zó asociaal..!

……ze zijn  zwart,

……ze zijn met een heleboel,

……ze pikken wat ze pakken kunnen,

…… letterlijk  over  de rug van hun slachtoffer ,

……. hebben maling aan de smekende grote bruine ogen,

……wie niet mee pikt kijkt opgewonden toe ,

……als de buit binnen is komen ze wékenlang hun nest niet uit…..

maar ondanks álles sta ik met een glimlach te kijken  naar dit ….

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Blog Zonder Naam
    mei 05, 2013 @ 10:58:15

    Kom kom, laten we elkaar n u niet zo in de haren zitten of het nu wel of niet fatsoendelijk is wat die vogels doen. Het is de natuur! Ze gebruiken ook haar van de paarden en koeien, wol van schapen en andere zachte, natuurlijke matrialen. De zwaluwen hier in de schuur hebben het hele nest volgepropt met afgedorsen hooi (speciaal hooigras gewonnen voor het graszaad). Ook lekker zacht voor de kukens.

    Rietepiez zegt;

    Mee eens , uiteindelijk hoeven wij geen nestje te maken dus in elkaars haren zitten is nérgens voor nodig;-) Vogels kunnen inderdaad echt álles gebruiken voor hun nest, maar dat ze “levend” materiaal pikken, en dan nog wel zovéél, had ik nog niet eerder gezien. Ergens blijf ik natuurlijk ook gewoon een “stadsdeerne”, ons mooie Rijswijk is toch echt een stad al is het hier wél veel groener, rustiger en “dorpser” dan in Den Haag! Voor het “platteland”ben ik natuurlijk voor eeuwig verpest, leuk voor een weekje vakantie maar dan móet ik toch wel weer “onder de mensen”.
    Maar in mijn gevoel heb ik nu hier in Rijswijk het beste van beiden;-)

    Beantwoorden

  2. ♫ M e l☺d y ♫
    mei 04, 2013 @ 20:45:30

    Die kauwtjes…. af en toe zou je ze toch (bijna)…. moeder natuur is wonderschoon maar ook snoeihard… wij mensen zouden eens moeten leren dat het zo hoort en het met rust laten waar immers mogelijk….

    Je filmpje is desondanks zeer de moeite waard

    Fijn weekend.

    Rietepietz zegt;

    In dit geval is de natuur gelukkig niet écht hard, er hoefde dus al helemáál niet ingegrepen te worden! Volgend jaar hebben we dan weer nieuw kauwtjes die op de hertjes afkomen;-)
    Ik denk dat het haar dat van Brego af kwam óók een mooi zacht vogelnestje op zou kunnen leveren;-)

    Beantwoorden

    • ♫ M e l☺d y ♫
      mei 05, 2013 @ 10:02:27

      haha dat is zeker waar!

      “óók een mooi zacht vogelnestje” …..1 maar? Volgens mij hadden er wel 100 nestjes en zeer luxe ook, van gemaakt kunnen worden ;-)

      Rietepiez zegt;

      Oke… ik denk dat er flink wat vogelnestjes uit z’n vacht gemaakt konden worden, én of dat een lekker warm nest zal zijn;-)

      Beantwoorden

      • ♫ M e l☺d y ♫
        mei 06, 2013 @ 11:15:14

        haha ja vast en zeker….. de vacht van Noah trouwens ook hoor, elke scheerbeurt levert een afvalzak (je weet wel, zo grote grijze) vol haar op….

        Ik zag ooit een website waarop men artikelen verkocht, zoals een trui en een tas enzo, die gemaakt waren van afgeschoren hondenhaar… niet dat ik daar iets mee doe maar het is dus wel recyclebaar ;-)

        Rietepietz zegt;

        Ja klopt, heb ik wel eens in een TV uitzending gezien ,waarom niet natuurlijk , waarom zou alleen schapenwol geschikt kunnen zijn om te spinnen.

        Beantwoorden

  3. hanscke
    mei 04, 2013 @ 16:52:52

    Dit filmpje vind nog wel leuk, maar die grote zwarte roeken, die in kolonies leven en elke avond over ons dorp scheren, nee, daar ben ik niet echt een fan van.

    Rietepietz zegt;

    Dat snap ik , krijg je een beetje Hitchcock associaties uit de film Bird’s bij, BBrrr…beetje onheilspellend zo’n “wolk” zwarte vogels ! Dan zijn dit nog te behappen aantallen ;-)

    Beantwoorden

  4. isis45
    mei 04, 2013 @ 10:28:18

    Ja, die kauwen kunnen er hier ook wat van. De vetbollen die we ‘s winters ophingen waren na drie keer hakken weg. Nu hebben we ze afgelopen winter in de vlinderstruik gehangen en waren ze te zwaar voor de takken. De rest van de vogeltjes hebben er nu van kunnen genieten.

    Rietepietz zegt;

    Geef ze eens ongelijk als het zo makkelijk voor ze klaar hangt;-) Maar daar is goed over nagedacht nu , zo hebben ze het nakijken! In de natuur telt vaak het recht van de sterkste ;-)

    Beantwoorden

  5. Redstar
    mei 04, 2013 @ 09:06:48

    Ze hebben natuurlijk gewoon hun eigen manier om te leven/overleven. Brutaal zijn ze wel.
    Nee, dan de mens. Die is niet veel beter hoor ;)
    Het filmpje is erg leuk.

    Rietepietz zegt;

    De natuur regelt het natuurlijk zelf wel ….áls de mens de boel niet teveel in de war gooit!
    Ik ben het helemaal met je eens, de mens is maar al te vaak véél slechter , die steelt vaak niet om te óverleven maar meestal om veel méér dan nodig is te hebben.

    Beantwoorden

  6. Petr@
    mei 04, 2013 @ 08:23:37

    Wat een krengen zijn het toch! Maar ze hebben straks wel een lekker zacht nestje. Hier gaan de koolmeesjes er met hondeharen vandoor, maar die trekken ze er niet uit!

    Rietepietz zegt;

    Ik zie ook wel eens mensen de hond borstelen in het bos en de haren in het bos achter laten, vroeger dacht ik dat men te beroerd was om het even in de afvalbak te gooien, maar ondertussen weet ik beter, vogels zijn er gék op voor hun nest!

    Beantwoorden

  7. datzalwel
    mei 04, 2013 @ 00:43:26

    Ik dacht dat ze al in de rui waren, zoals die hertjes reageerden met af en toe wat vast zittend haar. dan snijd het mes aan twee kanten hé, zij zijn van de jeuk af en de kraaien (?) hebben een warm nest. Maar daar is het inderdaad nogal vroeg voor. Heel leuk filmpje.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Moeder natuur zal het wel goed gereld hebben maar is volgens mij dit jaar een beetje laat.
    Bij het op de grond liggende hertje zie je toch duidelijk aan z’n rug dat er aan de huid getrokken wordt door het kreng dat achter z’n rug zit dus ik dénk dat het haar nog vast zit! Ze reageren ook soms door met de kop aan te geven dat ze moeten ophoepelen;-)
    Ik vond het wéér een cadeautje dat ik hier precies op tijd bij was;-)

    Beantwoorden

  8. J@n.
    mei 03, 2013 @ 23:54:14

    De maatschappij in het klein. ;-)

    Rietepietz zegt;

    Ja grappig hé, stel je voor dat ik het over de mensen maatschappij had , dan zou minstens de helft over me heen vallen dat ik niet mag generaliseren . En toch zullen lang niet alle kauwen een hert “plukken (alleen al omdat er “dan geen herten in de buurt zijn) en moeten velen het doen met losse haren en veertjes uit de natuur, zoals het eigenlijk normaal gebeurt. In dit geval begrijpt iedereen gewoon wat er aan de hand is en bedoeld wordt, maar zodra het over mensen gaat worden we politiek correct gecorrigeerd;-) ach, dat zijn zo mijn lolletjes waar jij dan weer feilloos doorheen prikt!

    Beantwoorden

  9. RenéSmurf
    mei 03, 2013 @ 23:43:25

    haha, ja, beestaachtig he, maar toch, er is een overvloed, anders krijgen ze die kans niet, en dan wordt het pas spannend!

    Rietepietz zegt;

    Hier op de kinderboerderij zijn inderdaad aardig wat hertjes maar veel kauwen zullen toch iets anders moeten zoeken om een nest te bouwen,maar dat lukt ze óók wel denk ik!

    Beantwoorden

  10. Albert y Mara fotoblog
    mei 03, 2013 @ 23:01:16

    Dat hondsbrutale gedrag kennen we al die kraaien die ons vogelhuisje achter in de tuin bezoeken. In dien mogelijk jagen we ze weg, want pinda’s en vetballen hebben we niet opgehangen voor deze vreetzakken. Van meeuwen hier minder last.
    O.T. Maandag met de trein een dagje naar mijn moeder in Rijswijk ;-) .
    Salu2 de Albert

    Rietepietz zegt;

    Práát me er niet van, het zijn “grootverbruikers” en zo brutaal als de beul want ze laten zich niet voor lang verjagen. Nou ja, het troost wél een beetje dat deze donderstenen voor hun nest en nageslacht bezig zijn, dat is toch wel een redelijk excuus want “voor je kinderen” doe je álles;-)
    Veel plezier in Rijswijk, het wordt mooi weer dus misschien zit er nog wel een rondje strand in voor jullie!

    Beantwoorden

  11. Truus
    mei 03, 2013 @ 22:25:13

    Ik wist dat kauwtjes brutaal zijn, maar zó brutaal…
    Kreeg de neiging om in mijn handen te klappen om ze te verjagen.
    Maar als de hertjes nog in de rui zijn helpen ze juist mee om de dode haren te verwijderen. Ik neem tenminste aan dat ze nu wel van hun winterhaar af willen. ;-)

    Rietepietz zegt;

    Ik hóóp in ieder geval dat het zo in elkaar zit, over het algemeen regelt moeder natuur dat soort dingen wel goed. Maar er liep toch een hertje bij met een lelijke rode kale plek, ik denk dat die snaveltjes bést wel flink kunnen prikken! Maar inderdaad , ze zijn hóndsbrutaal ;-)

    Beantwoorden

  12. ria
    mei 03, 2013 @ 22:22:25

    Hondsbrutaal maar ook prachtig om te zien .Zeker is dat de jonkies zachte nestjes krijgen.
    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Dat vond ik ook , best wel bijzonder dat je gewoon spullen voor hun nest “uit de eerste hand” nemen. Prachtig hé, die grote snorren;-)

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    mei 03, 2013 @ 22:05:49

    Daarnaast zijn ook nog vliegende toiletten. Afgelopen week twee keer geraakt op het terras door die bommen (stront) werpers .

    Rietepietz zegt;

    Nou zeg maar gerust vliegende riolen, wát een kledders kunnen die meeuwen maken!
    En als het nou nog een beetje geluk bracht ;-)

    Beantwoorden

  14. powerpointgreetje
    mei 03, 2013 @ 21:30:11

    pfff….. brutaal zijn ze,
    wens je een mooi en zonnig weekend toe Riet,
    liefs Greetje

    Rietepietz zegt;

    En nog ongestraft óók! Nou ja , ik vergeef ze omdat het voor hun nageslacht is;-)
    Jij ook een mooie weekend!

    Beantwoorden

  15. Mirjam Kakelbont
    mei 03, 2013 @ 20:36:24

    Echt hartstikke leuk! Een natuurfilm waar David Attenborough nog wat van kan leren ;-) ‘t Zijn wel straatrovers, die kauwtjes!

    Rietepietz zegt;

    eh…. wat denk je, zou ik eens een “masterclas” lanceren;-)
    Ik had natuurlijk stinkend geluk deze week, het rolt me allemaal in de schoot als we onze dagelijkse wandeling maken!
    Wat een mórmels zijn het, echte donderstenen!

    Beantwoorden

  16. Marion
    mei 03, 2013 @ 20:04:12

    Dat lijk op roofbouw.;-)
    Groetjes.XXX

    Rietepietz zegt;

    In iéder geval wel roof ;-) Wat een donderstenen hé! Het gaat ook niet héél zachtjes zo te zien!
    Ik vind die grote “snorren”zo grappig ! Het was hier in de kinderboerderij waar ik ook wel eens met jou gewandeld heb!
    XXX

    Beantwoorden

  17. Terrebel
    mei 03, 2013 @ 17:45:32

    Leuk! Raar eigenlijk dat we dieren grappig vinden maar mensen die hetzelfde doen niet. Wanneer een kat overgeeft op de keukenvloer vinden wij het beestje zielig maar wanneer je dat als man doet laat je vrouw het jezelf opruimen…;-)

    Rietepietz zegt;

    Nou het ligt misschien toch iets genuanceerder, deze dieren volgen gewoon hun natuur en het hert kán natuurlijk een veilig heenkomen zoeken.
    Bij overgevende mannen is wat mij betreft de oorzaak belangrijk, ik heb zéker wel “geredderd” bij ziekte van Henk.Wie zich een stuk in de kraag drinkt mag van mij zélf ruimen, die kiest er toch min of meer zélf voor!

    Beantwoorden

  18. Marja
    mei 03, 2013 @ 17:15:07

    Wat een geweldig filmpje. Jouw commentaar is ook kostelijk. De hertjes vinden het misschien wel lekker om zo geplukt te worden.

    Rietepietz zegt;

    Ik zat deze week aan álle kanten in de prijzen met filmpjes die met broeden te maken hebben, best wel genieten hoor! Toch zag ik er een heertje bij dat een lelijke rode kale plek had, die snaveltjes gaan behóórlijk te keer!
    En die tekst , tja soms heb ik dit soort brainwaves ;-)

    Beantwoorden

  19. Hanny
    mei 03, 2013 @ 17:11:35

    Hahaha. Ze zijn hondsbrutaal die kauwen. Zeker nu ze hun nesten moeten bekleden met lekker zachte haren. Ik snap alleen niet dat dit een beschermde vogel is. Er zijn er veel te veel van.

    Rietepietz zegt;

    Ja grúwelijk brutaal, ze gaan gewoon door met gappen wanneer het hertje laat merken dat hij ze in de gaten heeft! Maar inderdaad , net als meeuwen zijn er méér dan genoeg van hier in de buurt!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 36 andere volgers

