zo zorgvuldig…

Hé laat me nou  ff liggen, ik lig nét zo lekker dwars ….Ja helaas , ik borduur nog even voort op het vorige logje omdat ook het Elektronisch Patiënten Dossier vragen oproept bij me.
Er waren nogal wat mensen tegen de invoering en daarom   zijn nu de huisartsen voor het karretje gespannen  d.m.v.  subsidie per EPD klant die overgehaald kan worden .
Het grote pluspunt van het EPD zou moeten zijn dat álle patiëntinformatie  óveral ter inzage is voor iedere zorgverlener,  en dat fouten maken dan zo goed als tot het verleden zal behoren.
Het eerste deel van de zin hierboven  zou kunnen kloppen,  het kan makkelijk zijn dat jouw gegevens in een ziekenhuis in een andere stad bekend zijn zonder dat je er  zelf achterheen moet….. maar bij deel twee van de zin heb ik toch héél grote twijfels !

epdpatiëntFouten worden n.l. meestal niet gemaakt omdat de informatie niet aanwezig is ….. maar omdat de aanwezige info niet gelézen wordt en op dát punt verbetert er dus niets door het EPD, misschien wordt er dan zelfs nóg wel minder gelezen.  Als men de status aan het bed van de patiënt al niet leest zal men zéker niet op zoek gaan naar een beeldscherm om gegevens te zoeken.
Er wordt in de zorg héél veel geschreven  maar  bár weinig gelezen, dát maakt dat er soms dingen fout gaan .
Wijlen mijn schoonvader had een jodiumallergie en  dat stond in zijn status, wijs geworden bij een eerdere operatie liet hij de zuster het op een bordje aan het voeteneind van zijn bed zetten toen hij naar de OK moest …..en wat denk je hoe hij uit de narcose kwam….? Precies, de  borst onder de jodium waarna hij véél zieker is geweest dan nodig was van de operatie .

epdpatiënt2Een ander punt is de veiligheid nog onlangs kwam aan het licht dat vrijwel géén dossier “anoniem” is en gegevens vrijwel altijd aan een adres  te koppelen zijn. Nou vind ik dát nogal logisch, je moet als arts toch zeker weten om wie het gaat en hoe meer data hoe minder kans op “de verkeerde  A. Jansen  waar er misschien 397824 van zijn, waarvan een deel met   dezelfde geboortejaar! Logisch dus, maar niét veilig, dat is wel duidelijk al zegt men natuurlijk uiterst secuur om te gaan met het EPD !

Dan  moeten alle (handgeschreven) oude “artsenkaarten” nog even ingevoerd worden, teveel werk voor de artsen zelf maar daar is een oplossing voor gevonden…. heus men gaat héél secuur met privacygevoelige gegevens om…….                               dat wordt door het gevangeniswezen verzorgd !
Al zit er wat kaf onder het koren …in de gevangenis zul je toch weinig artsen tegenkomen en  ik moet er niet aan dénken wat er fout kan gaan als een goedwillende  gedetineerde het  kriebelige  potjeslatijn  over gaat typen .
De minder goedwillende gedetineerde kan er  mogelijkheden in zien  om  een leuke boterham voor te bereiden …voor later! Dit soort gegevens is , als je weinig scrupules hebt,  altijd wel érgens te gelde te maken!
Niet dé manier om mijn vertrouwen te winnen !
nee

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Blog Zonder Naam
    feb 18, 2013 @ 16:26:49

    Hoi………. Ja, mensen ik ben er nog hoor….
    Veel resurch gedaan en bloggers aangeschreven voor de sprokkelweek op mijn blog van deze week. (weinig negatievenreactie gehad en misschien wel weer een paar nieuw lezers…… Wie weet?)
    Verder veel werk gehad aan het opstellen van het boek over het maken van de grootste boerenkaas van Nederland. Een oud klasgenoot van mij, een collega-kaasmaker van mijn man gaat het samenstellen, en ik had nogal wat foto’s, dus ook daar veel werk aan gehad.
    Nu maar weer een resgeren:
    Het EPD is een wassen neus. Een goed idee opzich om informatie te delen voor behandelende doktoren, dat wel, maar het is gewoonweg te fraudegevoelig!
    Als je één keer gehacked bent zul je het met me eens zijn! Ik bedoel, wat heeft de buitenwereld er mee te maken als ik een steenpuist op mijn gat heb? Of een levensverzekering zou ineens kunnen zien dat wie dan ook een levensbedreigende ziekte heeft en contractbreuk plegen om niet uit te hoeven keren……
    Ook het idee dat info niet goed gelezen wordt staat mij niet aan. En wat als er een tikfoutje in staat….. (been i.p.v. teen geamputeerd) WHAAAA!!!!!!
    Het idee is leuk, maar zolang men de veiligheid niet kunnen garanderen…. NIET AAN BEGINNEN!!!!

    Rietepietz zegt;

    Ja natuurlijk ben je er nog , we weten toch dat je een héél druk leven hebt waardoor een rondje reageren er soms bij inschiet! Maar je duikt áltijd weer op;-)

    Ik denk dat het EPD inderdaad door de zorgverzekeraars met gejuich begroet zal worden,luilekkerland is het voor ze want de gegevens afdoende afschermen is echt een verloren zaak. Natuurlijk zullen er altijd slimmeriken zijn die de boel weten te hacken en je zult daar maar weer het slachtoffer van zijn.
    Vooral voor al die Latijnse termen kun je niet zómaar iemand achter de computer zetten, ze lijken wel gek om dat door gevangenen te laten doen.Ik ga er ook zeker niet aan beginnen zolang ik daar onderuit kan!

    Beantwoorden

  2. depetvantruus
    feb 17, 2013 @ 22:10:18

    Na het lezen van jouw stukje geloof ik er ook niet meer zo in Rietepietz.
    Want ja, fouten maken is meestal mensenwerk. ;-(

    Rietepietz zegt;

    Inderdaad , alleen geeft men tegenwoordig maar ál te makkelijk de computer de schuld, dan wordt er even vergeten dat een computer alleen maar doet wat mensenhanden in brengen ! Ik wil daar ook nog wel eens een opmerking over maken in voorkomende gevallen ;-)

    Beantwoorden

  3. Suske
    feb 17, 2013 @ 21:07:37

    het systeem zal nog wel wat kinderziektes hebben maar daar kan het alleen beter door worden. Als je steeds dezelfde vragen en onderzoeken moet doormaken ipv even druk op de knop en de nodige gegevens rollen binnen dan weet ik wel waar ik voor kies.

    Rietepietz zegt;

    Het systeem bestaat al binnen de ziekenhuizen zelf en daar werkt het voor geen meter!Binnen één ziekenhuis ,of een aantal samenwerkende ziekenhuizen, moet het verhaal steeds wéér verteld worden en worden fouten gemaakt doordat men zich niet inleest .Dat zal zéker niet beter gaan als het op grotere schaal gaat gebeuren.

    Beantwoorden

  4. datzalwel
    feb 17, 2013 @ 16:33:17

    Als het de fouten oplost zouden er toch in het eigen streekziekenhuis nu al geen fouten gemaakt worden want daar is alles bekend.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ja precies… er gebeuren zelden fouten doordat de informatie er niet is maar vrijwel altijd doordat er niét gelezen wordt in de status of andere papieren.Treurig omdat er wél veel kostbare tijd gestoken wordt in “schrijven” !
    Bij Marion in het huis schrijft iedereen van alles op maar niémand weet iets van wat er opgeschreven is en zo moet ze zélf overal achteraan bellen. Nou heeft zij gelukkig een goed stel hersenen maar veel bejaarden kunnen het niet meer behappen en missen daardoor vaak dingen die belangrijk voor ze zijn!

    Beantwoorden

  5. nieuwetrui
    feb 17, 2013 @ 14:21:46

    Jeetje zeg, dat is nieuw voor mij, dat alles door gevangen geregeld zou moeten worden. Je moet er toch niet aan denken, dat al die fraudeurs of hobbymoordenaars jouw gegevens in handen krijgen. Brr, van schrik beginnen mijn tanden te klapperen.:-)

    Rietepietz zegt;

    Ik wist ook niet wat ik hoorde, men blijft geloven dat mensen “per ongeluk” die in de gevangenis terecht komen en niet omdat ze maling aan “de regels” hebben ! Lijkt me eerlijk gezegd dus niet zo’n goed uitgangspunt om ze met vertrouwelijke info aan het werk te zetten! Wel gunstig dat je tanden nu kúnnen klapperen….dus “het” zit er weer in?;-)

    Beantwoorden

  6. Marion
    feb 17, 2013 @ 09:52:38

    Breek me de bek niet open, voor mij dus geen EPD, Ik maak het dagelijks mee, oh, niet op de lijst gekeken. Het is fijn als je zelf nog kan denken maar oh wee als dat niet meer zo goed gaat, ben je aan de goden overgeleverd.
    Groetjes, XXX

    Rietepietz zegt;

    Ja precies , het is dat jij alles in de bovenkamer op een rijtje hebt maar anders zou er toch wekelijks wel iéts mislopen. Zolang er niét gelezen wordt heeft het weinig zin alles op te schrijven en is een EPD al helemáál onzin. Best wel jammer van alle tijd die er in dat schrijven gestoken wordt, daar zou met nuttiger dingen mee kunnen doen toch?
    Geniet van het zonnetje als je de kans krijgtXXX

    Beantwoorden

  7. J@n.
    feb 17, 2013 @ 00:29:02

    Maar voor mij zou het toch wel minstens een week minder in het ziekenhuis liggen zijn geweest als ze in Maastricht de gegevens van mij uit Weert hadden gehad.
    Ik ben dus voor dat dosier en of het gelezen wordt? Daar heb ik ook mijn twijfels over.

    Rietepietz zegt;

    Je hád er dus niets mee opgeschoten als het wél in Maastricht voor hande was maar niét gelezen werd. Het was natuurlijk bést mogelijk geweest dat men contact had opgenomen mét Weert, we leven toch niet meer in de tijd van de rooksignalen? Men benoemt een ander voordeel “je hoeft je verhaal niet meer eindeloos te vertellen”nou vergéét het, op het moment staat alles al in de pc opgeslagen en is zó in te zien binnen het hele ziekenhuis dat je bezoekt maar iédere behandelaar laat je het hele verhaal wéér doen!

    Beantwoorden

  8. powerpointgreetje
    feb 17, 2013 @ 00:28:26

    Nog even voor het slapen gaan wil ik tegen je zeggen dat ik helemaal tegen dat dossier ben Riet,
    welterusten en een fijne zondag toegewenst, liefs Greetje

    Rietepietz zegt;

    Zijn we ondertussen “gezond weer op” dus, goede morgen onder een stralend blauwe lucht! We gaan er gewoon een mooie dag van maken laten het EPD voor wat het is ….onzin!

    Beantwoorden

  9. datzalwel
    feb 17, 2013 @ 00:19:08

    Doordrammen daar zijn ze hier héél goed in.
    sRietepietz zegt;

    Het nut van een EPD voor de overheid en de zorgsector lijkt dus flink wat groter te zijn dan wij kunnen bevroeden. Dat maakt mij des te wantrouwender !

    Beantwoorden

  10. RenéSmurf
    feb 16, 2013 @ 23:16:52

    aha, ehm.
    Niets ten voor of nadele van de gedetineerden en zo.
    Maar ik ben dus tegen dat dosier, ik vind het eng en wil het niet.

    En toch vrees ik dat het er gewoon doorgedrukt gaat worden.

    Rietepietz zegt;

    Nee hoor Rene, niets ten nadele van veroordeelden, het zijn slechts ongelukkig pechvogels die tegen de lamp liepen bij de uitoefening van hun beroep ;-(
    Ik ben er ook bang voor dat men het er door gaat drukken óndanks de tegenstand! Terwijl het toch heel goed mogelijks is alleen voorstanders een EPD te geven en de tegenstanders er buiten te houden.

    Beantwoorden

  11. roadlaura1969
    feb 16, 2013 @ 22:46:57

    Helemaal mee eens Rietepietz mijn, oom, vader,schoonvader en moeder hebben het erg genoeg ook ondervonden die hele mis communicatie over idd gegevens te zwijgen !

    Rietepietz zegt;

    Men heeft in het medische cirquit gewoon niet dóór waar de fout zit en dénkt dat het een gebrek aan info is. De info is echter vrijwel altijd voorhande maar de tijd en/of de wil om alles te lezen, of ernaar op zoek te gaan, ontbreekt en dáárdoor worden er fouten gemaakt.
    Bovendien kun je vragen vaak alleen maar ja/nee beantwoorden terwijl héél veel vragen nou juist niet met ja of nee beantwoord kunnen worden waardoor er een totaal verkeerd beeld ontstaat over de patiënt .
    Het wordt tijd dat men zich realisseerd dat het om mensen gaat en niet ok dossiërs!

    Beantwoorden

  12. Mirjam Kakelbont
    feb 16, 2013 @ 21:55:17

    Als ik ergens goed in ben is het in dwarsliggen…In mijn volgende leven word ik treinbiels. Om te oefenen kom ik nu vast naast jou liggen. Schuif je even een stukje op? Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Ja natúúrlijk , met alle soorten van genoegen.Emmelinda ligt er ook al, willen de dames een kussentje? Wordt het nog hartstikke gezellig joh!

    Beantwoorden

    • Emmelinda
      feb 16, 2013 @ 23:10:46

      Ja graag joh, mijn poezelige hoofdje heeft er wel behoefte aan ;-)

      Rietepietz zegt;

      Zo, lekker geslapen? Ik haal het dekentje ,dat ik er voor de nacht overheen had gelegd, nu weer weg;-)

      Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    feb 16, 2013 @ 21:35:34

    Ik geloof ook niet zo in de beveiliging ervan, dat gaat geheid al snel fout.
    Off topic, knap he voor een jongetje met hoogtevrees :-)

    Rietepietz zegt;

    Behalve het veiligheidsaspect zie er ook niet zoveel voordeel in voor de patiënt!
    OT ja dat wist ik, daarom zei ik het ook !

    Beantwoorden

  14. Albert y Mara fotoblog
    feb 16, 2013 @ 20:11:39

    Rietepietz zegt nee, tegen het EPD. Ik had dit van jou wel verwacht. Alles wat elektronisch is daar ben je toch op tegen. Of zie ik dat verkeerd? Op zich vind ik het geen slecht idee het EPD, alleen moet de beveiliging beter worden.
    We zijn even terug in Nederland voor de kids en kleinkinderen. Zijn nu bij Roos in Amsterdam en passen de hele dag op onze kleindochter. Geweldige ervaring
    Saludos de Albert

    Rietepietz zegt;

    Nou niet perse omdat het elektronisch is, maar om de nu nog niet te overziene gevolgen die het zóu kunnen hebben. Bovendien wantrouw ik iets al gauw als er mensen zijn die dingen erdoor willen drukken terwijl er veel mensen tégen zijn. Waarom móeten we zo nodig, laat ons de keus dan!Het kan nooit zó beveiligd worden dat kwaadwillende er niets mee kunnen. Net als het elektronische belalingsverkeer dat zó veilig en goedkoop zou zijn en nu toch helemaal niet zo veilig blijkt te zijn en steeds méér geld moet kosten .De banken varen er dan weer wél bij , logisch dat ik wantrouwend ben bij dit doordrammen dus !
    Voor je het weet sluit de verzekering je uit omdat je dure kwalen hebt want het is niet denkbeeldig dat verzekeraars ooit óók toegang krijgen tot het EPD, er is tot nu toe immers sprake van wie er “voorlopig toegang krijgt”dat betekend dat later, als iedereen een EPD hééft nog anderen toegang kunnen krijgen!

    Beantwoorden

  15. Emmelinda
    feb 16, 2013 @ 19:40:53

    Als het ooit verplicht wordt ben ik blij dat ik niet meer de meest voorkomende achternaam van het land heb hihi ;-). Het is toch van de zotte zeg.

    Rietepietz zegt;

    Ze proberen het er nu door de achterdeur door te drukken, maar ik blijf gewoon lekker dwars liggen dus kom maar naast me liggen!;-)

    Beantwoorden

  16. Aukje van Rossen
    feb 16, 2013 @ 19:39:04

    Rietepietz zegt nee, tegen het EPD.
    Auk doet mee.

    Rietepietz zegt;

    met het EPD of met Riet haar nee? ;-)

    Beantwoorden

  17. ♫ Mel☺dy ♫
    feb 16, 2013 @ 18:17:58

    Overall …..de hele privacy-wetgeving met alles erop en eraan is één grote wassen neus, die (ik zal wel weer te zwartgallig zijn) zogenaamd met de beste bedoelingen in leven geroepen is maar de burger alleen maar bakken met geld, en heel veel gevaar op de koop toe en talloze extra risico’s, kost!

    Overigens…..in de jaren dat ik bij een grote bank werkte en computers nog niet zo waren als nu… moesten alle overschrijvingen die de klant deed met de hand ingevoerd worden. Als iets zeer moeilijk te ontcijferen is is het wel het handschrift van een arts. Op de afdeling waar ik toen werkte waren er maar 3 typisten die dat goed konden, waar ik eentje van was, de ‘dokters-post’ lag altijd in aparte bakken en wij drietjes hadden er een dagtaak aan.

    Rietepietz zegt;

    Je kunt er ook vergif op innemen dat het voordeel aan de kant van de zorgverzekeraars en de overheid ligt.Voor ond maakt het, in het gunstigste geval, niets uit of we hebben er nadeel van.
    Ja dat artsenhandschrift is berucht ,maar dat niet alleen. ook de medische termen zijn voor een leek niet zómaar even over te schrijven omdat veel termen toch uit het Latijn komen.Een arts schrijft nou eenmaal “flebitis” als hij een aderontsteking bedoelt. Knap dat jij er uit wijs kon worden ,gevalletje “oefening baart kunst” waarschijnlijk;-)

    Beantwoorden

    • ♫ Mel☺dy ♫
      feb 17, 2013 @ 09:34:49

      Ik ga er ook zonder de inname van vergif vanuit dat je gelijk hebt hoor ;-)

      Eh ja weet ik niet, ieder zo zijn talenten toch? Ik weet wel dat wij er altijd veel plezier bij hadden om te ontcijferen wat er nou precies stond.
      Overigens… in die tijd hadden we ook het ‘rode boekje’ ….daarin schreef iedere typiste de omschrijvingen die op die overschrijvingsformulieren door de klanten werden geschreven die wel heel ‘apart’ waren…
      ach ja long time ago… maar wat was het toen leuk.

      Fijne zondag

      Rietepietz zegt;

      Gelukkig maar , laat maar liggen hoor dat gif;-)

      Zo heeft ieder beroep z’n bijzonder kantjes met leuke herinneringen , koester ze !

      Beantwoorden

  18. Wieneke
    feb 16, 2013 @ 17:32:09

    Een vreselijk onzalig plan, waar ik ook nee tegen roep. Dat van die gedetineerden vind ik echt ongelooflijk.
    Ligt het nu aan mij of is iedereen nu een beetje raar in de weer? Ja, ik vraag maar ;-)

    Rietepietz zegt;

    Ja ik wist niet wat ik hóórde, en uit redelijk betrouwbare bron nog wel!
    Ze zijn van de pot gerukt.Dan moet je eigen huisarts je gaan overhalen en die krijgt er een zakcentje voor!
    Zó betrouwbaar allemaal!!!!!

    Beantwoorden

  19. Hanny
    feb 16, 2013 @ 17:26:32

    Het lijkt een goed plan dat EPD, maar er zitten nog veel haken en ogen aan. Zeker ook gezien de beveiliging. Want wat is er nog geheim te houden voor hackers.

    Rietepietz zegt;

    Men denkt dat het zaligmakend is om fouten te voorkomen maar dát zal zeker niet werken.De meeste fouten worden gemaakt omdat er niet gelezen wordt.Zie het verhaal over mijn schoonvader. het énige voordeel zal zijn dat men niet zélf info mee hoeft te nemen bij behandeling in een ziekenhuis waar je nog niet bekend bent zoals bij jou destijds.Maar daar staat tegenover dat er veel meer veiligheidsrisico’s zijn ,ik vind het niet tegen elkaar opwegen.

    Beantwoorden

  20. ram1955
    feb 16, 2013 @ 17:21:59

    In ons dorp wonen twee M.A. Pranger / 27/03/1955 patiënten. Mijn onbekende tweelingzus en ik. We zijn al diverse malen verwisseld in het Turnhoutse ziekenhuis. Veilig? Hoezo?

    Rietepietz zegt;

    Dan is een adres natuurlijk van groot belang! Het kan dus nooit goed zijn zonder een adres te werken maar dát is dan weer “minder”voor de privacy. Fouten worden soweiso door mensen gemaakt en bij het EPD zal dat niet anders zijn.Er kleven naar mijn idee meer na- dan voordelen aan !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 32 andere volgers

