Succesje?

Het aantal gewapende roofovervallen in Amsterdam is gedaald …..al is het even jammer dat er juist  het moment dat de hotemetoten zich daarover op de borst staan te rammen    een roofoverval in  het Hilton hotel aldaar plaatsvindt !
dief3Een “piepklein puntje  van aandacht”  is dat vrijwel álle andere  vormen van “makkelijk aan geld en spullen komen” gestegen zijn .
Zakkenrollerij (zelfs met 30%) , straatroven ,woninginbraken ,fraude met credit cards of oplichting via internet het komt állemaal steeds vaker voor !

Dat de  overheid ” er bóven op  zit” zal wel waar zijn maar naar mijn idee is het enige dat er gebeurd banken en winkeliers aansporen meer , en betere , beveiligingsmaatregelen te nemen .
dief1Dat houdt inderdaad een aantal criminelen dáár weg  ( de rest gebruikt gewoon méér geweld ) … maar die duiken weer op bij  de meer kwetsbare slachtoffers , jij en ik !

Mijn simpele huisvrouwenverstand snapt wel dat , wie weet dat er van betrappen en straffen weinig sprake is,  zich heus niet die makkelijk broodwinning zómaar laat afpakken . Ik zie geen reden voor blijdschap , integendeel , zolang dit soort criminelen   niet uit de roulatie gehaald wordt  zoeken ze gewoon een makkelijker slachtoffer !
Misschien worden ze geen beter mens van gevangenisstraf …. ze zijn in ieder geval niét in staat hun “beroep” uit te oefenen !

dief2Wat mij betreft worden de gevangenissen “uitgekleed”, 4 man op een kamer mag , geen luxe en werken móet  en uiteraard voor véél langere tijd dan nu het geval is ! Neem ze het internet af , anders zetten ze nog een “leuk netwerkje ” op in de bajes . Misschien bij een eerste delict wat milder maar zéker de draaideur crimineel hoort niét in de samenleving thuis .
Pas dán  krijgt “straf” een afschrikwekkende werking !

Zo ….. dat was even stoomafblazen  in het nieuwe jaar , Riet is héus niet altijd een lollig oudje maar  wil gewoon met een gouden ketting om de straat op kunnen , we zijn nú al zover dat mensen je adviseren dat niét te doen …..want dan vráág je erom !
Verhip …. ineens snap ik het overheidsbeleid , door te zorgen dat wij ons niéts meer kunnen veroorloven vált er over enige tijd niets meer te stelen en sterft de criminaliteit vanzelf uit , goed bézig  zeg …..! 

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Marian Koning
    jan 29, 2013 @ 21:17:22

    allemachtig Riet, als het allemaal zo simpel was…

    Rietepietz zegt;

    men zou ondertussen toch wel door moeten hebben dat preventie alleen maar een verschuiving naar de zwakkeren tot gevolg heeft. Misschien maakt gevangenisstraf geen beter mens van de crimineel maar hij kan dan in ieder geval niet bij mijn spullen!

    Beantwoorden

  2. isis45
    jan 07, 2013 @ 12:12:42

    Ik ben het helemaal met je eens. Wij moeten bewijzen dat we er alles aan hebben gedaan om inbraak te voorkomen. En als je een inbreker je huis uitslaat, ben jij degene die opgepakt wordt. Het is de omgekeerde wereld.

    Rietepietz zegt;

    Zo is ‘t maar nét , dat ergert me grúwelijk en ik zal me zeker niet inhouden als ik iemand kan betrappen in m’n eigen huis ,en dan ga ik er voor mijn veiligheid maar van uit dat hij gewapend is !

    Beantwoorden

  3. Annespike
    jan 06, 2013 @ 20:35:24

    Het verplaatst zich inderdaad.. DAar heb je helemaal gelijk in.
    maar ook dat hoort helaas gewoon bij de maatschappij. Dat was vroeger ook al zo.. Tenslotte staan de bajessen er al heel lang en de schandpaal ed was er vroeger ook al…

    Rietepietz zegt;

    Ja dát is allemaal waar ,maar zo geaccepteerd als tegenwoordig was criminaliteit nog nóóit !
    het zou natuurlijk heel veel minder kunnen ,en ook móeten worden !

    Beantwoorden

  4. Leo's mening
    jan 06, 2013 @ 11:38:27

    Een van de redenen dat ik mij zo druk maak over kletskoekboetes en verkeerd opsporingsbeleid is nu net dat wat je hier signaleert. Het geteisem, de kakkerlakken en meelwormen van de samenleving hebben vrij spel, het spul schiet met Kalazinikovs, overvalt, breekt in, rooft, verkracht, bespot, bespuwd, gilt en blert dat het een lieve lust is, maar de overheid faalt……Omdat die te druk is met boetes innen, van oudjes die over de stoep lopen, wiens lichten branden maar de vinger niet uitsteken, of te hard rijden. DAT maakt me boos….

    Rietepietz zegt;

    Ik begrijp natuurlijk héél goed wat jij bedoeld maar evengoed kun je niét het éne vergrijp onbestraft laten omdat het andere vergrijp ook niet bestraf werd of wordt! Het is natuurlijk gewoon zo dat men kiest voor vergrijpen die makkelijk te constateren zijn maar dat maakt ze niet minder strafbaar .Ik zou ook liever zien dat álles aangepakt werd ,logisch !
    aar strikt gezien zou dat vanzelf moeten gebeuren als de verkeersovertreders zich aan de wet hielden ,in dat geval komt er vanzelf “blauw”vrij voor andere zaken !Dus éigenlijk werken die verkeersovertreders de boel behoorlijk tegen ;-)

    Beantwoorden

  5. ♫ M e l ☺ d y ♫
    jan 06, 2013 @ 11:24:09

    Ben het volkomen met je eens hoor.

    Heb het wel vaker gezegd, Nederland is luilekkerland voor de criminelen…. als dader wordt je hier beloond en als slachtoffer wordt je hier gestraft.
    Helaas dit zelf meermalen aan den lijve ondervonden.

    De enige reden dat wij nog in Nederland wonen is het feit dat onze kinderen er ook wonen.

    Rietepietz zegt;

    Zeker weten al zijn er nog altijd mensen die vinden dat criminalteit gerechtvaardigd is als je weinig geluk in het leven hebt ken genoeg mensen die weinig geluk in het leven hadden en tóch op het rechte pad bleven en menig crimineel gaat uit gemakszucht voor het slechte pad ! Ook uitkeringsfraude vinden veel mensen “aanvaardbaar” wat het natuurlijk niét is !
    Ja emigreren is ook niet niks ,natuurlijk maar relatief dunbevolkte landen als Australië lijken véél minder van dit problemen te hebben .

    Beantwoorden

  6. Redstar
    jan 06, 2013 @ 10:29:05

    De straffen verzwaren en de straffen versobberen werkt ook niet. Kijk naar Amerika. Daar zijn de straffen niet mals, en daar ben je absoluut geen koning als je in de bak zit. En dat land heeft de hoogste criminaliteit.

    Rietepietz zegt;

    Ik hoor mijn zoon eigenlijk nooit over criminaliteit in de USA ,nou woont hij niet in een grote stad maar toch ook niet echt buiten de bewoonde wereld .Zijn huisdeur zit nooit op slot .Als hij hier is begrijpt hij niet goed waarom wij alles afsluiten als we even boodschappen gaan doen .Volgens mij zijn wij Amerika allang voorbij alleen is het hier meer geaccepteerd dat een bepaalde onderlaag zich zich verrijkt door diefstal en oplichting en worden veel misdrijven niet eens aangegeven en dus niét geregistreerd !

    Beantwoorden

  7. Wieneke
    jan 06, 2013 @ 10:13:22

    Ja, jij hebt het helemaal door! Ik moet ineens denken aan wat een 85-jarige nog zeer goed bij de tijd zijnd familielid mij vertelde. Ze woonde tot voor kort nog in een grote villa in haar uppie. Ze was een paar dagen weg en toen ze thuis kwam was er ingebroken. Er kwam een politieagent bij haar thuis voor de aangifte. Er was niet eens zo heel veel zooi gemaakt, maar er waren wel antieke dingen weggehaald. Het is een nuchtere niet bang uitgevallen troela, hoor, dus ze kon het gebeuren wel aan. Maar ze werd woest om wat die agent zei: Nou, mevrouw, dit is pas de eerste keer dat er bij u ingebroken is. Op uw leeftijd zou u volgens de statistieken al zeker vier keer een inbraak hebben moeten meemaken.

    Rietepietz zegt;

    Inderdaad , ook wij kregen na aangifte van een inbraak na een paar weken een “standaard briefje “dat het er naar uitzag dat er verder niet met de aangifte gedaan kon worden ( of iets in die strekking) We moeten blijkbaar maar incalculeren dat we zo nu en dan beroofd worden .De “fout”wordt altijd bij het slachtoffer gezocht ,is er wel goed “hang en sluitwerk” enzo , alsof inbreken wél is toegestaan in een huis waarvan de deur dicht is met een simpel slot!

    Beantwoorden

  8. Marion
    jan 06, 2013 @ 09:39:36

    Je word er een beetje moedeloos van.
    Ik geef jou helemaal gelijk.
    Groetjes, XXX

    Rietepietz zegt;

    En het is al zulk somber weer, nou ja , we kunnen niet veel meer doen dan er het beste van hopen .Volgende keer dan maar weer een vrolijker logje ? XXX

    Beantwoorden

  9. RenéSmurf
    jan 06, 2013 @ 04:53:02

    ja, waar het minder wordt aan de ene kant wordt het meer aan de andere kant. En al wordt het minder, elke slachtoffer is er een te veel. Stoppen zal het nooit, online of offline aan andermans spullen zitten….

    En ik mag toch hopen dat onze stadsbrandstichter nooit meer een fikkie stookt!

    Rietepietz zegt;

    Maar het zou wél veel minder kunnen als er langere straffen uitgedeeld werden , wie vast zit kan geen kraak zetten toch?
    Ja zo brandstichter heeft vaak een soort “afwijking” en als dat niet te behandelen is blijft hij gevaarlijk !

    Beantwoorden

  10. Albert y Mara fotoblog
    jan 06, 2013 @ 01:27:07

    Ik vind dit wel een erg sombere benadering van het fenomeen “consuminderen” ;-)
    Trouwens voor een paar tientjes wordt je al beroofd.
    Ook inbraak in woningen gebeurt maar al te vaak.
    OT: we hebben er een kleindochter bij. Zie blog.
    Groetjes Albert

    Rietepietz zegt;

    Ondanks alle redelijk opgewekte logje ben ik in m’n hart gewoon een somber mens .Heeft wél het voordeel dat ik toch regelmatig een meevaller heb ;-)
    Ook bij inbrekers maken vele kleintjes één grote !
    Dan kom ik jullie snel feliciteren !

    Beantwoorden

  11. datzalwel
    jan 06, 2013 @ 00:40:48

    Ik denk dat je hier meer stemmen mee krijgt dan Rutte.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Maar ja , Rutte heeft dan weer méér invloed dan ik en hoewel in het vorige kabinet wel iéts in de goede richting is begonnen komt daar nu dus weinig van terecht !

    Beantwoorden

  12. J@n.
    jan 06, 2013 @ 00:19:57

    Ondanks het feit dat ik lang niet zo rechts als jij ben Riet, ben ik het in dit opzicht wel met je eens.
    Rietepietz zegt;

    Ik ben te weinig politiek “ontwikkeld” om te kunnen bevestigen of ontkennen dat ik rechts ben.(o ja ik schrijf en werk met mijn rechterhand ) Ik gebruik eigenlijk alleen mijn gezonde huisvrouwen verstand en kan bij iédere politieke partij goede én verkeerde dingen vinden . Dat maakt het stemmen ook zo moeilijk .
    Maar in veel gevallen vraag ik me oprecht af waarom mensen “die ervoor doorgeleerd hebben” de , volgens mij voorspelbare, gevolgen van hun beslissingen niet zien .

    Beantwoorden

  13. Hanny
    jan 06, 2013 @ 00:01:50

    Een nieuw jaar en dan meteen heerlijk stoom afblazen. Dat lucht op. Hopelijk hebben de criminelen jou gehoord en blijven ze voortaan met hun po…, oh pardon vingers af van andermans eigendom.
    Ik heb de afgelopen weken met veel plezier je logs gelezen en je filmpjes gezien. Allemaal op z’n Rietepietz’!

    Rietepietz zegt;

    Maar ook stoom afblazen is “des Rietepietz” maar inderdaad , ik moet eigenlijk geen kranten lezen .Ik heb weinig hoop dat mijn logjes bijdragen aan het oplossen van het criminaliteitsprobleem ,wás het maar waar , dan scheef ik dág en nacht door ;-)
    Er was genoeg te lezen inderdaad , ik was tamelijk productief in een tijd dat de meeste loggers het wat rustiger aan doen ;-)

    Beantwoorden

  14. Mrs. T.
    jan 05, 2013 @ 23:53:15

    Amen!

    Rietepietz zegt;

    Ik hoop dat je gebeden verhoord worden !

    Beantwoorden

  15. roadlaura1969
    jan 05, 2013 @ 22:49:21

    Straf hahaha ,in 2007 werd ik neergeslagen,gelukkig een burger die getuigen was en mijn verhaal bevestigde,de dader kreeg van justitie een boete van 180 euro!!! Iemand die door rood.rijd krijg een hogere boete. Ik moest civiel klagen wat ik ook ” gewonen” had hij moest meer betalen aan mij en niet vadertje staat! Van mij hadden ze hem ff achter slot en grendel hebben gezet,nee straffen dat ken men Hier niet !

    Rietepietz zegt;

    het is oinderdaad triest dat geweld delicten niet zwaarder bestraf worden , zo iets kun je niet met een boete afdoen .Schade betalen natuurlijk maar zéker ook een vrijheidsstraf want geweld is nog véél ingrijpender dan dat alleen diefstal .
    Maar het zal zeker nog wel 20 jaar duren eer er rechters zitten die niet meer uit “de flower powertijd stammen !

    Beantwoorden

    • roadlaura1969
      jan 06, 2013 @ 19:43:02

      Het ergste was, ondanks officieel mijn verklaring was afgenomen en bevestigd door getuigen en meneer op bureau zelf gelogen had,hij er een vriendje had zitten bij de politie en die laatste kwam om 22.00 het avonds de volgende dag mij intimideren in mijn eigen woning ,deze agent was alleen wat al helemaal niet mag. Dit hadden wij bij de chef-corps neergelegd en ook daar met die corrupte wordt niks ondernomen….ik heb het civiel gewonnen maar iets waar je niet om vraagt heb je liever niet aan je fiets hangen.

      Rietepietz zegt;

      Er gebeurd inderdaad té veel dat tegen iéder rechtvaardigheidsgevoel ingaat ,zoals die twee knullen die iemand doodreden en ermee wegkomen omdat ze elkaar de schuld geven te hebben gereden. Men acht dus niet bewezen wié het heeft gedaan .Gewoon allebéi straf natuurlijk, ze waren er toch samen mee bezig ,maar onze boterzachte rechterlijke macht vindt ze allebei “lief ” gggrrr…..

      Beantwoorden

  16. VoorHetBlogGezet
    jan 05, 2013 @ 22:32:02

    Neeheee Riet, de kalasjkidinges zijn net gisteren 2 in beslag genomen. Em heeft de hare in de kluis dus we kenne nog op boevejacht als het de spuigaten uit gaat lopen. Te gek voor woorden dat je sieraden etc. thuis moet laten omdat je anders het over jezelf af zou roepen…hard aanpakken die beginners en niet te soft zijn met straffen. Groetjesss

    Rietepietz zegt;

    Em neemt het zekere voor het onzekere begrijp ik ;-)
    We kopen ook maar geen fiets met elektrische ondersteuning ,die dingen zijn in de randstad zó weg want héél geliefd bij “onze kruimeldiefjes” .Dat maakt tweedehands kopen ook al niet makkelijk vóór je het weet ben je onbewust een heler !

    Beantwoorden

  17. Leidse Glibber
    jan 05, 2013 @ 21:55:49

    Geweldig slot van je. “Verhip …. ineens snap ik het overheidsbeleid , door te zorgen dat wij ons niéts meer kunnen veroorloven vált er over enige tijd niets meer te stelen en sterft de criminaliteit vanzelf uit , goed bézig zeg …..! ” Maar zonder dollen je ziet de criminaliteit inderdaad verschuiven met steeds meer woningovervallen en inbraken. Volgens mij is onze wijk op het moment aan de beurt in 2 weken tijd vier pogingen en twee gelukte inbraken in ons wijkje.

    Rietepietz zegt;

    Ik snap niet dat men niet door heeft dat het huidige ( nou ja ,eigenlijk nog dat van de voorgaande kabinetten) halfzachte beleid de boel alleen maar verschuift. Uiteindelijk worden de “gewone mensen” het slachtoffer van het feit dat banken en winkels beter beveiligd worden .Daar schieten wij dus niets mee op , met het tuig opsluiten wél !
    We betalen trouwen ook nog eens mee aan al die beveiliging want natuurlijk worden de kosten doorberekend aan de klant !

    Beantwoorden

  18. ɐpuıןǝɯɯǝ
    jan 05, 2013 @ 21:41:12

    Ik snap dat ook niet, die luxe in de gevangenissen. Natuurlijk is het voor hen niet fijn dat ze niet kunnen gaan en staan waar ze willen maar dat hadden ze dan van tevoren maar moeten bedenken. Als dat alles is? Nog ff en de gewone man kan zich geen nieuw bed veroorloven als ie er doorheen zakt en daar hebben ze gewoon internet en alles? Bahbah. Nee wat krijgen die criminelen? Een aai over het bolleke want “och het zit je ook allemaal niet mee he, arm crimineeltje van ons”. *zucht*.

    Rietepietz zegt;

    We moeten eigenlijk steeds meer dingen beveiligen en/of niet meer doen ,en dan verschuift de criminaliteit gewoon weer naar een ander onderwerp .Met de pinpas zóu alles veiliger worden maar natuurlijk stonden “de heren” slechts korte tijd op achterstand en is het nét zo moeilijk te beveiligen als geld ! We moeten álles spijkervast zetten want als het gestolen wordt “eigen schuld” .En jezelf verdedigen mag ook al nauwelijks , dat moet proportioneel zijn maar hoe moet ik weten of iemand gewapend is …. gewoon afwachten tot ik neer- gestoken of geschoten ben? !( wie weet loopt er iemand met een kalasjkidinges rond )

    Beantwoorden

    • ɐpuıןǝɯɯǝ
      jan 05, 2013 @ 23:27:29

      Ja helemaal mee eens (al hebben ze wel een goeie smaak. Moet je eens zien hoe mooi zo’n kalasjke is *toont*)

      Mies heeft twee jaar in een friettent gewerkt. Eentje zonder pin dus met geld in de zaak. Pfff ik heb het, vooral het laatste jaar, er moeilijk mee gehad. Je weet nooit wanneer het daar weer gebeurde. Gelukkig is het daar nooit gebeurd als zij moest werken én kan de eigenaar het nog navertellen maar pfff, sta je daar voor een paar centen. Ik ben zo blij dat ze daar weg is…. ;-)

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 34 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: