in de nesten…?

Nee hoor, ik zit niét in de nesten! We zijn druk dat is waar , zoals altijd moet er ineens weer gewerkt worden als we nét van alles in de privésfeer  te doen hebben maar daardoor komen we heus niet “in de nesten”.
Zo nodig héb ik trouwens nesten genoeg op de camerastick, al heb ik daar  al veel van laten zien. De meeste nesten lagen tot nu toe in het water maar het kán ook anders …..boom
In deze grote reus uit een vorig logje  zit nét onder de grens  waar de takken beginnen een flink gat in de boom …… je ziet niets? Oke….. zoom ik even in!

nestje pilsO sorry, verkeerde  foto, wél een nestje maar van de ” pilsblikkium  vulgaris ”  komt óók veel voor in de bossen maar “broedt” meestal in groepen op de grond , bij voorkeur  in de buurt van afvalbakken.
Nu dan even  zoeken naar het nest in de woudreus …eh… hébbes…

eendennest
Henk en ik vallen nog bijna in echtscheiding omdat hij denkt dat er een nijlgans zit te broeden terwijl ik het op een eendensoort hou!
Helemáál duidelijk is het niet maar een eendensoorlijk lijkt me tóch het meest voor de hand liggend als ik nóg iets verder inzoom.

eendenest
Dan hebben we natuurlijk nog een ándere discussie,  zit het beest daar eigenlijk wel te broeden… , misschien ligt deze eenden mevrouw wel gewoon lekker een middagdutje te doen, even  helemaal buiten het bereik van al die nu zo  hitsige mannelijke soortgenoten!
Om te broeden lijkt het  misschien wel een leuk plekje maar eh… hoe krijg je het kroost beneden als de eieren uitgekomen zijn is toch een vraag die dan bij me opkomt. Vliegen kán dat jonge spul nog niet en zo’n jong eentje moet het toch een beetje van water hebben zou ik  zo denken.  Of heeft vader  eend zich gewoon in de boom  vergist  want dit zie ik twee bomen verder …….. tja, dán zit het echtpaar  eend  wel even in de nesten…….

boomladder

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. RenéSmurf
    mei 25, 2013 @ 11:28:28

    ja, ik denk altijd dat ze wel weten wat ze doen. De mens en de natuur. Het zit toch allemaal maar best wel geniaal in elkaar.

    Rietepietz zegt;

    Klopt in de natuur gebeurd vrijwel nóóit iets zonder reden! maar het lijkt natuurlijk krankzinnig als watervogels in een boom nestelen!

    Beantwoorden

  2. Door
    mei 25, 2013 @ 10:27:26

    Bijzondere fotoreportage! Fijn weekend. Geniet van de zon, hier schijnt ie:-)

    Rietepietz zegt;

    We zien hier af en toe ook een mager zonnetje maar de wind is best nog koud , maar dat genieten komt wel voor elkaar hoor!

    Beantwoorden

  3. Redstar
    mei 25, 2013 @ 08:56:55

    Broeden zal deze eend er niet doen denk ik. Zowel, dan zit ze echt in de nesten.
    Druk zijn daar is niets mis mee natuurlijk.
    Een teken dat je leeft vind ik.
    Maar nu is het w-end en kunnen jullie andere dingen doen dan werken.

    Rietepietz zegt;

    Deze eendensoort,de muskus eend, schijnt toch inderdaad in gaten in bomen te nestelen, raar maar waar. Wist ik ook niet hoor maar wikipedia heeft als altijd wel een antwoord ;-)
    We zullen het weekend toch óók een beetje moeten benutten om de huishouding én de boodschappen weer startklaar te hebben voor nog een werkweek;-)

    Beantwoorden

  4. Truus
    mei 24, 2013 @ 22:06:07

    Hahaha Rietepietz, wat een heerlijk logje weer. :-)
    Ik herkende gelijk de muskuseend maar wist niet dat die ook in bomen broeden, net zoals de boomeend. De jongen laten zich inderdaad gewoon vallen op de (gelukkig) rijkelijke vegetatie van bladeren en zo. In een filmpje op de TV zag je dat ze bij de landing nog eens terug stuiterden. ;-)
    Goh, altijd gedacht dat die blikkies een fungi-soort was. De wegwerpia legio. :-)

    Rietepietz zegt;

    ja ik struikel op het ogenblik gewoon over de logjes;-) Ik wist het óók niet maar zo hebben we dus allebei weer iets geleerd,leuk toch? Ik hoop dat het jonge spul niet al te hard zal stuiteren als het zover is !
    ja die wegwerpsoorten kom je tegenwoordig overál tegen, lijkt een niet uit te roeien plaag te worden !

    Beantwoorden

  5. datzalwel
    mei 24, 2013 @ 15:06:51

    Wat leuk weer om te zien. We krijgen wel les op eenden gebied :-)
    Groetjes.

    Rietepietz zegt:

    Hartstikke leuk toch dat loggers mee denken en zoeken! Ik had zelf even de tijd niet om te zoeken,was al blij dat ik tijdig een logje kon zetten ;-) Maar het blijft wonderlijk dat er eenden zijn die in bomen broeden, ze lijken wel gek;-)

    Beantwoorden

  6. Melody
    mei 24, 2013 @ 10:44:28

    Geweldig, met name de 2e foto met uitleg is hilarisch, hoe kom je er op!
    Lig dubbel hier (lekkuurrr)

    Voor zover ik weet broeden er meerdere eendensoorten in bomen, waaronder de wilde eend en de mandarijneend. Welke jij hier gekiekt hebt weet ik dan weer niet.

    Gaaf log, hoop alleen dat die scheiding er niet gaat komen ;-)

    Rietepietz zegt:

    Ja voor dat soort dingen heb ik een vreemde kronkel in m’n hersenpan,dat maakt het loggen makkelijker én leuker voor me dan zonder zo’n krionkel;-)
    Volgens Wiki is de Muskuseend het meest waarschijnlijk en dat isóók een leuk kantje van loggen, we zoeken met z’n allen als iets onbekend is!

    Dankjewel, áltijd leuk om te horen en eh….. ik zou wel een éénd zijn als ik ging scheiden van Henk,we hebben het afgezoend hoor;-)

    Beantwoorden

  7. Leo's mening
    mei 24, 2013 @ 08:22:27

    Een watervogel in een boom broedend? Die verwacht dan zeker erg slecht weer… Lijkt me ook erg onhandig, omdat dit soort beesten niet vanuit stand kan wegvliegen maar meestal een aanloopje nodig heeft en bij het landen een uitloop. Kan bij een boom niet, dus dat wordt ellende……

    Rietepietz zegt:

    Toch zal “moeder natuur” er wel een bedoeling mee hebben gehad, er gebeurd helemaal niéts zonder bedoeling in de dierenwereld maar snáppen doe ik het ook niet;-)

    Beantwoorden

  8. Leidse Glibber
    mei 23, 2013 @ 23:42:45

    Weer zo’n heerlijke echte Rietepietz blog. En inderdaad ogen open en gelijk zelf al het verhaal zien daar zit vaak de kracht. OT inderdaad voor jullie best handig die parkeerplaats ligt aan jullie aankomstkant van de stad dus wel praktisch. En genoten in de Schouwburg vanavond?

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel , maar je kan er zélf ook wat van hoor,dit soort logjes lees ik altijd graag bij jou!
    We hadden een gewéldige avond en natúúrlijk krijgen jullie nog de “smerige details te horen, je dacht toch niét dat ik “gewoon naar de schouwburg “kan gaan;-) Maar dit geef ik alvast weg….. wat een onwijs intiem, gezellig en réuze gaaf theatertje is de Leidse Schouwburg.Ik werd door m’n dochter “gestuurd” omdat ik het écht gezien moest hebben , ze had gelijk!

    Beantwoorden

  9. Petr@
    mei 23, 2013 @ 23:04:10

    Heel apart, een nest blikjes. Ben benieuwd hoeveel kleintjes er uit gaan komen!
    De eendekuikens laten zich inderdaad gewoon naar beneden vallen, dat heb ik wel eens op tv gezien. Maar zo te zien wordt er op ze gelet, en gelukkig maar!

    Rietepietz zegt;

    Nou zo’n blikjesnest hoeft van mij niet uit te komen, hoe minder nestjes hoe beter;-)
    Ik ben bang dat de eenden voor zichzelf moeten zorgen , de touwladder werd door jeugdvereniging op een sportdag gebruikt, maar heel grappig dat het allemaal op korte afstand van elkaar gebeurd.

    Beantwoorden

  10. Blog Zonder Naam
    mei 23, 2013 @ 22:34:28

    Het is geen gans, maar een eend: voor zover ik het kan bekijken een muskus eend of kaapse eend. Eeen vrij grote soort eend, makelijk tam te krijgen en ingevoerd vanuit (midden ???) Amerika vanwege het vlees. De grote van het dier doet wel aan die van de nijlgans denken. ( misschien meer info op wikipedia ofzo?)
    groetjes De Boerin.

    Rietepietz zegt;

    Je hebt gelijk ,Wieneke was al zo attent om even de Wiki link in haar reactie te zetten , een muskus eend.Had ik nog nooit van gehoord maar er zitten er hier zát in de buurt en nu kan ik het beestje dus een naam geven.

    Beantwoorden

  11. powerpointgreetje
    mei 23, 2013 @ 22:12:55

    het is weer een erg leuk verslag met pracht foto’s Riet.
    fijn weekend toegewenst

    Rietepietz zegt;

    Ik hoef eigenlijk alléén maar m’n ogen open te houden, dan komen de logjes vanzelf voorbij;-)

    Beantwoorden

  12. tagrijn
    mei 23, 2013 @ 21:38:13

    Toch wel fijn dat de boswachter een touwladder heeft uitgehangen. Want eenden zijn doorgaans niet van die goeie klimmers.

    Rietepietz zegt;

    Ik ben bang dat de boswachter hier geen weet van heeft, op het terrein hebben veel jeugdverenigingen hun bezigheden en wonder boven wonder wordt er wél gespeeld maar niets gesloopt !

    Beantwoorden

  13. Mirjam Kakelbont
    mei 23, 2013 @ 21:12:16

    Het is een Pekingeend. Echt waar! Weet je dat reigers ook in bomen broeden? Dat ziet er toch niet uit! Zelfs ik werk me niet zo lelijk in de nesten, en ik ben toch goed onderlegd daarin :-) Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Klopt , in het bos(je) stikt het van de reigernesten, dat vind ik minder raar omdat die niet echt in het water leven , ze doen niet veel meer dan” pootje baden”. Toch ga ik zó mezelf wel “een nest in werken”,we zijn uit geweest dus is het voor mijn doen een latertje !

    Beantwoorden

  14. Marion
    mei 23, 2013 @ 19:44:41

    Die eend heeft het niet zo gek bekeken, hoog en droog.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Slim beest hé! In het water heeft ze al die hitsige kerels achter zich aan die soms twee aan twee erop willen duiken;-) Blij dat ik geen eend ben ;-) XXX

    Beantwoorden

  15. Annespike
    mei 23, 2013 @ 19:28:25

    Oei maar vaker dus terug gaan en gewoon gaan kijken!

    Rietepietz zegt;

    Ze zitten dicht bij het ooievaarsnest dus we houden de boel in de gaten van alle kanten;-)

    Beantwoorden

  16. J@n.
    mei 23, 2013 @ 18:35:02

    Heel leuk gevonden!
    Laatst wel op tv gezien dat jonge eendjes die hoog op de rotsen uit waren gekomen zich gewoon naar beneden lieten vallen en dat daarbij de meesten overleefden. Ze vielen wel in hoog gras.
    Maar wat jij daarboven in die boom hebt zitten is me een raadsel.

    Rietepietz zegt;

    Ik zou 30 jaar geleden (toen ik nog een rasechte Haagse was) allemaal gewoon overheen gekeken hebben moet ik eerlijk zeggen. Maar tegenwoordig kijk ik echt goed om me heen. In de reactie van Wieneke kun je zien dat het om een muskuseend lijkt te gaan. Ze heeft er een link bij gezet en het schijnt voor deze eenden normaal te zijn om in gaten in bomen te broeden. Moeder natuur zal een en ander wel goed geregeld hebben maar ik ben natuurlijk wel van plan er af en toe nog eens te gaan kijken !

    Beantwoorden

  17. Wieneke
    mei 23, 2013 @ 17:56:36

    Tja, dat is dus een muskuseend of een barbarie-eend. Die broeden het liefst in holle bomen, dus het zal wel goed gaan als er kuikentjes mochten komen.
    Lees maar even hier:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Muskuseend

    Rietepietz zegt;

    Gewéldig, dankjewel voor de aanvulling en je snapt wel dat ik Henk hier even mee om de oren ga slaan….huh… nijlgans… !;-) Maar eh… ik hoef dus niet die touwladder in de juiste boom te gaan hangen ? ;-)

    Beantwoorden

  18. Marja
    mei 23, 2013 @ 17:53:43

    Geweldig! Hoe krijg je het weer voor elkaar? Dat blikje heb je zeker zelf geplaatst?

    Rietepietz zegt;

    Ik kom het gewoon állemaal tegen op onze wandelingetjes, zélfs dat bierblikje in dat boom gat! Hoef ik alléén nog maar alles aan elkaar te breien en daar heb ik dan wel lol in ;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 38 andere volgers

