slimme stroom?

Ja hoor , daar hébben we het gegooi in de glazen al!
Onze energie moet in de komende jaren geleverd worden via een slimme meter  vindt Brussel. Zo’n slimme meter is op afstand af te lezen voor het energiebedrijf én voor gebruiker ….áls je er een paar centen voor over hebt dan!

koelkastMaar er kan in de toekomst méér …las ik vanmorgen in de krant.
Er is een plan om via een chip in apparaten  ook die apparaten  door het energiebedrijf op afstand te laten bedienen zodat men bijv.  mijn koelkast een tandje “warmer” kan zetten op het moment dat er even een dipje in de stroomtoevoer zit.
Alléén als het energiebedrijf het nodig acht natuurlijk, op momenten dat  ze   zwemmen in de stroom zetten ze mijn koelkast als de  sodejandroppie 3 graden kouder…… er moet wél wat verdiend worden uiteindelijk.

Veronderstel dat er in de nieuwe cv ketel die we in het voorjaar laten plaatsen al zo’n chip zit  en het energie bedrijf zit volgende winter “even krap in de stroom ”  en besluit daarom dat  20 graden een prima kamertemperatuur is  voor ons. Daar zullen heel veel mensen misschien niet warm of koud van worden maar Henk wordt daar uitsluitend héél koud van.
Henk is een gepatenteerde ijspegel en komt  pas een béétje op temperatuur als hij met “2 stel mouwen”  en een fleece dekentje over de “aangeklede”  benen in een ruimte van 22 graden zit,  zijn handen hebben dan meestal nóg een geschikte  temperatuur om een verstuikte  enkel perfect  te kunnen koelen !
naamloosKortom bij 20 graden moet ik er een halve liever cognac in gieten om z’n bloedsomloop op gang te houden, de enig andere optie is  een winterslaap  van oktober tot medio maart!
Aan de andere kant is zo’n winterslaap voor ons lekker  goedkoop, en levert het energiebedrijf weinig op ….dát is dan weer niet slim van het energiebedrijf!

26 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    mrt 03, 2013 @ 21:43:31

    Ik heb het niet zo op dei slimme meters, meestal is dat soort maatregelen wel voor iemand slim maar zeker niet voor ons.

    Rietepietz zegt;

    zéker weten , ik deel je mening !

    Beantwoorden

  2. Mirjam Kakelbont
    mrt 02, 2013 @ 21:32:59

    Nog even en we zijn niet eens meer de baas van onze eigen portemonnee. Ik vind Brussel steeds meer op een ui gaan lijken: als ik eraan denk (ruik) springen de tranen in mijn ogen.

    Rietepietz zegt;

    Zit er dik in ,en dan óók nog niet meer zelf bepalen “wanneer” we “welk” apparaat mogen gebruiken, het zál toch niet hé!

    Beantwoorden

  3. depetvantruus
    mrt 01, 2013 @ 22:28:13

    Wij bepalen zelf wel wat we met onze, duurgekochte, stroom doen. Zijn ze nu helemaal?!
    Heb wel medelijden met de arme ijspop die Henk heet. Brrrrr.
    “Een halve liever cognac” staat wel geinig eigenlijk. Van zo’n zin kun je van alles maken/verzinnen. ;-)

    Rietepietz zegt;

    Mijn idee, zelfs die slimme meter heb ik zo m’n bedenkingen bij, voor mij geen voordeel,maar wél weer meteropnemers de straat op zonder werk!
    Ja klinkt wél hé, Henk mag graag een cognacje drinken maar een halve liter gaat ‘m niet worden, dan gaat het écht niet goed als hij de trap op moet;-)

    Beantwoorden

  4. VoorHetBlogGezet
    mrt 01, 2013 @ 18:33:04

    Afblijven van onze spullen! Moet er niet aan denken…

    Rietepietz zegt;

    Mijn idee, zijn ze nou helemáál gek aan het worden!

    Beantwoorden

  5. RenéSmurf
    mrt 01, 2013 @ 17:16:18

    Het is zaak om zuinig te zijn met de energie, ondanks dat de energiemaatschappij er aan verdiend, zij hebben ook liever minder verbruik, dat is beter voor ons allemaal.

    Rietepietz zegt;

    Ik maak toch écht liever zelf uit “wat ik op welk moment” wil gebruiken, zuinig zijn gaat prima (misschien zelfs wel beter) zonder al die geldverslindende innovaties!

    Beantwoorden

  6. Door
    mrt 01, 2013 @ 16:24:58

    Wel naar als je zo’n koukleum bent. Ik heb dat alleen maar met handen, die zijn er heel vaak ‘dood’ uit. Maar ja, zolang de rest van mij blijft leven, zeg ik niks:-)

    Rietepietz zegt;

    Wij zijn echt twee uitersten , Henk heeft een (te) lage bloeddruk terwijl de mijne altijd neigt naar (te) hoog ,dat zal er vast ook wel mee te maken hebben. Ik heb deze winter nog geen handschoenen gedragen (niet gefietst want dan doe ik dat wel), hij heeft óndanks met bont gevoerde leren handschoenen nóg koude handen buiten ;-)

    Beantwoorden

  7. Blog Zonder Naam
    mrt 01, 2013 @ 15:04:48

    Toen wij pas getouwd waren, nu dus 21.5 jaar geleden, was onze bovenverdieping niet verwarmd……. Onder een rieten dak van nauwelijks 5 cm. dik. Het vroor binnen dus net zo hard als buiten. Maar ja…… pas getrouwd hé…… Dan zijn er wel andere activiteiten om elkaar warm te houden.
    Inmiddels hebben we boven wel verwarming hoor…. en een nieuw dak!

    Rietepietz zegt;

    Henk moet warm blijven met “riet” en “dak” ;-) Onze bovenverdieping is wel verwarmd maar alleen in onze slaapkamer staat de verwarming altijd uit en is het raam open, en de deur overdag dicht. Héérlijk een ijskoude slaapkamer en ja…. , dan móet ik Henk inderdaad wel warm houden;-) ik warm zijn deel van het bed altijd voor terwijl hij z’n tanden poetst enzo en dat werkt prima.henk heeft nog steeds zijn oude “riet” maar wel 20 jaar geleden een nieuw “dak”

    Beantwoorden

  8. isis45
    mrt 01, 2013 @ 11:45:18

    Ik moet er niet aan denken dat ze alles op afstand voor je gaan reguleren. Mag ik dat aub zelf beslissen? Ik heb nog wel een ouderwetse gaskachel, maar misschien komen er ook “slimme” gasmeters?

    Rietepietz zegt;

    Ja gas is óók energie dus daar is vast ook wel een slimme meter voor. Op dit moment mag je op papier nog een slimme meter weigeren maar ja, van Brussel moet in ( ik dacht) 2018 80% een slimme meter hebben. Als dié er doorgedrukt is kan men met volgende etappe beginnen en na het aflezen ook het bedienen erdoor drukken ,zou me niets verbazen als het zo werkt!!

    Beantwoorden

  9. Emmelinda
    mrt 01, 2013 @ 11:39:48

    Hihi dat is natuurlijk om de drankbranche ook goed te laten draaien, al die cognacjes. Daar gaan de prijzen straks ook vast omhoog ;-).

    Maar pfff je krijgt er toch wat van, de ene toestand na de andere. Griezelig hoor. Nog ff en ze…euh laat maar. Voordat ze dit lezen en het ook nog eens gaan toepassen. Zonder mij geld te betalen voor mijn idee…dat zou helemaal slim zijn natuurlijk :D

    Rietepietz zegt;

    Die prijzen zijn kortgeleden nog omhoog gegaan…je zóu er van schrik van aan aan de drank gaan!

    Het zou natuurlijk nóóit van de grond komen als er mensen gevonden werden die er aan mee willen doen maar ja, er blijven áltijd mensen die dit soort ongein wel zien zitten. Moet je op zoek naar “een vriendje bij het energiebedrijf”om er warmpjes bij te kunnen zitten;-)

    Beantwoorden

  10. roadlaura1969
    mrt 01, 2013 @ 11:07:09

    Voor mij hoef die onzin niet, modern of niet gaat het fout zit de consument met de gebakken peren. Ik ken iemand daar wordt de verwarmingsketel in het flatgebouw van maart tot oktober afgezet zij heeft artrose en verrekt niet alleen vd pijn maar ook nog kou ! Dan te bedenken dat ze haar eengezinswoning heeft op moeten geven vanwege haar ziekte en beland dan in zo’n hel hole. Nee laat ieder het maar zelf ouderwets regelen moet er niet aandenken ben zelf ook een koukleum brrr

    Rietepietz zegt;

    Alle experimenten met blokverwarming en dat soort dingen hebben dat soort problemenen je hebt gelijk, zodra er bij het energiebedrijf iets fout gaat zit de klant met de gebakken peren!
    Heel triest als je verhuist omdat je wegens ziekte aanpassingen nodig hebt en dan zó in de kou komt te zitten !
    Mensen zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde en kunnen inderdaad ‘zelf het best alles regelen ,maar ja , je hebt altijd mensen die dit soort snufjes leuk vinden !

    Beantwoorden

    • roadlaura1969
      mrt 02, 2013 @ 11:45:58

      Ja dat zijn meestal de mensen die het zich kunnen veroorloven en aan de bron zitten, maar hier komt zoiets mooi niet.

      Ja mijn tante heeft extra een gas kachel erbij gehaald is toch van de zotte !

      Rietepietz zegt;

      Of van die nerds die altijd álles het eerst willen hebben ,van mij mogen ze natuurlijk maar zodra er téveel mensen het willen hebben wordt het gauw de norm!

      Sneu zeg , kost ook nog handenvol geld natuurlijk!

      Beantwoorden

  11. Melody
    mrt 01, 2013 @ 10:56:38

    Niet dat ik er zelf wakker van lig…maar de mensen die het toch al niet op hebben met ‘big brother is watching you’… zullen hier weer van gaan stuiteren…

    Arme Henk, Joop is het tegenovergestelde. Niet dat ik echt een koukleum ben maar zou Joop het voor het zeggen hebben zou hier nooit een kachel aan staan.

    Rietepietz zegt;

    Ik ben ook zo’n stuitballetje en voel hier niéts voor!Hier worden wij als klant niet wijzer of rijker van, lees de link bij de reactie van Redstar maar .De enige die eraan verdienen zijn de energie bedrijven .

    Henk is wél een echte koukleum,zou best een restje van chemokuren kunnen zijn, daar krijgt je lichaam toch een opdonder van,en het stamt uit die tijd! Ik mag altijd zijn plekje in bed opwarmen voor hij in bed stapt en daar heb ik geen moeite mee omdat ik heel makkelijk warm word;-)

    Beantwoorden

    • ♫ Mel☺dy ♫
      mrt 02, 2013 @ 10:42:07

      Heb het verhaal gelezen….. klinkt erg logisch allemaal. Wij zijn gelukkig niet van die mensen die achter de nieuwste trends aan hobbelen…. maar wij zijn ook niet van die mensen die zich druk maken om het ‘big brother- verhaal’ omdat we (wellicht onterecht) toch denken dat dat zinloos energieverspillen is… Men heeft de mond vol van privacy maar schendt tegelijkertijd met beide voeten ieders privacy, vooral die van oirbare burgers.

      Rietepietz zegt;

      Wij zijn ook meestal de laatste die voor nieuwe trends gaan ,meestal omdat het niet anders kan;-)
      We kunnen zelf veel doen om big brother een beetje in toom te houden, ik ben altijd heel krenterig met m’n gegevens uitdelen. Wie het niet nódig heeft krijgt niet mijn adres of volledige naam !

      Beantwoorden

  12. Wieneke
    mrt 01, 2013 @ 10:43:30

    Ja, Big Brother is watching you. Nou, de eerste die aan mijn huishoudelijk beheer durft te komen, die viert zijn volgende verjaardag echt niet met taart, maar drinkt wel met een rietje! Grrrrrr !!!

    Rietepietz zegt;

    En toch lijken er mensen te zijn die hier vrijwillig aan mee willen gaan werken , die zouden ze op moeten sluiten;-)

    Beantwoorden

  13. Leo's mening
    mrt 01, 2013 @ 09:58:09

    Ga er maar vanuit dat al die meters niet zo slim zijn als ze worden voorgesteld. Dat zijn de aanbieders wel. Wordt goud verdiend aan de geprivatiseerde energiehandel.. Maar een nieuwe cv ketel is wel een compleet ander verhaal. Dat scheelt je in gasstookkosten. Wij zijn in dit huis aan de derde ketel toe en als we het vergelijken (nu HR) scheelt dat best veel geld. En we hebben de thermostaat nooit hoger staan dan 20 graden. Voldoende om het comfortabel te hebben in huis. Maar we zijn beiden ook geen extreme koukleumen…

    Rietepietz zegt;

    Ik denk er precies eender over, geen énkele handelaar komt onbaatzuchtig mij iets brengen dat me geld opleverd is mijn uitgangspunt altijd!
    Onze cv keter wás al HR, maar is nu 15 jaar oud en er moeten de nodige onderdelen vervangen worden voor veel geld dat er nooit meer uit zal komen .Vandaar dat we doordraaien tot hij echt op is en dan nieuw laten plaatsen maar …iedere maand is er 1 toch?

    Beantwoorden

  14. Redstar
    mrt 01, 2013 @ 09:04:16

    Die slimme meter is helemaal niet zo handig om te accepteren hoor http://www.energieenwater.net/index.php/advies-particulieren/1821-u-kunt-de-slimme-meter-het-beste-weigeren
    Hier staat de kachel op 19 graden. Heerlijk. Maar ja, je moet er wel tegen kunnen natuurlijk. We zijn allemaal anders.

    Rietepietz zegt;

    Bedankt voor je link, is wel ongeveer zoals ik er ook over denk, de energiebedrijven moeten wát nu door de concurrentie de prijzen niet ál te veel uit de hand mogen lopen, hier valt mee te verdienen voor ze en op méér dan één front (gebruikers info is goud waard)
    Bij 19 graden zou hier de cognac niet áán te slepen zijn;-) Waarschijnlijk is dat nog een restverschijnsel van de chemokuren die hij 10 jaar geleden had, nadien is hij altijd héél kouwelijk gebleven, is wel eens afzien voor hem ,maar óók voor mij want ik heb het snel warm;-)

    Beantwoorden

  15. Marion
    mrt 01, 2013 @ 08:57:04

    Hier nog zo;n koukleum, enfin, dat weer je wel.
    Op afstand onze apparaten bedienen, van de gekke.
    Fijne dag, de zon komr er door, dus naar buiten. groetjes, XXX

    Rietepietz zegt;

    ja jij kunt de strijd met Henk wel aan,ik denk dat het tamelijk onvoorspelbaar wie de grootste koukleum is !
    Ik ben zéker niet de enige die knettergek is ;-)
    Zonnetje wil nog niet erg, zal wel weer 4 uur worden eer hij lekker schijnt!XXX

    Beantwoorden

  16. Hanny
    mrt 01, 2013 @ 01:01:05

    Ik vraag me af of ze dit plan door kunnen zetten. Het is wel ingrijpen in de privacy van de mensen. Een meter op afstand lezen, kan ik nog wel begrijpen, omdat niet iedereen trouw de meterstanden doorgeeft. Maar dat er op afstand geregeld wordt of je koelkast warmer moet, of je kunt wassen etc. etc. zorgt vast voor een volksopstand.

    Rietepietz zegt;

    Helaas heb je natuurlijk weer hele volksstammen mensen die “het makkelijk vinden” zelf de boel op afstand te besturen en af te lezen. Dan is het nog maar een kleine stap naar “door leveranciers aflezen en besturen” ,aanvankelijk natuurlijk op vrijwillige basis maar als het aanslaat is het zó standaard!

    Beantwoorden

  17. J@n.
    mrt 01, 2013 @ 00:14:24

    Met die meter is naar mijn idee niks mis, hij mag van mij gerust vanaf een afstand afleesbaar zijn, maar er wordt niets warmer of kouder gedraaid! Maar dat gebeurt gelukkig ook niet.

    Rietepietz zegt;

    Nee dat gebeurd nóg niet maar er zijn experimenten mee aan de gang .In het gelinkte stukje kun je lezen dat het wél de bedoeling is dat energiebedrijven metertijd invloed op de bediening van onze apparaten uit kunnen oefenen en dán is de slimme meter onmisbaar ! Je moet er dan wél apparaten met een bepaalde chip voor hebben maar vóór je het weet hebben alle apparaten zo’n chip!Ik ben er niet gerust op en zal de slimme meter , zodra ik daar niet meer onderuit kan niet op afstand afleesbaar laten installeren, als dat dan nog kan !

    Beantwoorden

  18. datzalwel
    feb 28, 2013 @ 23:36:34

    Hahaha, je hebt het weer mooi geschreven. Of het aan de leeftijd ligt?? IK word af en toe zo moe van Brussel.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ja vertel mij wat, dit soort onzin kost ons weer handenvol geld en levert de leveranciers weer veel geld op! Ik word altijd erg wantrouwend als er “mensen mee geen denken “met de consument!

    Beantwoorden

  19. powerpointgreetje
    feb 28, 2013 @ 22:57:01

    Niets voor mij zo’n slimme meter, dit wordt me te gek….
    Wij zijn beiden een beetje kouwelijk aangelegd, dus de thermostaat
    staat altijd tamelijk hoog.

    Rietepietz zegt;

    De slimme meters komen er sowieso en zijn geschikt voor aflezen op afstand,en als je wilt, ook voor jezelf. Het ingrijpen op afstand bij apparaten is nog in een proeffase en daarvoor heb je metertijd ook apparaten nodig waar een schip in zit, dat is dus nog niet zover gelukkig!

    Beantwoorden

  20. Mrs. T
    feb 28, 2013 @ 22:13:38

    Hahaha, heeft hij echt zulke koude handen. Brrrr!

    Rietepietz zegt;

    Je wilt niet wéten hoe koud, ik lig kruip altijd éérst aan zijn kant in bed en schuif dan op als hij eraan komt. Gelukkig ben ik precies het tegenover gestelde dus vullen we elkaar prachtig aan.

    Beantwoorden

  21. hartelijkehothulk
    feb 28, 2013 @ 22:04:56

    Denk dat slimme meters wel goed zijn.
    Hoef ik niet zoveel na te denken.

    Las onlangs dat ze uit mannenurine stroom gingen halen ( gele stroom )
    Als alle mannen van Nederland het hele jaar plasten, konden ze een stad zo groot als Gouda van energie voorzien.
    Dat scheelt?

    Rietepietz zegt;

    De vraag is alleen voor wié die slimme meter goed is, ik ben een nogal wantrouwend typje!
    Whahaha, ik zie die gele stroom wel zitten , dan hebben we stroom genoeg want mannen zijn nou eenmaal zeikers ;-)

    Beantwoorden

  22. Petr@
    feb 28, 2013 @ 21:45:13

    Ik heb dat ook gelezen ja, het moet toch niet gekker worden!
    Big Brother is watching you!

    Rietepietz zegt;

    We kúnnen gelukkig de slimme meter nog weigeren en dat lijkt me een goed plan!Ik moet niets hebben van dat soort betutteling!En wie zegt me dat ze de boel niet even lekker opstoken als ze te weinig winst maken?

    Beantwoorden

  23. tagrijn
    feb 28, 2013 @ 21:35:17

    Toevallig vorige week nieuwe meters voor gas en licht gekregen die op afstand zijn af te lezen. Zocht ik eigenlijk niks achter, want voor de verwarming gebeurt dat al jaren, maar als ze nu ook al vinden dat ik veel te warm water voor de douche gebruik en iemand mij op afstand onder een koude straal kan zetten, zijn de rapen gaar. Dan ren ik naar de centrale en zal ze de waarheid vertellen. (Ik kleed me wel eerst even aan.)

    Rietepietz zegt;

    Energiebedrijven denken natuurlijk toch het méést aan hun eigen winst, Ik heb de site gelinkt waar een beetje uitgelegd wordt wat ze van plan zijn , “voorlopig” op vrijwillige basis….. dat “voorlopig” krijg ik het dan altijd benauwd van!
    (Ja wél eerst even in een jas en broek schieten natuurlijk , anders lees ik bij Glibber weer een vreemd verhaal over leiden;-)

    Beantwoorden

  24. ram1955
    feb 28, 2013 @ 21:15:39

    Henk en ik hoeven elkaar dus niet te warmen. Hier nog zo’n ijspegel. Handen en voeten zijn standaard diepvries en 3 truien over elkaar is in de winter mijn kledingnorm. Wij houden daarentegen wel ons hoofd koel. Dat scheelt.

    Rietepietz zegt;

    Als jullie samen in één bed zouden moeten slapen staan de bloemen op de ruiten denk ik ;-)
    maar dat “hoofd koel houden “klopt wel ,is Henk ook goed in…nou ja behalve als ik hem het hoofd op hol breng dan natuurlijk;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 36 andere volgers

