(geen) puntjes op de i

Zo af en toe duikt er een logje op over “de valkuilen van de Nederlandse taal”, kort geleden nog bij Mrs. T.
Dat zijn de logjes waarbij ik ook de reacties blijf volgen want “taal” heeft mijn interesse al wil dat geenszins zeggen  dat ik er “hoogbegaafd” mee bezig ben, integendeel zou ik eerder zeggen!

vraagtekenWie hier al lang leest heeft vast wel  door dat ik  geen “punt” maak van een foutje hier en daar en (volgens mij) is mijn grootste probleem nou juist die  “punt” , al denk ik toch ook niet altijd goed genoeg  na over werkwoordsvormen!
Oke ,ik maak wel meer foutjes, vaak slordigheid veroorzaakt doordat er een verhaal waar je een puntje aan kunt zuigen uit de kop wil breken, ja enige kapsons is me niet vreemd, soms omdat ik domweg niet beter weet of een zin verbouwd heb en het overzicht verloren heb.
Eigenlijk zóu ik beter móeten weten ,haalde ik niet alsnog een HAVO diploma met een 8 voor Nederlands in het onderwijs voor volwassenen toen ons kroost de deur uit was ?

leetekensMaar goed, die punt dus, en de komma ,het vraagteken én het uitroepteken die vrijwel altijd pas ná een spatie gezet worden i.p.v. direct áchter het laatste woord van de zin.
In dit logje doe ik m’n stinkende best het goed te doen, maar alles dat desondanks fout gaat laat ik staan, ( ja logisch, als ik het niet zie kan ik het ook niet weghalen).

Vooral als ik oude “herstel” logjes opzoek (waar nog foto’s ontbreken) zie ik m’n eigen fouten op dat punt goed, ik lees de tekst dan meer als “een vreemde” dan wanneer ik schrijf.
Er zullen vast wel mensen vinden dat  zo’n  punt op de verkeerde plaats in de weg ligt ,en er dus over vallen maar gelukkig zijn mijn lezers zó geboeid door m’n verhalen dat ze gewoon weer overeind krabbelen en verder lezen. toch wéér die kapsones.

uitroeptekenAch zonder dollen, ik snap het wel hoor en natuurlijk  heeft iedereen zo  z’n eigen redenen om bij me te blijven lezen ondanks dat ook ik  regelmatig fouten maak !
Toch heeft zo’n logje  als van Mrs.T wel nut , ik schuif de blinde vlek in m’n ogen voor m’n eigen fouten  tijdelijk  opzij en ben weer even wakker geschud ( ja voltooid deelwoord, dus zonder t ) en beloof beterschap …… nou ja , zolang m’n fantasie niet met me op de loop gaat denk ik !

24 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. depetvantruus
    jan 20, 2013 @ 10:50:18

    Het lijkt me heerlijk om zo lekker ‘onbezorgd’ te kunnen loggen Rietepietz. Ik heb juist de neiging om alles ‘goed’ te willen doen. Kan soms best vermoeiend zijn hoor.
    Bij jou ben ik er al zo aan gewend dat ik er gewoon overheen lees. ;-)

    Rietepietz zegt;

    Het gekke is dat ,hoe meer ik m’n best doe om het goed te doen, hoe méér er fout gaat!
    Ik wil het natuurlijk ook zo goed mogelijk doen maar ik zié het domweg niet omdat ik lees wat ik dénk geschreven te hebben.
    Daar heb ik me dus op enig moment aan over gegeven want anders houdt het loggen gewoon op voor mij,dan zou ik knettergek worden ….eh… knteergek… waar komt dát me nou zo bekend van voor ;-)

    Beantwoorden

  2. Astrid
    jan 10, 2013 @ 23:46:56

    Ach Riet, de inhoud van je logjes vind ik belangrijker dan de eventuele fouten die er gemaakt worden. Het is toch de bedoeling dat iedereen het kan lezen, met of zonder fout, daar gaat het toch om. Tikfouten maken we allemaal wel eens en wat je schreef over het teruglezen daar kan ik helemaal inkomen dat heb ik precies hetzelfde. Je kijkt dan eigenlijk over je fouten heen omdat je meer met het verhaal bezig bent dan met de taal. Als ik jou was zou ik me er maar niet al te druk over maken want wij lezen je blog toch wel met of zonder VAUTEN. ;-)

    Rietepietz zegt;

    Dat is zeker wel waar ja, maar toch kan het geen kwaad af en toe eens bezig te zijn mét die fouten. Ik lig er heus niet wakker van hoor, maar voor zover het slordigheden betreft is verbetering altijd mogelijk……. voor een poosje dan meestal;-)
    Je kunt je vast ook nog wel van vroeger herinneren dat je, als je oude schrift vol was, zo vréselijk je best ging deed om in het nieuwe schrift écht netjes te schrijven … dat ging dan meestal een bladzijde of vier goed, waarna de oude manier van werken er weer in sloop.
    Zo ging het in ieder geval bij mij en denk bij héél veel anderen;-)

    Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    jan 10, 2013 @ 23:34:35

    Ik heb ook regelmatig problemen met de taal, maar als ik dan sommige brieven van instanties etc lees krijg ik het idee hoogbegaafd te zijn :-)

    Rietepietz zegt;

    Wie niét zou ik bijna zeggen. Maar inderdaad is onder invloed van ,”iederéén moet met een diploma van school af kunnen komen”, de degradatie van het onderwijs wel een feit!

    Beantwoorden

  4. datzalwel
    jan 10, 2013 @ 14:37:04

    Soek de vout, was indertijd een leuk taalprogramma. Maar hier kom ik toch echt voor iets anders. Dikwijls als ik aan het schrijven ben gaat het in de vaart wel eens mis en is de spatie al gezet voor de komma of i.d . Dan ben ik eigenlijk te lui ( bloos ) om dat te veranderen. Daarbij heb ik het “voordeel “als ik iets fout schrijf heb ik daar geen erg indus het deert me dan ook niet zo erg. Jammer maar helaas.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ja dát was een leuk programma. En het viel vaak ook nog niet ee om de fouten te vinden hé!
    Jij schrijft dus ongeveer zoals ik het doe, vaak te veel met je hoofd bij wát je wilt schrijven waardoor je minder goed oplet hóe je het moet schrijven. Ik lees óók heel makkelijk over m’n eigen fouten heen, domweg omdat ik sneller denk dan schrijf en dan vergeet ik wel eens een woordje of een lettertje. Na lezen helpt dan niet omdat ik wéét wat ik wilde schrijven en dat lees ik dan ook, zelfs als ik iets ánders geschreven heb;-)

    Beantwoorden

  5. Redstar
    jan 10, 2013 @ 09:25:24

    Ik val totaal niet over schrijf of taal fouten. Ik maak ze zelf ook. Ik ben over de dag met 3 talen bezig, en daar raak je best van in de war af en toe.
    Verder vind ik mensen die een ander altijd op een schrijf of taalfout wijzen zeuren. :)

    Rietepietz zegt;

    Als ze beroepsmatig gemaakt worden heb ik wel bedenkingen, maar van bloggers stoort het me niet! Een zo algemeen logje ,als dat van Mrs.T, is prima (niets mis met nog eens kijken of er iets te verbeteren valt) maar inderdaad, mensen openlijk op taal fouten wijzen zegt meer over de “wijzer” dan over de “foutschrijver”!
    Ik herken jouw “over de dag” van mijn zoon die natuurlijk in de USA gewend is aan “during the day” en het in het Nederlands ook vaak vertaald naar “over de dag ” waar hij bedoeld “overdag” of “op de dag”.Begrijpen doen we hem natuurlijk wel;-)

    Beantwoorden

  6. kakeltje
    jan 09, 2013 @ 21:03:25

    Ik heb een abonnement op het tijdschrift “Onze Taal. Daar staan altijd van die mieterse woorden en verhalen in. Elke keer leer ik wel wat, maar nooit genoeg om de schrijftest voor 100% goed te doen. Dat houdt me nederig ;-)

    Rietepietz zegt;

    Ik weet wat je bedoelt, wat heb ik genoten van de Nederlandse lessen in het volwassen onderwijs, ik was toen rond de 45/50 maar had natuurlijk al veel “slechte gewoontes” ontwikkeld;-) en die raak ik niet zomaar meer kwijt. Maar zónder die late scholing had ik sowieso nooit een logje durven schrijven.
    Ik ga ook eigenlijk niet voor perfectie maar voor het plezier van het schrijven en vooral de interactie die het bloggen in zo ruime maten biedt. Foutjes of niet, ik voel me er als een vis in het water!

    Beantwoorden

  7. Mrs. T.
    jan 09, 2013 @ 20:30:09

    Ik vind die komma’s wel schattig zo. ;-)

    Rietepietz zegt;

    én de punten, én de vraagtekens, nou ja,gewoon álle leestekens!
    In die eerste zin hierboven heb ik ze écht allemaal aan moeten passen, dus zelfs áls ik er aan denk is de spatie al gezet vóór ik er erg in heb ;-) Ik ga tóch proberen of ik het af kan leren, omdat ik niet kan zien waar waar het eind van de zin komt als ik het logje gepubliceerd heb gebeurd het toch vrij regelmatig dat er de nieuwe zin begint met een leesteken uit de vorige zin.

    Beantwoorden

  8. roadlaura1969
    jan 09, 2013 @ 19:59:52

    Hoi Rietepietz,
    eerlijk als men mij zou gaan beleren in log-land,dan ben ik er zo weg *dus voor degene die er op loeren,geef ik dit al prijs* ;-)

    Ik en met mij wellicht nog wel, is het verhaal belangrijker dan een punt,komma,uitroep teken d of dt, dubbel t of dubbel d *nee niet de grootte van een cupmaat* :-D

    Ik ben in ieder geval blij dat jij er bij mij geen Punt van maakt, want inderdaad bij het typen buiten min taalfoutjes laten de toetsen me ook weleens in de steek en nee ik ,als ik het al constateer verbeter het niet want er is nog een gezegde ”fouten maken is menselijk” ;-)

    Rietepietz zegt;

    Gelukkig gebeurt dat ook niet en ieder blog krijgt vanzelf de lezers die zich bij hem/haar thuis voelen. Mensen die zich erg aan taalfouten storen blijven vanzelf weg en zetten geen reactie!
    Logjes over taal vind ik wel áltijd erg leuk, zoveel mensen zoveel invalshoeken en omdat ik van mezelf wel weet dat ik soms onnodig slordig ben (dus vooral als ik lekker in m’n verhaal zit) denk ik er wél altijd even over na.
    Zo is dat gedoe met die leestekens bij mij iets dat ik toch wel graag wil veranderen, ik krijg er soms raar afgebroken zinnen door maar zie dat altijd pas als het logje al gepubliceerd is! Het is een kwestie van iets “afleren” en dat is meestal lastig, we zijn vaak zulke gewoontedieren!

    Beantwoorden

    • roadlaura1969
      jan 10, 2013 @ 18:42:40

      Blijf maar lekker je logjes zo plaatsen als jij gewend bent, blijf maar een gewoonte dier ik kom hier met veel plezier ;-)

      Rietepietz zegt;

      Ga ik zéker doen hoor, ik ben zoals ik ben en daar kun je meestal niet zo héél veel aan veranderen!

      Beantwoorden

  9. ɐpuıןǝɯɯǝ
    jan 09, 2013 @ 18:45:34

    Zolang je nergens “ik vindt” schrijft vind ik alles best hahaha. Och, mij stoort niet zoveel eigenlijk. Ik kan zelf ook niet foutloos schrijven en eigenlijk zou ik het even door de spellingcontrole moeten gooien maar ach. Het gaat toch om de lol ;-)

    Rietepietz zegt;

    Ja precies, het haalt flink wat spontaniteit weg als je bij alles na gaat denken of dat wel klopt. We zijn natuurlijk ook niet professioneel bezig en dan moet het wil kunnen hoor! Ik ga ook zeker geen voorbeelden noemen van dingen die ik “te fout” vind, het is eigenlijk belangrijker om een beetje leesbare stijl te hebben als je (schrijvend) blogt! Je kunt je taal perfect beheersen en tóch onleesbaar schrijven …..O ZO!

    Beantwoorden

    • ɐpuıןǝɯɯǝ
      jan 09, 2013 @ 19:47:23

      Jaaa en daarbij…men verandert dat idiote groene boekje zo vaak dat ik sommige dingen ondertussen ook niet meer weet. Grrrrr.

      Rietepietz zegt;

      Ja klopt, het is niet bij te houden, en dan óók nog met de meest onzinnige verklaring waaróm het zo moet!

      Beantwoorden

      • ɐpuıןǝɯɯǝ
        jan 09, 2013 @ 20:04:19

        Nou inderdaad! Zo irri.
        Ik moet wel eens lachen als ik bij sommige taalpuristen kijk vind ik er zelf ook vaak fouten. Dan zeg ik er maar niks van, vind ik zo kinderachtig ;-).

        Rietepietz zegt;

        Als ik iemand goed ken en ik zie een overduidelijk typefoutje waar ik iets mee kan op het gebied van humor reageer ik dáár wel op, maar op taalfouten reageer ik inderdaad ook niet, ik ga niet het belerende vingertje opheffen als ik zelf al fouten maak natuurlijk ;-)

        Beantwoorden

  10. VoorHetBlogGezet
    jan 09, 2013 @ 15:48:37

    Gutise, jij en schrijffoute? Noooooit opgevalle. Ik ben te druk met me te vermaken over de inhoud van je blogs dan de schrijffffffoute te sien…xxx

    Rietepietz zegt;

    Nou ja, er gáát wel eens iets mis natuurlijk maar ik ben wel heel blij dat het jou niet opvalt! Als ik iémand te vriend wil houden dan jou wel natuurlijk ;-)

    Beantwoorden

  11. Terrebel
    jan 09, 2013 @ 15:26:14

    Fouten maken is niet erg. Er niet van leren wèl. Het lastige is dat ook officiële media zo vaak in de fout gaan met spelling dat je als lezer gaat denken dat het goed is om bijvoorbeeld te zeggen: ‘De grootste helft van de aanwezigen vinden dat zei goed kunnen spellen.’

    Rietepietz zegt;

    Ja klopt, die maken er soms een potje van en niet alleen qua spelling maar ook vaak stijlfouten. Niet dat ik alle fouten herken maar daarom is het des te erger,als ik de fouten al hoor is het geen kleinigheidje;-)

    Beantwoorden

  12. Marion
    jan 09, 2013 @ 14:11:52

    Ik weet zeker dat menig foutje ik mijn reacties staan maar daar lig ik niet wakker van.
    Groetjes, XXX

    Rietepietz zegt;

    Gelukkig maar, ik weet hoe slecht je soms kan slapen en wil dat niét op m’n geweten hebben, je ligt dan in ieder geval ook niet over de mijne wakker;-)
    Ik denk dat jij trouwens de strijd wel aan kan met héél veel jongeren want wat dié er soms van bakken! XXX

    Beantwoorden

  13. ram1955
    jan 09, 2013 @ 12:38:52

    Ik lees hier graag, met of zonder fouten. Zelf ben ik wel pietluttig en schrijf eerst in Word, zodat ik het nog uitgebreid kan controleren, verbouwen en verbeteren.

    Rietepietz zegt;

    Ik heb dat heel in het begin geprobeerd, werkt niet voor dit hopeloze geval!
    Om diezelfde reden kan ik ook nooit logjes in voorraad schrijven, het blijft dan een eindeloos pietepeuteren totdat ik het hele verhaal niet meer zie zitten. Meestal denk ik bij teveel nalezen “wie zit hier in ‘s hemelsnaam op te wachten” schrap het hel logje. Juist omdat m’n verhalen meestal nérgens over gaan moet ik het hebben van mijn “manier van schrijven” (denk ik) en dié kun je dood corrigeren (denk ik ook alweer). Maar misschien maak ik mezelf maar wat wijs en ben ik gewoon een beetje gemakzuchtig;-)

    Beantwoorden

  14. Hanny
    jan 09, 2013 @ 12:36:57

    Een gedegen leerprogramma op de lagere school, plus een vader die onvolkomenheden eruit ramde, plus een typopleiding, waar spaties voor de komma of punt genadeloos werden afgestraft, plus nog eens een opleiding tot secretaresse, waarin nog kritischer gekeken werd naar het taalgebruik en het typen, hebben er niet voor gezorgd dat ik geen fouten maak. Af en toe denk ik zelf, wat heb ik daar nu getypt. Hoe kom ik daarbij.
    Wat ik maar wil zeggen, iedereen maakt fouten. En dat is niet erg. Maar zo af en toe zou ik toch het taalonderwijs willen hervormen en de d’tjes en t’tjes erin willen rammen.

    Rietepietz zegt;

    Téétje, dan móet je wel een “zwaargewicht” worden en zal je inderdaad bij mij wel eens een wenkbrauw optrekken ;-) Ik moet zeggen dat ik van de laatste nieuwe spelling echt niet veel meegekregen heb, maar als dat wél zo zou dat vást niet voor foutloze logjes zou zorgen!
    Hoewel ik de regeltjes natuurlijk wel weet voor de d en t slipt er toch regelmatig iets door, meestal omdat ik al schrijvende nog zinnen zit te formuleren én verander.
    Ik ben wel bij met mijn lezers die helemaal gáán voor de inhoud (voor zover aanwezig) en niet over een foutje meer of minder vallen. Evengoed ga ik tóch proberen op die spaties te letten want ik zie later vaak dat er leestekens helemaal zielig alleen op een nieuwe regel staan, dat kun je zo’n leesteken toch éigenlijk niet aandoen hé!

    Beantwoorden

  15. ♫ M e l ☺ d y ♫
    jan 09, 2013 @ 11:43:17

    Net als om dat logje van Mrs.T. moet ik ook nu om jouw log schateren…. wat dan te prijzen valt in jouw log is dat je bijna 100% consistent in jouw fouten bent…. ik zie bijv. meermalen een spatie voor de komma ipv erachter….. stiekem vraag ik me af of je dit expres hebt gedaan om te kijken of er een lezer is die het ziet en ook nog eens benoemt… nou ik ben in die valkuil gestapt, sak maar segguh ;-)

    Ach, het maakt niets uit, blijf jij lekker schrijven zoals jij gewend bent, ik blijf toch wel lezen hier. En wat Jan ook al zei… wie zonder zonde is werpe de eerste steen…. ieder mens maakt fouten, dat mag gelukkig, of beter gezegd, dat moet zelfs, dat maakt een mens mens, toch?

    Rietepietz zegt;

    Nee hoor, die “foute punten en/of komma’s overkomen me óndanks mijn oplettendheid van dit keer. Het is er zó ingeslopen om meteen ná een woord die spatie erin te rammen dat ik dat gedachteloos al gedaan heb vóór ik het me realiseer! Je wilt niet wéten hoeveel ik er nog al schrijvende hersteld heb!
    Toch is veel wel terug te brengen op slordigheid die veroorzaakt wordt door de begerigheid om wat er in de kop zit op papier te krijgen. Toch ik het wel goed af en toe weer eens met de neus op DE FEITEN gedrukt te worden hoeveel fouten ik, vaak ondanks beter weten, toch maak. Inderdaad, dat “wie zonder zonden is enz …. maar toch óók soms die hand in eigen boezem ;-)

    Beantwoorden

    • Melody
      jan 09, 2013 @ 15:42:10

      * s c h a t e r l a c h * …… lees je eigen reactie nou eens terug…… expres fout of toch te begerig die uitgetikt te krijgen *schatert even verder*… (en nee ik lach je niet uit, integendeel)

      Hand in eigen boezem steken, is best handig af en toe… alleen doe ik het niet nu want mijn handen zitten vol Midalgan, dat is me te heet (niet onder de voeten)

      Rietepietz zegt;

      eh…. misschien als ik over 3 maanden nog eens teruglees maar ik hang nú weer even lekker in de blinde vlek blijkbaar;-) even weg schuiven……………..
      Na drie keer lezen tóch nog wat missende woordjes gevonden, dat is óók zoiets.Ik wéét wat ik wilde schrijven en dat zié ik dan ook gewoon staan, ik kon stiekem ook nog twee spaties verhuizen …… * schuift blinde vlek nu weer voor*

      Beantwoorden

      • Melody
        jan 09, 2013 @ 19:26:32

        hahahahhaa

        Beantwoorden

        • Melody
          jan 09, 2013 @ 19:27:05

          zie regel 5 ;-)

          Rietepietz zegt;

          snik, ik zag nu óók pas dat ik “dingen” maak i..p.v de fouten die ik bedoelde ,over een maand of 5 moet ik toch ongeveer zover zijn dat ik alle foutjes eruit heb;-)

          Beantwoorden

          • M e l o d y
            jan 10, 2013 @ 22:36:07

            Al was ik ooit blond(of T) en nu zo grijs als een doffer….. ik snapte evengoed nog wat je bedoelde, ga maar lekker zo door hoor

            Rietepietz zegt;

            Ik moet het wel héél bruin bakken wil het onbegrijpelijk worden, ik heb zúlke intelligente lezers ;-)

  16. J@n.
    jan 09, 2013 @ 11:32:47

    Heeft er niet eens iemand gezegd: “Hij die zonder zonden is werpe de eerste steen”? Dat is een uitspraak die hier ook van toepassing is. Wij zijn tenslotte ook maar amateurs. Erger vind ik het dat er in kranten zoveel fouten sraan, dat zijn tenslotte beroepskrachten die daarmee bezig zijn. Het lijkt wel of er geen correctoren meer bij de kranten werken. Zeker wegbezuinigd.

    Rietepietz zegt;

    Zo is het ook zéker J@n, gelukkig is dat ook altijd wel de tendens in dit soort logjes.
    Ik zou geen létter professioneel durven schrijven en ik weet zéker dat als ik teveel na ga denken bij wat ik schrijf… komt er nooit geen logje meer uit m’n toetsjes!Daarom schrijf ik ze nooit in voorraad,dan blijf ik eraan rommelen en haal ik de lol eruit! Maar ik moet zeggen dat onze taal ook wel héél lastig 100% foutloos te schrijven is ,dat blijkt jaarlijks weer bij het nationaal dictee! Nul fout komt vaak niet eens voor !

    Beantwoorden

  17. Wieneke
    jan 09, 2013 @ 11:30:32

    Jij bent inderdaad wel een van de bloggers die erg veel taal- en schrijffouten maken. Dus let daar op voortaan, wil je?

    *duikt snel weg onder bureau voor aansuizende baksteen*

    Rietepietz zegt;

    Het was maar een woordenboek hoor, maar ja , wél een deeltje van Dale en dat kan behóórlijk aankomen dus blijf daar maar even zitten ;-)
    Mijn laagste (of is dat nou juist hoogste) score ooit in het nationaal dictee 23 fout, sindsdien het moede hoofd in de schoot gelegd !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 32 andere volgers

