alaaf boven de moerdijk

Over een week of drie barst het carnaval weer los. Hier in de randstad beperkt zich dat meestal tot  verkleedpartijtjes van de kinderen  op school.
In de tijd dat mijn kinderen klein waren (en later de kleinkinderen) was ik dus vaak in de weer met van alles en nog wat om “passende kleding” in elkaar te knutselen!
De dansschool waar de kinderen dansles hadden vierde óók altijd carnaval en met een vrienden en vriendinnengroepje werd er vaak bij ons verkleed.

Het groepje waar ik nog een stukje film van  vond  (jawél , oud en dus bar slecht)  laat rechts en links respectievelijk  dochter- en zoonlief zien en er tussenin  staan een vriend en vriendin die nog steeds tot de vriendenkring behoren !
Alle “kleding” was door mij in elkaar geknutseld en vooral de vogelverschrikker was een héél groot succes.
Broek en jas stak aan alle kanten stro uit en het hoofd was van stro in een panty gemaakt  (achteraf knap  brandgevaarlijk want er werd toen veel gerookt)  en zat met een slimme constructie   precies , gewoon op een soort muts genaaid óp zijn hoofd dat tussen  20cm hoge “schoudervullingen ” zat !
Hij kéék dus  door een gaatjes sjaal die voor z’n gezicht zijn “nieuwe”  hals moest voorstellen .
Dat maakte dat iedereen 20 cm. te hóóg keek om hem aan te kijken  wat hilarisch uitpakte !

Bij het “ruimtemeisje ” was niet op wat zilverfolie en doorzichtig plastic gekeken, een badmuts met een gat erin voor de paardenstaart én een flinke spuitbus zilver spray deed de rest om twee prijswinnaars te creëren.
Nou, je hebt nog drie weken dus ik zou zeggen “aan de slag” , en eh…. als je vragen hebt hoor ik het wel!  Nee vragen of het filmpje béter kan hebben geen zin , het is uit +/- 1980 , overgezet op DVD en dán weer afgespeeld op TV waarna het gefilmd werd , dat komt nóóit meer goed……

24 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. nieuwetrui
    jan 21, 2013 @ 19:21:33

    Ik heb het nooit begrepen, carnaval, houd ook niet van verkleedpartijtjes, puur om het verkleden. Heb wel jaren toneel gedaan, maar dan heeft het verkleden een functie.
    Voor mij betekent carnaval eigenlijk een eerste stap op weg naar het voorjaar en dat is wel prettig, natuurlijk.
    Wel grappig, dat het filmpje zoveel jaren en acties heeft overleefd.

    Rietepietz zegt;

    Ik vind de uitdaging om iets leuks te maken voor zo’n feest ook leuker dan het feest zélf.
    Ik denk dat de échte carnavalskleding ook meer functioneel is dan verkleedfeest heb ik wel eens begrepen.De boerenkiel is vooral praktisch om alle spullen in de zakken mee te kunnen nemen en de kleding te beschermen tegen het geknoei met bier ;-)
    Ik ben héél blij dat ik de filmpjes , in totaal ruim 2 uur film ,nu op DVD heb. Een beetje een wondertje toch?

    Beantwoorden

  2. RenéSmurf
    jan 21, 2013 @ 17:44:12

    haha, ja, de goeie ouwe tijd! Nee, alhier geen carnaval, alleen wel eens gehad op de lagere school, en dat was het dan, Het past niet bij ons, lekker rustig op naar het voorjaar!

    Rietepietz zegt;

    Nee het Noorden staat niet bekend om z’n “carnavalgevoeligheid”, gelukkig dat het voor kleine kinderen toch een beetje doordrupt want kinderen en verkleden is altijd een feestje !

    Beantwoorden

  3. Redstar
    jan 21, 2013 @ 08:57:53

    Ik heb nooit veel om carnaval gegeven. En gelukkig, hier hebben we er geen last van.
    Leuk filmpje. En begrijpelijk dat het niet beter kan. De techniek was geheel anders in die tijd.

    Rietepietz zegt;

    Nee carnaval is ook niet zo mijn ding maar zo’n verkleedpartij vond en vink ik altijd een feestje is ook hélemaal niet te merken op de site gelukkig .
    Het klopt natuurlijk dat de dubbel8 filmpjes uit die tijd ,en zelfs de super 8 erna, na zóveel bewerkingen niet geweldig meer zijn.Maar ik ben maar wát blij dat ik ze (met een goeie bril) nog kan zien. Het filpje is ondertussen door één van de “figuren” zelfs nog op facebook aan een tweede leven begonnen;-)

    Beantwoorden

  4. kakeltje
    jan 20, 2013 @ 20:55:09

    Ik heb ooit een keertje carnaval gevierd en dat was in Bergen op Zoom. Aan de stad lag het niet, ook niet aan de kroegen, of de mensen, of het bier…maar carnaval en ik gaan om de een of andere reden niet samen.
    Petje af voor de in elkaar geknutselde kostuums!
    Liefs, Kakel

    Rietepietz zegt; Ik kan me er álles bij voorstellen, volgens mij kun je er niet “gewoon even in vallen” , je moet er toch een feeling bij hebben. Ik “snap’ het feest ook niet helemaal, zit liever met m’n drankje op de bank i.p.v. er mee rond lopen hossen! Het wordt in het Westen ook totaal ánders gevierd dan in het Zuiden volgens mij. Geeft niks, verschil mag er zijn!

    Beantwoorden

  5. Suske
    jan 20, 2013 @ 19:57:42

    toen onze kinderen klein waren was er ook zo’n verkleedpartij op school.
    Nu worden we er slechts aan herinnerd door de carnavalsstoet hier in het centrum.
    verder zegt dit gebeuren me niets.

    Rietepietz zegt;

    Ik vind het met kinderen ook het leukst! Maar zo’n optocht lijkt me ook wel leuk, dat zie je hier dus helemaal niet !In de randstad speelt carnaval natuurlijk nauwelijks,hoogstens wat bij verenigingen!

    Beantwoorden

  6. Erica
    jan 20, 2013 @ 19:54:37

    Geweldig filmpje! Zo ontzettend leuk om te zien! We hebben het gedeeld via Facebook, kunnen er nog meer mensen van genieten :)

    Groetjes, Harry & Erica

    Rietepietz zegt;

    Hé wat leuk dat jullie het ook gevonden hebben. Het filmpje is langer natuurlijk, met nog een deel van het verkleden!
    Inge heeft de DVD waar het op staat ,wat jong is alles daat nog hé ik schat dat het rond 1981 was !Veel plezier ermee!

    Beantwoorden

  7. roadlaura1969
    jan 20, 2013 @ 19:47:40

    Rietepietz geweldig echt waar, eerst het beeldmateriaal is onbetaalbaar, de pakjes voor boven de rivieren zeker een topper en zou het in het zuiden ook geweest zijn :-D

    Ik vraag mij alleen af hoe de vogelverschrikker heeft kunnen kijken en ademen ;-)

    Ik vier het ook al jaren niet meer, hoe wij ons cafe hadden was voor mij verkleeden een feestje en het liefst hoe gekker hoe beter, helaas wel gekocht spul, onze biljart club was creatiever en hadden zelf biljartballen gemaakt en gingen dus als biljartbal met de optocht mee :-D

    Heb genoten, dank je wel alaaf ;-)

    Rietepietz zegt;

    Ja ik ben zó blij dat we het hebben kunnen laten overzetten waardoor het weer járen bewaard kan blijven. Een klein deel van de spullen liggen nog altijd in een kist op zolder en er wordt wel eens iets geleend!
    Veel dingen waren onderling uitwisselbaar , de geruite broek van de kabouter maakte onder de pandjesjas met een grote ruite strik om de nek ook weer een leuke clown!

    Dat ademen van de vogelverschrikker was geen probleem, de rode sjaal was van dunne gehaakte zijde en had vrij grote gaten.
    Het ruimte meidje had een paar onwijs lange wimpers aangeplakt ,met winpers van wel 5 cm lang ,had een héél leuk effect,ook die hebben jaren dienstgedaan bij allelei outfits !
    Als biljartbal meelopen is natuurlijk een makkie , ga je gewoon rollen denk ik hé? ;-)

    Beantwoorden

    • roadlaura1969
      jan 21, 2013 @ 18:40:58

      Ja weet je wat zo mooi is, je dochter kan het weer aan haar dochter geven en zei weer aan jullie achterkleinkind, verhalen blijven ook bestaan maar het beeld erbij brengt het gewoon tot leven ::-D

      Hahaha nou ja als biljartbal kun je rollen maar als ex-kastelein heb ik ook menigeen zonder biljartbal zien rollen ;-)

      Beantwoorden

  8. ♫ M e l ☺ d y ♫
    jan 20, 2013 @ 12:28:10

    Ik ken het niet uit eigen ervaringen…. het trekt me ook totaal niet, zal mijn mening over carnaval verder maar voor me houden, daar heeft niemand wat aan ;-)

    Fijne zondag

    Rietepietz zegt;

    Ik ken het alleen van de verkleedpartijen die wij randstedelingen carnaval noemen, maar dát heeft dan weer niet veel met carnaval te maken hoor ik altijd!

    Beantwoorden

    • ♫ M e l ☺ d y ♫
      jan 21, 2013 @ 12:38:49

      tja volgens mij denken die zuiderlingen dat zij het alleenrecht hebben om te mogen oordelen over wat wel of niet ‘carnaval’ is… ;-)

      Rietepietz zegt;

      Nou ja , ik denk ook dat zij er wel het meest vanáf weten,het komt daar uitewindelijk het meest voor!

      Beantwoorden

  9. powerpointgreetje
    jan 20, 2013 @ 11:34:52

    goede morgen Riet,
    ik ben een rasechte Limburgse, maar carnaval……. helemaaaaaaaaal niets voor mij,
    fijne zondag verder

    Rietepietz zegt;

    Je bent vást niet de enige die er ,ondank de afkomt, niets aan vindt. Er zijn natuurlijk ook wel westerlingen die het juist gewéldig vinden ;-)

    Beantwoorden

  10. Leo's mening
    jan 20, 2013 @ 10:48:12

    Tja, de carnavalsgekte is in onze streken toch iets cultuurvreemds. Net of we ineens Turkse feesten gaan meevieren. Besmuikt kijk ik vaak naar noorderlingen die zuidelijk gedrag gaan vertonen. Die menen dat alleen maar drinken en nog veel meer onzedige dingen, de cultuur verrijken. Laat het aan de folklore van het zuiden om ons dat fenomeen elk jaar weer uit te leggen. We snappen er niks van. Maar ook wij maakten uiteraard op school van het kroost mee hoe het alsnog werd gevierd en ook wij moesten deelnemen aan verkleedpartijen. Maar het bleef toch een beetje een ‘vertoning’ zonder inhoud al vermaakte de kids zich er uitstekend bij.,..

    Rietepietz zegt;

    Ik heb je even uit de spam gevist, geen idee waarom je daar lag maar op m’n erewoord, het was niét omdat je géén carnaval liefhebber bent ;-)
    Wij snappen hier in het westen inderdaad niéts van echte carnaval en maken met onze verkleedpartij er gewoon weer een eigen versie van.Geeft niks , Als je maar leut hebt toch?

    Beantwoorden

  11. depetvantruus
    jan 20, 2013 @ 10:20:12

    Ik heb niks met carnaval maar jouw creaties vind ik geweldig Rietepietz. :-)
    Even dacht ik aan het viertal van de Wizard of Oz, maar dat klopte dus niet. Want, geen leeuw en geen Dorothy. ;-)

    Rietepietz zegt;

    Nee inderdaad, het zóu trouwens best een leuk thema geweest zijn en twee van de vier konder er al een beetje mee door, de vogelverschrikker en een soort tin man, al was dát in dit geval een vrouw(tje)

    Beantwoorden

  12. Marion
    jan 20, 2013 @ 09:50:38

    Leuk om dit weer terug te zien.
    Een keer heb ik in brabant een echte carnaval meegemaakt, niets voor mij.
    Ik kan me niet herinneren dat ze dat bij onze jongens op school ook deden, ik dacht het niet.
    Fijne dag, XXX

    Rietepietz zegt;

    Dat zal niet , ook toen onze kinderen op school zaten gebeurde dat niet maar wél bij de kleinkinderen! Het echte carnaval kan mij ook niet bekoren, daar moet je volgens mij wel een beetje in opgroeien.
    Jij ook een fijne dag XXX

    Beantwoorden

  13. datzalwel
    jan 20, 2013 @ 00:50:22

    Je zou je draai hier in Limburg wel krijgen. Je staat versteld van de fantasie elk jaar.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Wat de verkleedpartij betreft zéker, dat moet een feest van herkenning zijn voor me, met het echte canaval heb ik helemaal niets , niet met de muziek en niet met gehos.Daar moet je toch in opgegroeid zijn denk ik! Hoewel , de kleinzoon voelt zich in Lampegat prima op z’n plaats tijdens het carnavel , misschien kan het dus tóch geleerd worden ;-)

    Beantwoorden

  14. Hanny
    jan 20, 2013 @ 00:20:45

    Heerlijk voor de (klein)kinderen om zo’n creatieve oma te hebben. Prachtige creaties heb je gemaakt (en maak je nog steeds).
    Carnaval zegt me niets. Hier is er ook weinig tot niets van te merken.

    Rietepietz zegt;

    Ik heb zelf ook niéts met carnaval als feest, maar lekker los gaan op vreemde kleding vond ( en vind) ik leuk!

    Beantwoorden

  15. J@n.
    jan 20, 2013 @ 00:13:06

    Verkleedpartijdjes, dat is carnaval eigelijk en kinderen zijn er dol op, waarom grote mensen dan niet? Dat zijn ze !!!

    Rietepietz zegt;

    Nou ik was altijd weer vereerd dat het kroost naar buiten durfde in mijn knutsels, maar natuurlijk lollig dat ze vaak met een prijs thuiskwamen !

    Beantwoorden

  16. VoorHetBlogGezet
    jan 19, 2013 @ 23:25:14

    Je was toen al net zo creatief als nu. Ook hier zit het er weer aan te komen. Jelte en Sietse hebben hun pakken al. Batman en een heuse indiaan.Alaaf!!!

    Rietepietz zegt;

    Voor die kleintjes is het ook zó leuk zo’n verkleedpartij.
    Maar eh…. een indiaan zegt geen alaaf hoor , die zegt “ugh”;-)

    Beantwoorden

  17. Leidse Glibber
    jan 19, 2013 @ 22:45:54

    Geweldig filmpje en duidelijk dat je altijd al zo creatief en prettig gestoord bent geweest. :-)

    Rietepietz zegt;

    Zou het dan toch aangeboren zijn?

    Beantwoorden

  18. ɐpuıןǝɯɯǝ
    jan 19, 2013 @ 21:47:35

    Hahaha alle kandidaten natuurlijk balen als ze jouw kinderen weer aan zagen komen, die probéérden het ‘t jaar daarop niet eens meer ghehehe.

    Ik schrik er eigenlijk van, had het niet zo in de gaten dat het al zo snel carnaval is. Ik lees al weken over zittingen en allerlei festiviteiten maar de dagen zelf komen dus wel heeeeel snel dichtbij. Saai he, wij doen er helemaal niks aan ;-).

    Rietepietz zegt;

    Ze hadden inderdaad wel áltijd een prijs, soms voor de origineelste, soms voor de mooiste en weet ik veel welke categorie er nog meer was!Vooral voor de kleinkinderen op school was het altijd bingo, moet ik ook nog wel ergens foto’s van hebben.Maar eh…. dat kánnie hé, in lampegat wonen en niet aan carnaval doen;-)

    Beantwoorden

    • ɐpuıןǝɯɯǝ
      jan 20, 2013 @ 01:51:43

      Hahaha ja zie je wel, dat idee had ik al. Maareuh wel leuk joh, dat doet goed :D.

      *Grinnikt* ik heb het hele jaar door carnaval ;-).

      Rietepietz zegt;

      En tóch zat het meestal heel knullig in elkaar, maar dat zagen ze dan blijkbaar niet ;-)

      Kan ik me álles bij voorstellen als je Emmelinda heet!

      Beantwoorden

      • ɐpuıןǝɯɯǝ
        jan 20, 2013 @ 14:48:02

        Dat is juist het mooiste, dan zijn ze zo afgeleid door al jouw creativiteit dat ze het niet eens zien. En dan nog, dan maakt het helemaal niks uit. Waarschijnlijk kwamen ze zelf in een kant-en-klaar pakje. Dat is natuurlijk leuk maar een beetje fantasieloos ;-).

        Hihi dat bedoel ik. Al blijf ik van de drank én van andere mensen af. Hmmz…blijft er toch niet zoveel carnaval over geleuf ik ;-).
        Ah nee, dat lijkt allemaal negatief. Carnaval is iets aparts, daar moet je van houden. Als het nou alleen om hossen, verkleden en plezier maken ging…. ;-).

        Rietepietz zegt;

        Als je van kant en klaar gekochte pakjes afhankelijk bent is het inderdaad wel allemaal een beetje hetzelfde denk ik !

        Nou ik hou bést van een neutje hoor maar ik heb dan weer niets met hossen of aan een bar hangen, gewoon lekker thuis een neutje vind ik prettiger,dan hoef ik ook niet met een slok op achter het stuur.Maar zo’n verkleedpartij blijft leuk!

        Beantwoorden

  19. terrebel
    jan 19, 2013 @ 21:32:50

    Gaaf hoor! Zo creatief zijn wij niet. Maar wel gaan wij dit jaar carnaval vieren in Ut Kielegat.

    Rietepietz zegt;

    Het échte carnaval is ook minder van leuke of bijzonder kostuums maar meer voor “makkelijk” om je in te bewegen en je spullen bij je te kunnen dragen. Jij viert het dus in Breda, onze kleinzoon woont tegenwoordig in Eindhoven en is al aardig ingeburgerd in “lampegat” !

    Beantwoorden

  20. Marja Van Den Boogaardt
    jan 19, 2013 @ 21:21:38

    Geweldig creatief.

    Rietepietz zegt;

    Ik heb wat áfgeknutseld, altijd een beetje “frommelig” maar altijd sport om met “weinig” iets te maken dat succesvol was!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 36 andere volgers

