natuurfreak?

knuffelNee rústig maar, ik ga héus geen bomen knuffelen promoten en ik had óók geen goed gesprek met deze boom!
Maar Henk en ik komen regelmatig een paar van deze héle grote jongens tegen tijdens onze wandelingen en we vroegen ons af hoe groot  de omvang van de boom ongeveer zou zijn.
Nou zijn je uitgestrekte armen van vingertop naar vingertop ongeveer nét zo veel centimeters als je lichaamslengte (in mijn geval 1.65mtr) . ….deze boom meet dus méér dan  4 meter omtrek want ik kwam nog niet op de hélft met beide armen.

Op het gevaar af dat jullie me als natuurfreak gaan zien tóch weer een filmpje met jonge diertjes want ook dié komen we nu veel tegen. Uiteraard volgen we het zwanengezin dat helaas niet  ongeschonden groot wordt .
Het achtste ei is niet uitgekomen en bleef nog dagenlang in het nest achter terwijl de rest zwemles kreeg.   Twee dagen later bleek er één jong spoorloos verdwenen en zwommen er nog maar 6 jonge zwaantjes mee die aan het eind van de middag ook alle zes op het nest klommen voor een poetsles.
De andere morgen lag één van de jonge zwaantjes dood tussen het nest en de wal,  helemaal gaaf zo te zien dus wat er mis gegaan is zal wel een raadsel blijven. In ieder geval is 5 jonge zwanen nog steeds een mooi gezin en we hopen dat deze alle  vijf groot worden.

Het meerkoeten nestje werkt niet erg  mee, er is gepiep te horen en ik zag héél even twee rode kopjes maar er viel weinig te filmen, ik kan er minder dichtbij komen en het is zúlk klein grut. Gelukkig was iets verderop al wél flink leven in de meerkoeten brouwerij !  Daar werd al zwemles gegeven en was het een gepiep van jewelste !
Ook de nijlganzen uit het park hebben jongen en daar wordt volgens mij niet heel nauw gekeken welke kinderen bij wélke ouders horen, alles hobbelt gewoon achter elkaar aan  en blokkeert rustig de weg waar wij  aan het wandelen zijn .
Pa en ma op tilt natuurlijk maar ja ,voetje voor voetje kunnen we toch onze weg vervolgen zonder het met een boze gans  aan de stok te krijgen. Nou ja, misschien overvoer ik iedereen toch een beetje met  jong geluk filmjes  maar oke….. dat is dan maar zo, er zijn ergere dingen!

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Truus
    mei 24, 2013 @ 23:18:16

    Machtig om te zien, zulke bomen Rietepietz. En dat jonge grut is aandoenlijk om naar te kijken. :-)
    Maarre, dit zijn Canadese ganzen hoor. ;-)

    Rietepietz zegt;

    Whahaha, en je weet zeker dat die niet via de Nijl hierheen gezwommen zijn;-)
    Ik weet weinig van ganzen, iedere gans die niét wit is noem ik een Nijlgans maar ik ga het verschil opzoeken op wiki en dan heb ik weér wat geleerd!

    Beantwoorden

  2. Mirjam Kakelbont
    mei 21, 2013 @ 13:36:35

    Leuk blog, Rietepietz! Dergelijke bomen blijf ik bijzonder vinden. Ik vraag me altijd af wat ze “meegemaakt” en gezien hebben. Er gaat een soort kracht van ze uit. Als je vindt dat ik de kluts kwijt bent, is het je bij voorbaat vergeven ;-) Tegen ze praten doe ik nog net niet.
    Ik denk dat je zo in het team van Sir Attenborough past!

    DAME-Rietepietz zegt;

    Ik vind dit soort oerreuzen óók bijzonder hoor, maar ik dicht ze geen menselijke eigenschappen toe. Toch begrijp ik wel wat jij bedoeld, er moet héél veel rondom die bomen gebeurd zijn als ze al zó oud zijn en daar zouden mensen als jij en ik maar wát graag iets van terug zien. Mocht jij ooit je kluts kwijt zijn krijg je van mij een nieuwe beloofd;-)
    Ik was tot nu toe te bescheiden om te laten weten dat ik de inspirator ben van Sir Attenborough en net als hij geridderd werd maar bij jou gebruik ik dan m’n titel voor deze keer;-)

    Beantwoorden

  3. Suske
    mei 21, 2013 @ 09:11:33

    zolang we maar beseffen dat we de natuur moeten koesteren mag het wat zweverig zijn voor mij. Als we de natuur blijven kapot maken zullen we rap met beide voeten op de grond komen.

    Rietepietz zegt;

    Dát staat als een paal boven water, natuurlijk moeten we de natuur koesteren en dat kan héél goed zonder zweverigheid gelukkig , want dát is dan weer niet zo mijn ding!

    Beantwoorden

  4. roadlaura1969
    mei 20, 2013 @ 21:11:13

    Mooi filmpje Rietepietz en het verslagje vooraf , ik zag ze al liggen, maar dat is de natuur . Je boom verhaal, kun je nagaan wat deze knaap je kon vertellen met die omvang en niet om zweverig te doen, toch ben ik dankbaar voor die bomen, zonder bomen geen zuurstof, zonder zuurstof geen leven ;-)

    Rietepietz zegt;Het zal inderdaad wel een reden hebben dat niet alle 7 zwaantjes het konden redden,de natuur regelt dat allemaal wel goed.
    Bomen hebben een prachtige functie die we niet kunnen missen, dat is zéker helemaal waar. Niets zweverigs aan de opname en verwerking van koolstof dioxide naar zuurstof, we kunnen écht niet zonder! Ik ben dus zéker blij met deze grote jongens, net als jij!

    Beantwoorden

  5. Leo's mening
    mei 20, 2013 @ 15:06:39

    Voor die bomen moet je echt naar oer-wouden gaan. Paar plekken in ons land laten dit soort bomen zien. In onze omgeving moeten we dan naar het zgn. Bosplan, waar ook intussen 80-jarigen te vinden zijn. Voor de jonge vogels zitten we goed, kleine gansjes, pulletjes (jawel, hier zwemmen ze in sloot en plas) en kleine zwaantjes. De andere weidevogels laten zich vooral horen en beschermen hun nesten. Het is voor hen duidelijk lente geworden, voor ons is het gevoelsmatig nog een beetje winters….

    Rietepietz zegt ; Hier staan ze op een soort voormalig landgoed en daar zijn er nog een paar van die reuzen te vinden.
    We krijgen inderdaad niet direct een voorjaarsgevoel van dit weer maar al die jonge diertjes helpen dan toch een beetje!We zullen het ermee moeten doen maar echt blij worden we er niet van hé!

    Beantwoorden

  6. Leidse Glibber
    mei 20, 2013 @ 13:38:25

    Nou ik zie jou inderdaad niet zo gauw zweverig gaan doen. Ongelooflijk he die enorme grote bomen. Ik snap dan ook vaak niet waarom tegenwoordig vaak jongere bomen opeens massaal gekapt moeten worden vanwege ziektes etc . Zou de natuur dan zo achteruit lopen. Heerlijk dat jonge grut, zie ze hier ook bij de bruggen etc alleen helaas nog steeds geen weer om te varen en er van te genieten.

    Rietepietz zegt; Zeker weten van niet, ik heb er niéts mee;-)
    Inderdaad onbegrijpelijk dat bomen tegenwoordig zélden de kans krijgen zó oud te worden. Ik denk dat de gedachte aan kappen meestal door overlast ingegeven is want in dicht bevolkte gebieden is gewoon geen ruimte meer voor grote bomen!
    Ik hoop ook zó dat je snel weer kunt varen …… dan heb ik tenminste óók mooi weer;-)

    Beantwoorden

  7. Door
    mei 20, 2013 @ 12:02:38

    Haha, ik was even bang dat je, wat Jan zegt, zweverig ging doen.
    Mooi filmpje!

    Rietepietz zegt; Nee hoor geen zenuwen… als er iémand met beide beentje op de grond staat dan ik wel;-)
    Zweven laat ik aan de vogeltjes over, die zijn erop gebouwd !

    Beantwoorden

  8. ♫ M e l☺d y ♫
    mei 20, 2013 @ 11:50:45

    Nou geen freak, althans nog niet helemaal hihihi
    Wie kan jou dat nou ook kwalijk nemen?

    Mooi filmpjes weer ondanks het trieste nieuws, moeder natuur handelt vaker onnavolgbaar.

    Rietepietz zegt; Ik ben nog nét niet écht fanatiek maar het is wél verleidelijk om steeds vaker filmpjes te maken;-)
    Nou ja , wie het zát is mag dat best zeggen maar ik dénk dat ze dan gewoon het filmpje overslaan;-)

    Waarschijnlijk is een nest van 7 een beetje veel voor pa en ma, je ziet er over het algemeen niet meer dan 5. Het verschil in kracht tussen de eerst- en laatstgeborene zal dan heel groot zijn.Er zat bijna drie dagen verschil tussen het eerste ei dat uitkwam en het laatste en dat is best veel wanneer ze dan 2 dagen nadat het laatste ei uit is het water ingaan.

    Beantwoorden

  9. Astrid
    mei 20, 2013 @ 11:41:33

    Heel leuk dat je al dat zwemmend spul gefilmd hebt. Het is altijd weer spannend om te zien of de kleintje het overleven want er zijn altijd kapers op de kust. Maar de ouders zijn wel altijd heel erg oplettend want je moet bij een zwaan met jongen niet al te dicht in z’n buurt komen want hij maait je met z’n vlerken echt wel weg.
    Maar ga a.u.b. lekker door met filmen!

    Rietepietz zegt; Vanmorgen even bij de zwanen gekeken en er zijn gelukkig nog nog steeds 5 kleintjes. Het weer nodigt niet erg uit om een flinke tippel te maken dus vandaag laten we het bij een bescheiden rondje.
    Voor jullie is het nog een flinke tippel om dit op “nestenjacht” te gaan! De ooievaars laten weinig zien, al staat pa (of ma) wel vaak op het nest te voeren zo te zien,maar om te filmen is er weinig te zien! De zwanen tolereerde bij ons de bezoeker behóórlijk dichtbij,best wel vreemd eigenlijk ,op eenden was vader zwaan wél heel fel en je zag ik het filmpje dat de ganzen héél alert waren!
    Gelukkig zijn we daar toch heelhuids weggekomen;-)

    Beantwoorden

  10. Redstar
    mei 20, 2013 @ 09:19:08

    Bomen knuffelen schijnt wel heel erg helend te werken. De kracht die die boom je geeft,. En je kunt er tegen aan lullen zonder dat die boom gekke dingen terug zegt.
    Maar imposant zijn sommige wel in afmeting,.

    Rietepietz zegt;

    Als je ervoor open staat kan dat zeker prima werken, maar waarschijnlijk zou een berg keien dan ook helpen omdat je in wezen jezelf kunt helen maar daar soms “iets” bij nodig hebt. Ik heb in ieder geval geen behoefte aan een knuffel met een dikke boom al zijn ze inderdaad imposant genoeg om je er klein bij te voelen.

    Beantwoorden

  11. RenéSmurf
    mei 19, 2013 @ 23:12:13

    ja, hoe het allemaal heet vind ik niet te onthouden, gewoon leuke beesten allemaal! En in het echt het allerleukst natuurlijk, net als die mooie oude boom!

    Rietepietz zegt;

    Heel veel weet ik ook niet bij naam te noemen maar deze veelvoorkomende beestjes lukt nog wel!Wat voor boom het is weet ik dan weer even niét, niet op gelet want een paar soorten zou ik toch wel moeten herkennen als ik er w;el op let.

    Beantwoorden

  12. Annespike
    mei 19, 2013 @ 22:59:31

    Wat heerlijk al dat jonge geluk!!!
    Genieten volop.

    Rietepietz zegt;

    Het is volop genieten hier, nou ja , jij hebt weer andere dingen om van te genieten zie ik in jouw logjes.

    Beantwoorden

  13. nieuwetrui
    mei 19, 2013 @ 21:28:28

    Jong leven is altijd mooi om te zien en te volgen. Oud leven, zoals die prachtige boom evenzo.

    OT Nee, helaas geen zon gezien vandaag, het was koud, slechts 12 graden. Brrrrrr

    Rietepietz zegt;

    Heb ik in m’n onbenul inderdaad twee tegenpolen in één logje gezet, leuk dat je dat zag!
    Jammer dat de zon bij jullie verstek liet gaan, hier was het tot rond 2 uur heerlijk maar daarna was het ook ineens over.

    Beantwoorden

  14. Marion
    mei 19, 2013 @ 19:37:39

    Die boom is al heel wat jaartjes oud, schattig al dat jonge grut, jullie hebben weer genoten.
    Groetjes,XXX

    Rietepietz zegt;

    Ja de wandelingen zijn op het moment een feestjes …..áls het droog is tenminste;-)
    Jammer dat jij niet zoveel groen dicht in de buurt hebt, dan zou je er lekker met de scootmobiel op uit kunnen!
    maar óóit zal het toch wel beter weer worden? XXX

    Beantwoorden

  15. Marja
    mei 19, 2013 @ 19:31:08

    Geweldig. Al dat jonge geluk. Ik geniet iedere keer weer van je verhalen en filmpjes. Vooral doorgaan!

    Rietepietz zegt;

    Het houdt natuurlijk vanzelf op als alle kleintje groot zijn, maar eh…. ik ben de lammetjes vergeten ;-)

    Beantwoorden

  16. datzalwel
    mei 19, 2013 @ 18:46:12

    Wat een geweldig leuk filmpje, en wat een bedrijvigheid daar bij jullie. Een statige familie zwaan zoals ze daar over het water zweven.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    het lijkt inderdaad wel een explosie van jong geluk. En dat allemaal op, hemelsbreed gezien, rondom een kilometer van ons huis. Ik ga gewoon steeds meer zien en waarderen dat we in zo’n groene oase wonen, we werken de laatste tijd wat minder (de crisis ja) maar daardoor valt het nu véél meer op!

    Beantwoorden

  17. J@n.
    mei 19, 2013 @ 18:33:25

    Hè ja Rietepietz, ik werd al bang dat je wat zweverig zou gaan doen. ;-)
    Je hebt weer een heel mooi filmpje gemaakt, volgens mij heb jij je roeping gemist en had je dierencineast moeten worden.

    Rietepietz zegt;

    Je wéét het maar nooit met mij hé, voor hetzelfde geld sta ik hier die boom mijn hartsgeheimen in te fluisteren….. eh….. nee, ben ik toch even te nuchter voor;-)
    De filmpjes zijn gewoon leuk om te maken en ik maak er zóveel dat er allicht genoeg bruikbaars bij zit. Om er m’n beroep van te maken zal ik toch nog héél veel moeten leren vrees ik !Maar het is een leuk compliment, dankjewel!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 39 andere volgers

