Zonder Naam
    jul 01, 2013 @ 14:11:07

    Wat een vet,cool koppie……..
    Ik kan me levendig voorstellen dat je hart daarvoor gesmolten is.

    Rietepietz zegt:

    Ik weet niet of de meisjes van nú ervoor zouden vallen maar inderdaad, ik viel als een blok voor hem. Hij was best wel verlegen dus het heeft éven geduurd eer het “aan was”maar toen is het ook nooit meer over gegaan ;-)

    Beantwoorden

  8. powerpointgreetje
    jul 01, 2013 @ 13:32:02

    jaaaa… dit herken ik en weet maar al te goed hoe het was met 6 broers, pfff…..

    Rietepietz zegt:

    Tjonge , zes broers , als die uder dan jij waren zal je best wel een beetje verwend zijn door ze. als ze jonger zijn dan jij heb je vast je moeder vaak moeten helpen, bijv. om de kussenslopen te strijken;-)

    Beantwoorden

  9. Mirjam Kakelbont
    jul 01, 2013 @ 12:47:38

    Mijn man gebruikt niets aan zijn haar, maar Roos en ik mogen toch ook niet aan zijn haar komen. Als we met elkaar aan het dollen gaan, verliezen Roos en ik geheid…totdat we aan zijn haar komen! ‘t Lijkt verdorie Samson wel :D
    Henk mocht er zéker wezen, dus lekker blijven koesteren dat fotootje!

    Rietepietz zegt:

    En dan hebben wij vrouwen de naam dat we ijdel zijn en teveel waarde aan het uiterlijk hechten;-) Maar het klopt,veel mannen zijn akelig precies op het haar. Mijn zoon vertoont enige overeenkomst met Jezus als hij zijn (golvende) haar niet in een staart doet, ook al zo’n bijbelse figuur;-)

    Beantwoorden

  10. cornma
    jul 01, 2013 @ 12:04:04

    Oh, dat herken ik maar al te goed! Mijn vader en oudere broers deden dat vroeger ook. En ja, tegenwoordig heet het gel en ook daar wordt het haar keihard van.

    Rietepietz zegt:

    Ja klopt, van de brylcream werd het alleen maar zó vet dat het gewoon op het hoofd bleef plakken;-) Volgens mij hebben mijn hoogblonde broers het nooit gebruikt,ik kan het me gek genoeg niet herinneren, van Henk wel omdat ik zijn kussenslopen nog heb gewassen;-)

    Beantwoorden

  11. Petr@
    jul 01, 2013 @ 09:52:03

    Er is nog niet veel veranderd hoor Riet, alleen is het nu gel wat er in de haren gesmeerd wordt. En daar mag je ook niet aankomen!
    Leuke foto van je liefie.

    Rietepietz zegt:

    maar het is wél jaren anders geweest , mijn zoon heeft en had nooit iets in zijn (lange) haar en veel van zij generatiegenoten ook niet! Maar ik denk( nou ja hoop) dat de gel van nu een stuk minder vettigheid geeft dan de brylcream van vroeger ;-)

    Beantwoorden

  12. Marion
    jul 01, 2013 @ 08:59:23

    Ik herken hem wel al is hij natuurlijk ietsjepietsje ouder. knap stel bij elkaar.
    Mijn broers hadden ook zo’n vetkuif, brrr.
    XXX

    Rietepietz zegt:

    Ja hij is éigenlijk geen spat veranderd , net als ik ;-)
    Onze generatiegenoten hadden dat inderdaad overwegend wel, gek genoeg kan ik het e van mijn broer niet herinneren,volgens mij hebben zij nooit brylcream gebruikt en mijn vader was al jong kaal!
    Jammer voor je ,het weer valt tegen XXX

    Beantwoorden

  13. J@n.
    jul 01, 2013 @ 00:00:37

    Inderdaad Riet, mijn haren, daar was ik zuinig op in die tijd. Misschien had ik een vooruitziende blik. ;-)

    Rietepietz zegt; Ach ik heb geen probleem met mensen die “de wilde haren” kwijt zijn maar blijf het jammer vinden dat jonge mensen nú zichzelf vrijwillig kaal scheren.Het is toch jammer als je een leuke kop haar hebt om daar zonder noodzaak afstand van te doen. Hoewel op de kruin ook flink dunner wordt peinst hij er niet over alles dan maar te millimeteren.

    Beantwoorden

  14. ♫ Mel☺dy ♫
    jun 30, 2013 @ 23:27:31

    jahaaaa leukkkkkkkkkkk
    Bij ons vroeger thuis stonden die rode potten altijd in de douche… mijn vader kon niet zonder ;-)

    Rietepietz zegt; Ik kan me vooral de bággervette kussenslopen nog herinneren, dat vond ik een stuk minder leuk;-)

    Beantwoorden

  15. Mrs. T.
    jun 30, 2013 @ 21:56:33

    Mooi zo’n foto! Leuk dat je hem met ons deelde.

    Rietepietz zegt;

    Nu zijn we tenminste samen terug in de tijd;-)

    Beantwoorden

  16. Marja
    jun 30, 2013 @ 21:06:09

    Mijn vader had er ook een hekel aan als je aan zijn haar kwam, maar manlief vindt het verrukkelijk. Zelfs in gezelschap kan ik hem bijna hypnotiseren door op zijn kop te krabbelen. ‘t Lijkt Lorre wel ….. :D
    Jouw Henk is een spetter!

    Rietepietz zegt;

    Whahaha, gooi ‘s-avonds maar een doek over z’n kooi! Zuinig zijn op die man hé!
    Henk vind het nu ook niet erg meer, hij gebruikt nu geen brylcream meer en heeft géén kuif meer. maar ik vind ‘m nog stééds leuk;-)

    Beantwoorden

  17. RenéSmurf
    jun 30, 2013 @ 20:41:03

    Wat een smerige gewoontes nam men ook van elkaar over he, in die tijd,
    Tegenwoordig gaat het allemaal vlugger en is het veel gevarieerder.
    Op zich vind ik het wel wat hebben dat ik nergens aan mee hoef te doen en toch mee te tellen.

    Rietepietz zegt; Ach, over 50 jaar is wat we nu allemaal leuk vinden misschien óók wel belachelijk! Zo gaat dat nou eenmaal en ,net als bij het loggen, vindt iedereen toch altijd weer mensen die bij hem/haar passen! je doet natuurlijk alleen aan dingen mee als je het leuk vindt.

    Beantwoorden

  18. Hanny
    jun 30, 2013 @ 20:11:18

    De haren van de (jonge)heren waren toen heel belangrijk voor hen, maar tegenwoordig nog net zo. Brylcreem wordt dan wel niet meer gebruikt, maar vlak de tegenwoordige gel niet uit. Als ik zie hoe onze kleinzoons met hun haren bezig zijn, dan zie ik geen verschil met vroeger.
    Niet alleen jij was in je jonge jaren een stuk (nog steeds trouwens haha), maar Henk is ook een echte spetter!

    Rietepietz zegt;

    Ja dat is grappig , het is alweer enige tijd terug om dat haar met yel en dat soort spul in een soort kuifje omhoog te zetten ,ik zie het ook bij één van de kleinzoons. Blijkt maar weer dat alles uiteindelijk weer terugkomt!
    Ik was ook helemaal wég van hem in die tijd en gelukkig is dat nooit overgegaan;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 36 andere volgers

